پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نعمت الله آزموده

حوزه/ رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: شبکه نورانی امامت جمعه در امتداد شبکه متعالی ولایت الله است و شبکه ولایت الله اصلی‌ترین کارکردش نورانی کردن جامعه بشری و نجات آن از ظلمت‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، امروز در نشست مشورتی اعضای شورا، با اشاره به ضرورت پیگیری نهضت تدبر در قرآن کریم در نهاد نماز جمعه، اظهار کرد: نهاد مبارک ائمه جمعه قرآنی‌ترین مجموعه انقلابی است.

وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۱۹۸ می‌فرماید: «جَعَلَهُ [القُرآنَ] اللَّهُ رِیّاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاءِ وَ رَبِیعاً لِقُلُوبِ الْفُقَهَاءِ» و تأکید می‌کند خدای متعال قرآن را فرونشاننده عطش علما و بهار دل فقها قرار داده است.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: شبکه نورانی امامت جمعه در امتداد شبکه متعالی ولایت الله است و شبکه ولایت الله اصلی‌ترین کارکردش نورانی کردن جامعه بشری و نجات آن از ظلمت‌ها است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۲۵۷ سوره بقره می‌فرماید: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» و به همین جهت است که علما را وارثان علم و حلم و رسالت انبیا معرفی و فرموده‌اند: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ»

حجت‌الاسلام آزموده اظهار کرد: ائمه جمعه برای انجام رسالت سنگین و خطیر امتداد مسیر انبیا و ائمه (ع) نیازمند ملزوماتی حیاتی‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها تجهیز علمی و عملی آن‌ها به نقشه راه نورانیت جامعه است و این نقشه راه، چیزی جز کتاب الله، قرآن نیست.

وی افزود: خداوند در آیه نخست سوره ابراهیم می‌فرماید: «کتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْک لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» و به همین لحاظ نام دیگر قرآن، نور است، «أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبیناً» چراکه هر منوِّری خود ابتدا باید منیر باشد و فاقد شئ، نمی‌تواند مُعطی شئ باشد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: با این وصف هر قدر، ائمه جمعه معزز با قرآن انس پیدا کنند و از نورانیت آن مُستنیر باشند، زیاد نیست و این انس و نورانیت باید روزبه‌روز بیشتر و بیشتر شود تا آنجا که نهاد مبارک ائمه جمعه قرآنیترین مجموعه انقلابی باشد.

وی با اشاره به لزوم اجرای برنامه مطالعات قرآنی به‌ویژه در فصل زمستان، گفت: امام صادق (ع) فرموده‌اند: «الشِّتاءُ رَبِیعُ المُؤمِنِ، یَطُولُ فیهِ لَیلُهُ...»؛ یعنی زمستان، بهار مؤمن است، چراکه شب‌هایش طولانی است و این حدیث شریف پیام مهمی دارد و آن لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از ساعات طولانی شب‌های فصل زمستان است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی تصریح کرد: به همین منظور شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه که توانمندی ائمه جمعه و نهاد نماز جمعه یکی از راهبردهای اصلی آن است، نهضت تدبر در قرآن را از رسالت‌های ذاتی خود دانسته و خود را موظف به ارائه خدمات لازم به ائمه جمعه در این راستا می‌داند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha