پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رضا فرهادیان

حوزه/ عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم گفت: امروز تشویق به فرزندآوری در سطح جامعه باید توأم با ترویج فرهنگ قناعت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رضا فرهادیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که کاهش نرخ رشد جمعیت یکی از مشکلات جدی فراروی کشور ماست، اظهار داشت: در همین راستا ما علاوه بر تلاش برای مناسب سازی شرایط اقتصادی مردم باید در حوزه فرهنگی به اصلاح ایرادات سبک زندگی بپردازیم؛ یعنی هم به فکر معیشت مردم باشیم و هم از آن سو از اهمیت فرهنگ سازی در بحث سبک زندگی غافل نشویم.

وی افزود: همان طور که بارها مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان نیز هشدار داده اند ما نباید بگذاریم در دهه های آینده، از تعداد جمعیت جوان و بانشاط مملکت کاسته شود، ضمن آن که باید نگاه و رویکرد آموزه های اسلامی در خصوص افزایش جمعیت را به درستی برای آحاد مردم و خانواده ها جا بیندازیم.

این استاد و محقق حوزوی همچنین گفت: در وضعیتی قرار داریم که بسیاری از خانواده هایی که قائل به فرزندآوری هستند در نهایت به یک یا دو فرزند بسنده می کنند، ضمن آن که بخش قابل توجهی از زوج ها نیز در جامعه با مشکل ناباروری مواجه هستند که این ها دست به دست هم داده تا در سال های اخیر نرخ رشد جمعیت به طرز مشهود و نگران کننده ای کاهش یابد.

وی بیان داشت: در کنار این مسایل، در همین سال ها تا حدود زیادی بحث قناعت و درست مصرف کردن در جامعه کمرنگ تر از دهه های شصت و هفتاد شده است. البته باید توجه داشت که قناعت کردن به معنای بخیل بودن و تنگ نظری نسبت به خانواده نیست بلکه منظور بسنده کردن به حداقل های لازم در مصرف و رضایت داشتن به آن چیزی است که نصیب فرد می شود.

حجت الاسلام فرهادیان همچنین با اشاره به حدیثی از حضرت رسول(ص) مبنی بر این که قناعت، گنجی تمام ناشدنی است، گفت: باید این مساله را به خوبی برای مردم جا بیندازیم که باور و اهتمام به اصل قناعت و رضایت در زندگی موجب افزایش عزت نفس انسان و گشایش در روزی می شود.

وی افزود: بر این اساس رسانه های جمعی اعم از مطبوعات و خبرگزاری ها و فضای مجازی و به خصوص صدا و سیما باید با تولید آثار پرمحتوا و جذاب به مردم این را نشان بدهند که زندگی در سایه توکل بر خدا و قناعت و البته تلاش و کوشش چقدر شیرین و لذت بخش است و بر این اساس می توان فرزندانی را به دنیا آورد و در تربیت آن ها برپایه آموزه های کلام وحی و بیانات گهربار ائمه اطهار(ع) کوشید تا به یاری حق تعالی به افرادی موفق و متعهد و مومن برای جامعه اسلامی تبدیل شوند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha