پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نعمت الله آزموده

حوزه/ مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: برای جلب و جذب بیشتر مخاطبان به نماز جمعه باید اساس کار در این بخش انگیزه‌سازی، انگیزه‌بخشی و تقویت کشش‌ها و عزم‌ها به سمت نماز جمعه با تبیین آثار نماز جمعه در ابعاد امنیت‌بخشی و مصونیت‌سازی جامعه در ابعاد مختلف مادی و معنوی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، امروز در نشستی با اعضای ستاد نماز جمعه، با اشاره به بازگشایی نمازهای جمعه در هفته‌های آتی، بر ضرورت توجه و تمرکز برنامه‌ای به ضلع مخاطب در نمازهای جمعه تأکید کرد.

وی افزود: در این شرایط که باید در عین رعایت نکات بهداشتی، نماز جمعه را باشکوه متناسبش برگزار کرد، این شکوهمندی به قوام هر سه ضلع خطبه، خطیب و مخاطب وابسته است و در وضعیت فعلی تقویت ضلع قاعده یعنی مخاطب بیشتر، مطمح نظر است.

این مسئول ادامه داد: در این راستا به نظر می‌رسد بایستی مهم‌ترین محتوای خطبه‌ها را به بیان اهمیت و فضائل نماز جمعه و نقش و تأثیر آن در بهبود وضعیت معنوی و روحی و هم‌چنین ارتقای برکت‌های مادی جامعه اعم از رزق و روزی، امنیت همه‌جانبه، صحت و سلامت، رفاه، آسایش و آرامش متمرکز ساخت.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: برخی از کارشناسان فرهنگی بر این باورند که در مقوله نماز جمعه، روی ضلع مخاطب به‌طور شاید و باید کار نشده است و این کم‌کاری باعث خلوتی نسبی نمازهای جمعه شده است.

وی تصریح کرد: اساس کار در این ضلع، انگیزه‌سازی، انگیزه‌بخشی و تقویت کشش‌ها و عزم‌ها به سمت نماز جمعه با تبیین آثار نماز جمعه در ابعاد امنیت‌بخشی و مصونیت‌سازی جامعه در ابعاد مختلف مادی و معنوی است.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: اهمیت این فریضه تا آن‌جا است که به فرمایش امام خامنه‌ای «اگر دستگاه امامت جمعه و نمازهای جمعه از انقلاب گرفته شود یقیناً به انقلاب لطمه‌ای سخت خواهد خورد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اثرگذاری نماز جمعه در برکت‌های مادی، اظهار کرد: به‌عنوان‌مثال قرآن عزیز می‌فرماید: «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ»؛ یعنی وقتی نماز جمعه پایان یافت، به طلب فضل الهی در زمین پراکنده شوید.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: امر به انتشار در زمین و طلب روزی چنین دلالت دارد که تحصیل روزی بعد از نماز جمعه، مطلوبیت و برکتی خاص و ویژه دارد و ازاین‌رو پیامبر (ص) بعد از نماز جمعه، سری به بازار می‌زدند.

وی اضافه کرد: هم‌چنین حضرت می‌فرمودند: «إِنَّ اللّهَ تبارک‌وتعالی فَرَضَ عَلَیْکمُ الْجُمُعَةَ فَمَنْ ترک‌ها فِی حَیاتِی أَوْ بَعْدَ مَوْتِی اسْتِخْفافاً بِها أَوْ جُحُوداً لَها فَلا جَمَعَ اللّهُ شَمْلَهُ، وَ لا بارَک لَهُ فِی أَمْرِهِ...»؛ یعنی کسی که از روی استخفاف یا انکار نماز جمعه را ترک کند، خداوند وضعیت او را پریشان می‌کند و به زندگی او برکت نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام آزموده اظهار کرد: از این دست نکات ناب معرفتی به‌وفور در منابع ثقلینی وجود دارد که مبلغان دینی به‌ویژه خویشتن ائمه جمعه می‌بایست گوهرشناسانه این نکات معرفتی را استخراج کرده و انتشار دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha