جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دفاعیه

حوزه/ جلسه دفاع از پایان نامه طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان با عنوان «مبانی انسان شناختی اخلاق از دیدگاه قرآن» دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، صدیقه انصاری، طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «مبانی انسان شناختی اخلاق از دیدگاه قرآن» با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین  محمد داودی و داوری  حجت الاسلام و المسلمین حسن سراج زاده دفاع کرد.

خانم انصاری در دفاع از پایان نامه خود گفت: پژوهش حاضر با عنوان مبانی ‌انسان‌شناختی اخلاق از دیدگاه قرآن به روش توصیفی-تحلیلی به دنبال مهمترین مبانی در زمینه‌ی ساحت‌های وجودی انسان، جایگاه انسان در جهان و جامعه، سرنوشت انسان است.

وی ادامه داد: ارزش گذاری رفتارها و اخلاق انسان به گونه‌ای که سعادت دنیا وآخرت انسان تأمین شود در گرو شناخت معیارها و مبانی ارزش گذاری است و پی بردن به این مبانی و معیارها در گرو شناسایی حقیقت انسان آغاز، انجام، کمال و سعادت نهایی اوست‌.

خانم انصاری خاطرنشان کرد: اگر مبانی ‌انسان‌شناختی اخلاق بر پایه معارف وحیانی باشد، از جامعیتی ویژه برخوردار می‌شود. چون روش وحیانی به قلمرو خاصی محدود نیست، پس اتقان و خطاناپذیری این معارف، استحکام این نوع انسان شناسی را به ارمغان می‌آورد که در انسان شناسی فلسفی و تجربی و عرفانی یافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: آموزه‌های قرآن نشان می‌دهد که مبانی ‌انسان‌شناختی اخلاق در باب ساحت‌های وجودی انسان شامل دوساحتی بودن انسان، عقل، قلب، امیال و گرایشها، آزادی و اختیار انسان می باشد.

انصاری، مبانی ‌انسان‌شناختی اخلاق در باب جایگاه انسان در جهان و جامعه را شامل کرامت انسان، خلیفة اللهی انسان، اجتماعی بودن انسان دانست و گفت: مبانی ‌انسان‌شناختی اخلاق در زمینه سرنوشت انسان شامل جاودانه بودن انسان، خیر بودن طبیعت انسان، سعادت و کمال، هدف از آفرینش انسان می‌باشد. در حقیقت شناخت این مبانی با رویکرد قرآنی نقش تربیتی در انسان دارد، که در این بینش ساختار فکری و ساحت‌های مادی و معنوی و گذشته و حال و آینده انسان مورد توجه اکید قرار می‌گیرد و تصویر معنادار بودن زندگی انسان با هدفی معقول و متناسب که با تلاش اختیاری او محقق می‌شود و او را از گرایش به انسان شناسی غربی و اومانیسم ناپایدار بی نیاز می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha