چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: غرض اصلی از وضع عبادات و احکام که اهم آن‌ها نماز است، تهذیب اخلاق، تنویر عقول و افکار و سوق دادن افراد بشر به ساحت قدس و مقام قرب حضرت ربوبیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش خراسان شمالی، با اشاره به اهمیت و ضرورت اهتمام بیشتر متولیان و معلمان آموزش‌وپرورش به موضوع نماز، اظهار کرد: غرض اصلی از جعل و وضع عبادات و احکام که اهم آن‌ها نماز است، تهذیب اخلاق، تنویر عقول و افکار و سوق دادن افراد بشر به ساحت قدس و مقام قرب حضرت ربوبیت است.

وی افزود: احکام الهیه و تکالیف شرعیه، چه واجب، چه حرام، چه مستحب و چه مکروه، منبعث از مصالح کلیه و باعث ترقی و تکمیل نوع بشر بوده و هیچ‌کدام عبث و بی حکمت نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرماید: «إِنَّهُ لَمْ یُجْعَلْ شَیْءٌ إِلاَّ لِشَیْءٍ» و تأکید می‌کند خداوند هر چیزی را متضمن چیز دیگر قرار داده است و همه‌چیز در ارتباط با یکدیگرند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: البته احکام و تکالیف شرعی علاوه بر فواید اخروی متضمن مصالح و منافع دنیوی از قبیل حفظ صحت و سلامتی، استقامت مزاج و... نیز هست.

وی با بیان اینکه غرض از بعثت رسل و انزال کتب و فرستادن اولیای الهی هم هدایت و ارشاد خلق است، خاطرنشان کرد: در بین انبیای الهی، اختلافی در اصول ایمانی نبوده و راه و دینشان یکی است، ولی اختلاف در بین مسائل فرعی عملی به لحاظ زمان‌های مختلف است؛ به‌گونه‌ای که خداوند متعال به پیامبر(ص) می‌فرماید که هرچه به تو گفته‌ایم به رسولان قبل از تو هم گفته‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: حق‌تعالی در آیه ۲۵ سوره انبیا می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِک مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ» و خطاب به حضرت محمد(ص) تأکید می‌کند هیچ رسولی را قبل از تو نفرستادیم مگر به او وحی کردیم که خدایی جز من نیست پس من را عبادت کنید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: طبق آموزه دینی «وإعلم انَّ الصلاةَ أحبُّ الأعمالِ إلی الله تَعالی و هِیَ أمُّ العباداتِ و هِی عَمودُ الدینِ و هِی أَفضَلُ العباداتِ و أهَمها فِی النَظَرِ الشّارعِ و هِیَ آخِر وَصایَا الانبیاءعلیهم السلام»؛ وقتی که هر پیغمبری از دنیا می‌رفت، به نماز وصیت می‌کرد؛ پس معلوم می‌شود که اصل نماز در تمام شرایع با کیفیت‌های مختلف بوده است و ما باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha