چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اجباری شدن ماسک

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران به باشگاه بنزینی منطقه و جهان وصل شد

 ایران که در سالهای پیش واردکننده بنزین بوده، اکنون با تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، به صادرکننده فعال این فرآورده استراتژیک نفتی در منطقه و جهان تبدیل شده است. با گذشت حدود دو سال از بهره‌برداری فاز سوم و پایانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ارتقاء کیفی واحدهای پالایشگاهی در تولید بنزین استاندارد، ایران به جمع کشورهای صادرکننده بنزین پیوست. با مختومه شدن پرونده واردات بنزین از مهرماه سال ۹۷ برگ جدیدی پیش روی صنعت پالایش کشور باز شد تا واحدهای پالایشی علاوه بر تامین نیاز داخلی بتواند پاسخگوی درخواست های صادراتی بنزین از کشورهای خارجی نیز باشد. پیش از این علی رغم وجود ۹ پالایشگاه نفتی در کشور برای جبران کسری بنزین مصرفی به اذعان مسوولان وقت در سال ۸۵ به طور میانگین روزانه حدود ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین وارد می شده است با ادامه این روند میلیون ها دلار ارزی که می توانست در طرح های دیگر هزینه و سرمایه گذاری شوند صرف واردات بنزین می شد. اما امروز با توسعه صنعت پالایش کشور و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی به رقم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و دیگر خبری از کنار گذاشتن هزینه در جهت واردات بنزین به کشور نیست. باتوجه به مصرف افسار گسیخته بنزین در سال های گذشته بیم آن می رفت که میزان تولیدات پالایشگاه ها کفاف نیازهای داخلی را ندهد و در نتیجه به افزایش واردات بنزین منجر شود. این اتفاق ناگوار می توانست در شرایط تحریم صنعت نفت را که به شدت در تنگنا قرار داده است را دچار بحران عمیق تری کند. اگر نگاهی به وضعیت کشور ونزوئلا انداخته شود می توان وخامت اوضاع را دراین خصوص بهتر و عمیق تر درک کرد. فلج شدن پالایشگاه های کشور ونزوئلا و در نتیجه کمبود سوخت بحران سختی را پیش روی این کشور قرار داده است، اما ایران با برگ برنده خود یعنی ستاره خلیج فارس توانست از عهده این مسئولیت خطیر به خوبی بربیاید و حتی با ارسال محموله های بنزین به ونزوئلا قدرت و اقتدار ایران را مقابل سایر کشورها گوشزد کند. امروزکشور با گذر از مرحله ای که وارد کننده بنزین بود به یکی از فعال ترین کشورهای منطقه در خصوص صادرات بنزین تبدیل شده است و برای نخستین بار این کالا در میان کالاهای غیرنفتی، توانسته است بر سکوی نخست صادرات بایستد. بدین ترتیب برای تقویت صادرات غیر نفتی و دوری از خام فروشی، خط صادراتی این سوخت استراتژیک فعال شد و با هدف گذاری در رونق صادرات فرآورده های نفتی و ظرفیت تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین برای نخستین بار صادرات محموله های بنزین از سایر فرآورده ها پیشی گرفت. آمارهای صادراتی کشور از این امر حکایت دارند که در ۶ ماهه نخست سال جاری علی رغم تحریم ها ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار تجارت کالا بین ایران و دیگر کشورها صورت گرفته است. باتوجه به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلاری صادرات کالاهای غیر نفتی در نیمه نخست سال جاری باید گفت بنزین در صدر این کالاهای صادراتی توانسته است در ارزآوری کشور نقش قابل توجهی را ایفا کند. باید تاکید کرد باتوجه به اقدامات انجام شده و تلاش های صورت گرفته تا به امروز، صنعت پالایش توانست کشور را مقابل فشارهای خارجی روسپید کند و با همین رویه صادرات فرآورده های نفتی به خصوص بنزین را رونق خاصی ببخشد تا علاوه بر ممانعت از هدررفت نقدینگی جهت واردات بنزین، با صادرات آن به درآمدزایی کشور نیز کمک کند و به اعتبار بین المللی کشور بی افزاید.

ایران به طرفین درگیر قره باغ هشدار داد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با هشدار به طرف‌های درگیر در مناقشه قره‌باغ تاکید کرد تعرض هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک ایران، تحمل نخواهد شد. "سعید خطیب‌زاده" امروز(شنبه) در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برخی تجاوزها به خاک ایران در درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران تحرکات در مناطق مرزی را به طور جدی و با حساسیت تمام رصد می‌کند. خطیب‌زاده هشدار داد جمهوری اسلامی هیچ‌گونه حمله طرف‌های درگیر در جنگ را به خاک ایران تحمل نمی‌کند و هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید در این زمینه مراقبت کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بار دیگر بر لزوم احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، رعایت اصل هدف قرار ندادن غیرنظامیان، توقف درگیری‌ها و آغاز گفتگوهای جدی تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی را برای کمک به توقف درگیری‌ها اعلام کرد. در درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تعدادی راکت و موشک طرفین مناقشه در چند روستا در مرز ایران با این دو کشور فرود آمده که ضمن برجا گذاشتن خسارت مادی، سبب مجروح شدن یک کودک پنج ساله ایرانی نیز شده است.

ماسک اجباری شد

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت در اخبار ۲۱ با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور، اظهار داشت: از وضعیت فعلی و استمرار آن خیلی ناراضی هستیم. وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون ماسک اجباری نبود و فقط در اماکن، ادارات و مغازه‌ها  اجباری بود اما رئیس جمهور در جلسات چهارشنبه، پنج شنبه و امروز  به این موضوع تاکید داشت و قرار شد کمیته انتظامی و کمیته بهداشت ستاد کرونا موضوع مربوط به استفاده از ماسک را نهایی کنند. معاون کل وزیر بهداشت با تاکید بر اعمال جریمه برای افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، گفت: از هفته آینده در استان تهران استفاده از ماسک اجباری می‌شود؛ اینکه میزان جریمه عدم استفاده از ماسک چقدر است، ظرف یک هفته نهایی می‌شود. حریرچی با اشاره به اینکه اگر ۹۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند بسیار خوب خواهد بود، بیان داشت: حتی استفاده از ماسک خانگی هم موثر خواهد بود. وی با اشاره به اینکه در ۷ استان مانند تهران مشاغل ردیف ۳ تعطیل شده است، متذکر شد:با توجه به اینکه به دسترسی به واکسن و دارو به زودی امید چندانی وجود ندارد، ابراز داشت: امیدواریم با تغییر سیاستهای که انجام می‌شود اقدامات اساسی تری صورت گیرد. حریرچی با بیان اینکه باید منابع لازم برای اقدامت موثرتر تامین شود، افزود: اکنون محدودیتها در ۷ استان وضع شده و هنوز در قم، اصفهان، آذر بایجان غربی و شرقی  نگرانی قابل توجهی داریم.

کرونا تهران را تعطیل کرد

با اعلام استانداری تهران از تاریخ ۱۲ مهر تا ۱۸ مهر فعالیت‌ برخی مراکز در استان تهران ممنوع است. با اعلام استانداری تهران از تاریخ ۱۲ مهر تا ۱۸ مهر فعالیت‌ مراکز زیر در استان تهران ممنوع است. ۱. دانشگاه ها، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، اموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، زبانسراها، و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها۲. مساجد و مصلی‌ها۳. سینما، تئاتر و مراکز مشابه۴. موزه و باغ موزه‌ها۵. تالارهای پذیرایی۶. آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی۷. برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و همایش‌ها۸. باشگاه‌های ورزشی پربرخورد از جمله کشتی، جودو و کاراته و موارد مشابه۹. کافه ها، قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها۱۰. باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها۱۱. مراکز تفریحی ابی و استخرهای سرپوشیده و سالن‌های بدنسازی۱۲. عدم برگزاری نماز جمعه

دیدار سفیر ایران با برهم صالح انجام شد

سفیر ایران در بغداد در دیدار با رئیس جمهور عراق درباره تحولات اخیر این کشور و ثبات در منطقه گفت‌وگو و رایزنی کرد. «ایرج مسجدی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز شنبه با «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق دیدار و در مورد تحولات اخیر در این کشور رایزنی کرد. بنا بر بیانیه‌ای که ریاست جمهوری عراق صادر کرده، در این دیدار بر حمایت از اقدامات دولت عراق در حمایت از مراکز دیپلماسی و تثبیت اعمال قدرت و قانون تأکید شده است. دو طرف همچنین تأکید کردند که «ثبات در عراق و گذار از بحران‌های منطقه، برای تحقق صلح و حرکت به سوی فرصت‌های رشد و توسعه مهم است».سفیر ایران در بغداد امروز شنبه همچنین درگذشت «بابا شیخ»، رهبر معنوی ایزدی‌های عراق را به پیروان این آیین تسلیت و تعزیت گفت. بابا شیخ هفته گذشته به علت کهولت سن درگذشت. اخیرا «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق در سفری که به تهران داشته با همتای ایرانی و رئیس جمهور ایران دیدار و در مورد تحولات منطقه و توسعه روابط دوجانبه رایزنی کرد.

قم راهپیمایی اربعین را تعطیل کرد

«بهرام سرمست» استاندار قم در پایان جلسه ویدئوکنفرانسی ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بیان داشت: در جلسه امروز، گزارشی از وضعیت استان های مختلف داده شد و با توجه به شرایط خاص هراستان اختیاری به استان ها داده شده که مجازات هایی را برای کسانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند پیش بینی کنند. وی با اشاره به اعمال محدودیت ها برای مشاغل پرخطر از دهم مهرماه در استان قم گفت: از جمله مواردی که به عنوان مجازات برای ناقضین پروتکل های بهداشتی در ادارات پیش بینی شده، عدم ارائه خدمت به کسانی است که از ماسک استفاده نمی کنند. استاندار قم تصریح کرد: چنانچه کارکنان ادارات به این دستور بی توجهی کرده و به کسانی که از ماسک استفاده نمی کنند، خدمت ارائه کنند در هیئت رسیدگی به تخلفات با آنان برخورد خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در حوزه اصناف هم مجازات هایی برای ناقضین پروتکل های بهداشتی از جریمه تا پلمب واحد صنفی پیش بینی شده است. سرمست با اشاره به دستورالعمل عزاداری های محرم و صفر گفت: برای برگزاری مراسم عزاداری در این یک هفته نیز محدودیت ها اعمال می شود و امیدواریم دست اندرکاران مراسمات و نیز هیئت های مذهبی همکاری لازم را داشته باشند تا از این موج جدید بیماری هم به سلامت عبور کنیم. او با اشاره به روز اربعین حسینی بیان داشت: در این جلسه تاکید شد که هیچ مراوده ای از حیث رفت و آمد زائرین در مرزهای ایران و عراق نخواهیم داشت و نیز هیچگونه راهپیمایی تحت عنوان راهپیمایی اربعین در سطح داخل کشور صورت نخواهد گرفت و لذا در استان قم هم هیچگونه راهپیمایی در روز اربعین نخواهیم داشت.

کرونا گردشگری کشور را زمین گیر کرد

ولی تیموری در سفر به شهرستان اردستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حوزه میراث فرهنگی مانند حوزه‌های دیگر کشور از اسفند ماه و دقیقا در بدترین فصل ممکن دچار ویروس کرونا شد و خسارت‌های بسیار زیادی به این حوزه وارد شد، اما امیدواریم با مدیریت هرچه زودتر این بیماری، شادی و نشاط به جامعه ایرانی و خانواده گردشگری برگردد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: با وجود بیماری که صنعت گردشگری را به تعطیلی کشانده، ولی سرمایه گذاری بخش خصوصی تعطیل نشده و همچنان با علاقه پیگیر آماده سازی زیر ساخت‌های حوزه‌های گردشگری هستند. تیموری گفت: حوزه گردشگری همچنان جذابیت خود را برای فعالان این بخش حفظ کرده و ما هم کمک می‌کنیم که تا حدودی زیان‌هایی که وارد شده جبران شود. وی با بیان اینکه دولت در کنار وزارت میراث فرهنگی به دنبال جبران خسارت‌های حوزه گردشگری است، گفت: بخشی از این جبران خسارت‌ها انجام شده و بخشی دیگر تا پایان هفته جاری انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه بسته ویژه دولت برای ارائه تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: برای بخش تسهیلات کرونا وام ۱۲ درصد به ازای هر فرد شاغل در مجموعه گردشگری ۱۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که تا امروز حدود ۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه حوزه گردشگری در مجموع از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پایان تیرماه ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت را متحمل شده است، گفت: این موضوع برآورده اولیه است و قطعا فقط حوزه گردشگری و زنجیره‌هایی که متصل به این حوزه است نیز از متضرر شدن در امان نبودند. تیموری با بیان اینکه شرایط کرونا و محدودیت‌هایی که این بیماری ایجاد کرده تاثیرهای منفی در حوزه گردشگری داشته است، گفت: در حوزه گردشگری بین المللی استقبال توریست‌ها ۹۶ درصد کاهش داشته است. در ۱۵ روز ابتدای سال گذشته حدود ۷۶ میلیون شب گردشگر داخلی در سطح کشور اقامت داشتیم که این آمار امسال به صفر رسیده است. وی ادامه داد: شهرستان اردستان ظرفیت‌های عظیمی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دارد و به دلیل اینکه در فاصله کمی از کلان شهر اصفهان قرار دارد باید با برنامه ریزی از شهرت و معروف بودن بین المللی اصفهان به خوبی استفاده کند.

آزاد سازی میوه تکذیب شد

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آزاد سازی واردات میوه صحت ندارد."فریادرس" گفت: اگر چه طبق ماده ۵۱ قانون امور گمرکی امکان موقت ورود کالا برای پردازش و صادرات کالا وجود دارد، اما هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر آزاد واردات میوه به داخل کشور صادر نشده است. مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:ممکن است برخی میوه‌های وارداتی از مسیر قاچاق وارد شده است.

عوامل شهادت سه پاسدار به دام ناجا افتادند

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق در اطلاعیه‌ای از دستگیری عوامل به شهادت رساندن سه پاسدار ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نیکشهر خبر داد.در اطلاعیه روابط عمومی و تبلیغات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه آمده است: با پیگیری و انجام اقدامات ویژه اطلاعاتی و عملیاتی، رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه موفق شدند، عوامل اصلی و افراد مرتبط با حادثه هشتم مهر را که منجر به شهادت شهیدان«مرتضی کباری»،«حجت هراتی» و «سعید مهرجان» و زخمی شدن یک پاسدار شد، دستگیر کنند. هشتم مهرماه جاری ۲ دستگاه خودروی ناحیه مقاومت بسیج نیکشهر که در مسیر اسپکه به نیکشهر درحال تردد بودند در سه راهی مسیر فنوج- بمپور- اسپکه مورد حمله یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ قرار گرفت. در این حادثه سه نفر از پاسداران شهید و یک نفر نیز مجروح شد.

خلیج‌فارس لب‌های کویر را تر کرد

استان کرمان بیش از ۳۰ سال بوده با خشک‌سالی دست‌به‌گریبان است، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موجب شده آب در بسیاری از دشت‌های استان به انتها برسد به‌طوری‌که بسیاری از چاه‌های آب در دشت‌های کهنوج، کرمان، زرند، سیرجان و رفسنجان به‌کلی خشک‌شده است و این رویه همچنان ادامه دارد. کیفیت آب به‌شدت کاهش‌یافته و در سال جاری وضعیت به‌جایی رسید که مردم مرکز استان هم برای تأمین آب در برخی از ایام سال مجبور شدند در اوج کرونا با در دست داشتن ظرف‌های پلاستیکی در صف تانکرهای آب‌رسانی سیار انتظار بکشند. طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در اکثر استان‌های جنوبی به عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکل بی آبی مطرح است اما کرمان اولین گام را در این مسیر برداشته استکاهش کیفیت و فشار آب در شهر کرمان مردم را جان به لب کرده، افزایش شمار مهاجرانی که از روستا ترک خانه کرده‌اند در اطراف شهرهایی که هنوز آب دارند نیز قابل‌توجه است و بر جمعیت شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمان هرسال افزوده‌شده است. پس از سال‌ها حالا بارقه‌هایی از امید برای رفع مشکل خشک‌سالی دیده می‌شود هرچند که اگر تداوم نیابد این طرح نیز نمی‌تواند راهگشا باشد. طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران در اکثر استان‌ها به‌عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکل بی‌آبی مطرح است اما استان کرمان اولین گام را در این مسیر برداشته و عملیاتی کرده است. استاندار کرمان چند روز قبل بود که در بازدید از زیرساخت‌های آب‌شیرین‌کن در استان هرمزگان برای نخستین بار مردم کرمان را به اطمینان رساند که انتقال آب از وعده عبور کرده و در حال انجام است. تجهیزات لازم برای شیرین کردن آب و انتقال به استان کرمان ایجاد و خط انتقال نیز لوله‌گذاری و ۱۱ ایستگاه پمپاژ نصب‌شده است. همچنین در سیرجان نیز مرحله آزمایشی آبگیری منبع آب سیرجان نیز انجام شد و حالا به نظر می‌رسد نخستین گام برای رفع مشکل آب استان کرمان برداشته‌شده است. طرح انتقال آب صفار رود همچنان در ابهام استاز سوی دیگر در صورت اجرای کامل طرح انتقال آب از سد صفا رود به شهر کرمان عملاً مشکل تأمین آب شرب شهرهای شمالی استان نیز رفع می‌شود. این طرح نیز با حفر بزرگ‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کوه‌های صفار رود در مسیر تکمیل قرار دارد و در صورت رفع مشکلات زیست‌محیطی و تأمین بودجه به‌زودی آب صفارود هم به کرمان خواهد رسید اما هم‌اکنون وضعیت این طرح پس از هزینه بسیار زیاد همچنان در هاله‌ای از ابهام است. اما به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که در مسیر انتقال آب صفارود قرار دارد در حال حاضر باید تمرکز را روی افتتاح خط اول خلیج‌فارس و آغاز عملیات اجرایی خط دوم و سوم این پروژه گذاشت. درحالی‌که دولت برای تأمین اعتبار پروژه‌ها با مشکل جدی مواجه است در طرح انتقال آب خلیج‌فارس به کرمان که بخشی از آن نیز باید به یزد منتقل شود از سه غول معدنی و صنعتی کشور در جنوب شرق کمک گرفته‌شده است.

در حالی مس سرچشمه، گل گهر و چادرملو سال‌ها به دلیل فعالیت‌های معدنی هزینه‌های زیاد زیست‌محیطی را به استان‌های کرمان و یزد تحمیل کرده‌اند با تأمین اعتبار طرح انتقال آب خلیج‌فارس به گونه دین خود را به مردم این دو استان ادا کردند. در حالی نخستین جرعه‌های آب خلیج‌فارس مردم را امیدوار کرده است و استاندار کرمان وعده داده که به‌زودی فاز اول طرح به دست رئیس‌جمهور افتتاح شود اما حداقل با توجه به حضور مجازی روحانی در اکثر جلسات می‌توان پیش‌بینی کرد که در روزهای شیوع کرونا روحانی از پاستور خارج نخواهد شد. قرار است آب خلیج فارس به بخش صنعت کرمان و یزد واگذار و زمینه توسعه صنعت در استان کرمان و یزد مهیا شودقرار است آب خلیج‌فارس به بخش صنعت کرمان و یزد واگذار و زمینه توسعه صنعت در استان کرمان و یزد مهیا شود. استاندار کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: خط انتقال آب طی ماه‌های آینده به‌صورت رسمی آغاز به کار می‌کند و در حال حاضر کار به‌صورت آزمایشی در حال انجام است. محمدجواد فدایی افزود: با بهره‌برداری از این طرح در هر ثانیه ۴.۴ مترمکعب آب از خلیج‌فارس در مخزن ۴۵ هزار مترمکعبی ذخیره می‌شود. وی تصریح کرد: پروژه به لحاظ ارزش ۲۵۰ میلیون یورو و به لحاظ ریالی ۸ هزار میلیارد تومان هزینه داشته و کار برای تکمیل همچنان ادامه دارد. وی گفت: ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب در سال از خلیج‌فارس به سیرجان منتقل خواهد شد. ضمن اینکه فازهای بعدی پروژه نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

«کرونا» بار دیگر سینما و تئاتر را تعطیل کرد

با اعلام معاون استاندار تهران مبنی‌بر اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای در پایتخت برای کنترل شیوع ویروس کرونا و عبور از وضعیت قرمز، کلیه سالن‌های سینما و تئاتر در تهران، تا تاریخ ۱۸ مهرماه تعطیل خواهد بود. محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی درباره وضعیت تعطیلی سالن‌های تئاتری طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی استانداری تهران مبنی بر ایجاد محدودیت‌های جدید کرونایی، به خبرنگار مهر گفت: با استعلام مدیرکل هنرهای نمایشی از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق اطلاعیه استانداری تهران مبنی بر ایجاد محدودیت‌های جدید، فعالیت‌های تئاتری تعطیل می‌شوند. وی ادامه داد: بر اساس این اطلاعیه سالن‌های و فعالیت‌های تئاتری از روز ۱۲ مهر به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود. مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأیید این خبر گفت: بنابراعلام ستاد کرونا تصمیم‌گیری در زمینه فعالیت سالن‌های سینما برعهده استانداری‌ها است و بنا بر تصمیم امروز استانداری تهران، سینماهای پایتخت تا یک هفته تعطیل خواهد بود. وی درباره وضعیت فعالیت سالن‌های سینمایی در دیگر استان‌ها هم تأکید کرد: در این زمینه تصمیم‌گیری در هر استان برعهده استانداری خواهد بودتعطیلی اعمال شده در سالن‌های سینما و تئاتر تنها یک هفته خواهد بود و استمرار آن منوط به بررسی مجدد شرایط از سوی ستاد کرونا خواهد بود. سالن‌های سینما و تئاتر پیش از این و همزمان با موج اول کرونا از تاریخ ۳ اسفندماه سال ۹۸ تعطیل شده بود. فعالیت کلیه مراکز هنری با عبور از موج اول از ابتدای تیرماه امسال از سر گرفته شد. ساعتی پیش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد باتوجه به تصمیم بعد از ظهر امروز ستاد مقابله با کرونای تهران مراکز محل تجمع همچون سینماها، کتابخانه‌ها، سالن‌های نمایش، آموزشگاه‌های هنری و… تعطیل خواهد بود. در این اطلاعیه آمده است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه باتوجه به اهمیت موضوع، از محدودیت‌های اعلام شده تبعیت می‌کند. بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونای تهران این مرکز به مدت یک هفته یعنی از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه تعطیل خواهد بود.»

ایران از آلمان جلو زد

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: من از مردم می‌خواهم از کادر درمان تشکر عملی کنیم و تشکر ما ماسک زدن است. اگر ماسک بزنیم و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، این یک تشکر عملی از کادر درمانی ماست. روحانی افزود: من از همه شرکت های دانش بنیان و تحقیقات علمی واکسن و شرکت هایی که برای ساخت تجهیزات درمانی تلاش می‌کنند، تشکر ویژه می‌کنم که کارهای بزرگی در این هشت ماه انجام دادند و ما را از واردات بی نیاز کردند. واکسنی بوده که سی سال تلاش کردیم و به آن نرسیدیم و در سه سال گذشته توانستیم آن را بسازیم. رئیس‌جمهور گفت: امروز آمار وضع اقتصادی آلمان نشان می‌دهد، اقتصادشان منفی ۵.۲ درصد کوچک‌تر شده است، اقتصاد ما شرایط بهتری دارد و رشد اقتصادی بدون نفت ما تا پایان سال مثبت خواهد شد. وزارت حمل‌ونقل آمریکا اعلام کرد، شرکت هواپیمایی امارات (Emirates Airlines) را به دلیل عبور پروازهایش از یک منطقه ممنوعه حریم هوایی ایران در سال گذشته، مبلغ ۴۰۰ هزار دلار جریمه کرده است. طبق گزارش رویترز، پرواز این شرکت از کد شناسایی شرکت آمریکایی «جت‌بلو ایرویز» استفاده می‌کرده و بنابراین موظف به رعایت قوانین آمریکا بوده است. اداره فدرال هوانوردی آمریکا گفته پروازهای این شرکت هواپیمایی جولای ۲۰۱۹ به مدت ۱۹ روز از بخش‌هایی از حریم هوایی ایران عبور کرده‌اند. دولت آمریکا در آن زمان عبور از این مناطق را به دلیل افزایش فعالیت‌های نظامی و تشدید تنش‌های سیاسی ممنوع کرده بود. هواپیمایی امارات به وزارت حمل‌ونقل آمریکا گفته این اتفاق غیرعمدی و به دلیل نظارت ناکافی رخ داده است. این شرکت با پرداخت جریمه به منظور فیصله دادن اختلافات موافقت کرده است. جریمه یک شرکت هواپیمایی اماراتی به دلیل پرواز از آسمان ایران/آماده باش گسترده اسرائیل برای مقابله با تهاجم حزب الله/ تهدید دادستانی اسرائیل به برکناری نتانیاهو/بیانیه ارتش عراق درباره حمله راکتی به پایگاه الحریر اربیلاشاره مقام‌های آمریکایی از «افزایش فعالیت‌های نظامی و تشدید تنش‌های سیاسی» به وقایع پس از سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی توسط ایران در سال گذشته است.

رنو از مانع پلاک پرید

براساس نامه سازمان حفاظت محیط زیست به رئیس پلیس راهور شماره‌گذاری تعدادی از خودروهای رنو بلامانع اعلام شد. در این نامه آمده است: با عنایت به درخواست شرکت سایپا مبنی بر شماره‌گذاری خودروهای بنزینی باقیمانده از نوع رنو ساندرو، استپ وی، پارس تندر، چانگان و آریو مجموعاً به ترتیب به تعداد ۳۰۶۰، ۲۹۰ و ۴۲۰ دستگاه است اعلام می‌دارد شماره‌گذاری خودروهای مذکور مطابق با شماره شاسی‌ها حداکثر تا تاریخ ۳۰ آذر ماه ۹۹ و صرفاً برای مدل سال ۹۸ از نظر این سازمان بلا مانع است البته ادامه فرآیند شماره‌گذاری منوط به اخذ تاییدیه مجدد این سازمان است.

وزارت امور خارجه پاسخ اماراتی ها را داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه امارات داشت: حق حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک قطعی و تردید ناپذیر است و تمامی اقدامات ایران در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی خود صورت گرفته و بدیهی است. سعید خطیب زاده در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه امارات در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: حق حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک قطعی و تردید ناپذیر است و تمامی اقدامات ایران در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی خود صورت گرفته و بدیهی است به هیچ دولت خارجی مربوط نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این گونه اظهارنظرها و تکرار ادعاهای بی اساس، تاثیری بر حق حاکمیت کشورمان نداشته و نخواهد داشت و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و قانونی است. خطیب زاده ضمن تقبیح مداخلات مخرب امارات در برخی کشورها و مشارکت فعال این کشور در جنگ افروزی، تاکید کرد توافق عادی سازی ابوظبی با رژیم غاصب، جنگ طلب و بحران آفرین صهیونیستی در واقع امارات را به بخشی از بحران در منطقه غرب آسیا تبدیل کرده است.

الکاظمی پاسخ اروپایی ها را داد

فواد حسین وزیر خارجه عراق در نشست خبری اعلام کرد: در نشست میان مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و سفیران اروپایی، موضوع تصمیم دولت آمریکا برای بستن سفارت واشنگتن و خروج از عراق رایزنی شده است. الکاظمی تاکید کرده که وظیفه دولت، حمایت از مراکز دیپلماتیک است. وی افزود: در این نشست، خطرناک بودن تصمیم آمریکا برای خروج از عراق رایزنی شد که همین سیکنال های اشتباهی ارسال می کند، چون سبب انزوای عراق خواهد شد. فواد حسین گفت: دولت عراق اقدامات ویژه ای برای حمایت از مراکز دیپلماتیک انجام داده و وظیفه دولت توقف این حملات است. امیدواریم که دولت آمریکا در تصمیم خود تجدد نظر کند، زیرا در مکان و زمان نامناسب اتخاذ شده است. ما شرایط انتخاباتی آمریکا را درک می کنیم، اما اوضاع در عراق متفاوت از آمریکاست. بغداد ناخرسندی خود از تصمیم اولیه آمریکا درباره خروج از عراق را اعلام کرده و عراق آن را تصمیمی اشتباه می داند. وزیر خارجه عراق تاکید کرد: ادامه حملات به نیروهای ائتلاف بین المللی و حمله موشکی به مراکز دیپلماتیک به خروج برخی کشورهای دیگر از عراق هم منجر خواهد شد و این اوضاع امنیتی و اقتصادی و سیاسی در عراق را وخیم تر می کند. حمله به مراکز دیپلماتیک به مثابه حمله به حاکمیت و امنیت عراق است. دولت عراق و شخص نخست وزیر رایزنی هایی را با بسیاری از کشورها آغاز کرده است. همچنین باعث رایزنی هایی با گروه های مقاومت عراق شده است و از احزاب سیاسی و گروه های مقاومت و حشد، تشکر می کنیم. وی در ادامه بیان کرد: سفر من به جمهوری اسلامی به موضوع حملات به سفارتخانه‌های مربوط می‌شد و ما با طرف ایرانی در این‌باره گفت‌وگو کردیم. مقامات مسئول ایرانی به ما تاکید کردند، هیچ ارتباطی با حملات صورت گرفته علیه هیأت‌های دیپلماتیک در عراق ندارند. امیدواریم که مشکلات میان آمریکا و ایران با گفت‌وگو حل و فصل شود، زیرا تنش میان دو کشور به بخشی از واقعیت عراق تبدیل شده است. ما در سفر به ایران مواضع عراق را تشریح کردیم و به صراحت گفتیم که ادامه حملات به هرج و مرج مربوط به سلاح نه تنها در عراق بلکه در منطقه منجر خواهد شد. تهران به ما قول داد که برای حمایت از ثبات در عراق تلاش کند.

معاینه فنی رایگان شد

حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره معاینه فنی تاکسی‌های پایتخت اظهارداشت: به مناسبت هفته تهران از ۱۲ مهر تا ۱۸ مهر هزینه مراجعه اول(۳۷ هزار تومان) خودروهای تاکسی دارای کارنامه معتبر به مراکز معاینه فنی شهر تهران رایگان شد. وی افزود: جهت حمایت از تاکسیرانان هزینه مراجعه اول خودروهای تاکسی با احتساب ۵۰ درصد تخفیف در مراکز معاینه فنی شهر تهران لحاظ می‌شود و مابه التفاوت آن توسط سازمان تاکسیرانی پرداخت می‌شود. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره نرخ جریمه نداشتن معاینه فنی گفت: علاوه بر خودروهای پلاک تهران هر خودرویی غیر از پلاک پایتخت که در سطح شهر بدون داشتن معاینه فنی تردد کند روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود ولی خودروهایی که ترددی نداشته و یا در پارکینگ هستند به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه نمی‌شوند. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۶ خط معاینه فنی در تهران فعال است که ۱۷ مرکز ثابت و ۸ مرکز سیار بوده و  مراکز سیار در ذیل مراکز ثابت ارائه خدمات می‌دهند.

روس ها موانع اس ۴۰۰ را برداشتند

سفیر روسیه در تهران می گوید که مسکو در تحویل اس ۴۰۰ به ایران مشکلی ندارد.لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در خصوص اینکه آیا تهدیدات آمریکا باعث عدم همکاری تسلیحاتی روسیه با ایران خواهد شد یا نه، گفت:  به هیچ‌وجه، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که ما از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسیم و بر تعهدات خود پایبند خواهیم بود و اگر طرف ایرانی پیشنهادات خاصی را در مورد خرید سلاح از روسیه دارد، ما آمادگی داریم بعد از ۱۸ اکتبر به دقت پیشنهادات طرف ایرانی را پیگیری کنیم. وی در مصاحبه با روزنامه رسالت گفت: همانطور که می‌دانید اس۳۰۰ تحویل داده شد. روسیه برای تحویل اس۴۰۰ هم مشکلی ندارد و از ابتدا هم مشکلی نبود. سفیر روسیه در خصوص تحولات اخیر گفت: از ابتدا و فورا بعد از آن‌که ترامپ در ماه می سال ۲۰۱۸ اعلام کرد از برجام خارج می‌شود، ما به طور سخت علیه آمریکا موضع گرفتیم و از سه کشور اروپایی خواستیم در کنار ما باشند تا با تلاش یکدیگر برجام را حفظ کنیم.  از طرفی بحث‌هایی طی جلسات شورای امنیت مطرح شد؛ به طور مثال در ماه اوت که اندونزی ریاست شورا را به عهده داشت و پس از آن نیجریه، امیدوار هستیم در ماه اکتبر که روسیه ریاست را بر عهده بگیرد بتوانیم این روند مقابله با زیاده خواهی آمریکا را دنبال کنیم و مانند دوره قبل که روسیه، اندونزی، نیجریه و سایر کشورها از جمله چین و سه کشور اروپایی در مقابل فشار آمریکا سخت ایستاده و مقاومت کردند و در نهایت توانستیم پیروز شویم. جاگاریان گفت: اما موضوعی که می‌خواهم به آن اشاره کنم بسیار مهم است، سه کشور اروپایی از آمریکا حمایت نکردند اما باز هم همان‌ها از فعالیت منطقه‌ای ایران انتقاد می‌کنند، از طرفی می‌گویند که لغو تحریم سلاح به ایران باید انجام شود و از طرف دیگر می‌گویند فعالیت‌های ایران نباید ادامه داشته باشد اما ما از همان ابتدا گفتیم که از روز ۱۹ اکتبر هیچ مشکلی برای فروش سلاح به ایران  نیست. سفیر روسیه درباره انتخابات آمریکا گفت: هر فردی در آمریکا انتخاب شود برای ما تفاوتی ندارد. در گذشته ادعا می‌کردند که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده و به ترامپ توجه کردید، چراکه او منافع روسیه را دنبال می‌کند اما در زمان ترامپ روابط ما با آمریکا به پایین‌ترین سطح رسیده است. ترامپ از تمام قراردادهای دوجانبه خارج شده و دو کنسولگری ما را هم مسدود کرد و ملک روسیه را به صورت غیرقانونی تصرف کرده‌اند. بایدن هم که مدام  ادعا می‌کند اگر من شکست بخورم مقصر روسیه است! من اصلا تفسیری ندارم. دموکرات‌ها آدم‌های عجیب و غریبی هستند. وی افزود: روسیه ترجیحی ندارد. مردم آمریکا به هرکس رأی دهند با او کار می‌کنیم و چاره‌ای هم نیست چراکه هیچ‌کدام قابل اعتماد نیستند. جاگاریان ادامه داد: همه ما در مناقشات منطقه و سایر نقاط جهان، قربانی مبارزات داخلی آمریکا شدیم. در حالی که به جای این‌که در امور خارجی کشورهای مستقل مانند ایران، روسیه، ونزوئلا و چین و … دخالت کنند، باید بیشتر بر مشکلات داخلی خودشان متمرکز شوند. اکنون نزدیکه به ۶ میلیون نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و به دلیل تفکرات نژادپرستی و بی‌نظمی کامل است که در بعضی از شهرهای آمریکا برقرار است. به طور مثال آمریکایی‌ها از بلاروس انتقاد می‌کنند و حتی در کشورهای اروپایی هم تظاهرات ضد دولتی برگزار می‌کنند لذا برخورد با مسائل از سوی آن‌ها دوگانه است.

رژیم آل‌سعود علیه ایران دست به گزافه گویی زد

وزیر خارجه سعودی روز شنبه در سخنانی با گزافه‌گویی  خواستار مواجهه با نقض برجام از سوی ایران شد. به نوشته وبگاه «سعودی گزت» «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در مراسم مجازی  به مناسبت  روز جهانی نابودسازی جنگ افزارهای اتمی  به جامعه جهانی توصیه کرد تا  مسئولانه عمل کرده و با نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از سوی ایران برخورد کنند.  وزیر خارجه رژیم سعودی در بخش دیگر سخنان خود گفت، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر ۱۰ برابر بیشتر از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای است. فیصل بن فرحان در ادامه گزافه‌گویی‌های خود مدعی شد: «ضروری است که جامعه جهانی برابر هر کشوری که به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است متحد شود، به ویژه کشورهایی که رفتارهای تهاجمی دارند و با تامین بودجه شبه نظامیان تروریست و تأمین سلاح به دنبال بی ثبات کردن امنیت بین المللی هستند.» کابینه رژیم سعودی روز چهارشنبه نیز در بیانیه‌ای با ادعای تخلف ایران در برنامه هسته‌ای، از جامعه جهانی خواست تا موضع قاطعی برابر تهران اتخاذ کند.کابینه سعودی  روز چهارشنبه ادعا کرد، جامعه بین المللی باید موضع قاطعی علیه ایران اتخاذ کرده  و با نقض مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور برخورد جدی شود.

زلزله سمنان را لرزاند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان اظهار کرد: زلزله حوالی سرخه در استان سمنان که عصر شنبه به وقوع پیوست، تا این لحظه خسارتی نداشته است. ایرج رئیسیان بیان کرد: زمین‌لرزه نسبتاً بزرگی حوالی سرخه از توابع استان سمنان را لرزاند؛ این زمین‌لرزه در ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه و هفت ثانیه عصر امروز به وقت محلی با بزرگای ۴.۱ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین رخ داده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان اضافه کرد: تیم‌های ارزیابی از سوی جمعیت هلال‌احمر استان سمنان به منطقه اعزام شده‌اند. این زمین‌لرزه در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی ۳۵.۵۲ درجه و طول شرقی ۵۳.۱۳ درجه ثبت شده است. این زلزله در عمق ۲۱ کیلومتری زمین و در ۱۰ کیلومتری سرخه، ۲۵ کیلومتری سمنان و ۳۰ کیلومتری مهدی‌شهر رخ داده است. وقوع این زمین‌لرزه را شبکه لرزه‌نگاری سمنان وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تأیید کرده است. زمین‌لرزه‌ سرخه در بخش‌هایی از شهر سمنان هم احساس شد.

آمار کرونا در ایران وخیم شد

دکتر سیما سادات لاری در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۲ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۰۱ نفر از آنها بستری شدند. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۶۸ هزار و ۱۱۹ نفر رسید. به گفته لاری، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۶ هزار و ۷۴۶ نفر رسید. وی همچنین گفت: خوشبختانه تا کنون ۳۸۷ هزار و ۶۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. این مقام وزارت بهداشت اظهار داشت: ۴۱۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. دکتر لاری افزود: تا کنون چهار میلیون و ۹۵ هزار و ۱۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت استان‌ها کرونایی کشور نیز گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

هواشناسی چراغ هشدار را روشن کرد

مجتبی جلالی مدیرکل هواشناسی استان تهران درباره وضعیت آب و هوای استان اظهارداشت: با نفوذ سامانه سرد و بارشی احتمال بارش برف در ارتفاعات شرق و بارش باران پیش بینی می‌شود. وی در ادامه افزود: با شروع کاهش دمای تهران از روز دوشنبه درکل استان، نواحی شمالی به طور متوسط بین ۶ تا ۱۰ درجه سلسیوس و نواحی جنوبی به طور متوسط بین ۵ تا ۸ درجه سلسیوس خنک‌تر می‌شوند. مدیرکل هواشناسی استان تهران درباره شرایط جوی بیان داشت: از فردا با نفوذ سامانه بارشی به استان و افزایش ابر در بعضی ساعات بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت معابر و احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخوردصاعقه، پیش بینی می‌شود. جلالی ادامه داد: در ارتفاعات شرقی استان به ویژه فیروزکوه احتمال بارش برف و باران و همچنین با وزش باد نسبتاَ شدید و گاهی شدید احتمال آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و اشیاء سبک و احتمال کاهش دید افقی وجود دارد. وی در هشداری به شهروندان خاطرنشان کرد: از اتراق و تردد در بستر و حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کرده و اقدامات لازم برای بازگشایی کانال‌ها و آبراه ها، تمهیدات لازم برای فعالیت‌های کوهنوردی و مجهز شدن به تجهیزات زمستانی در ارتفاعات شمال شرق استان را داشته باشند.

بارندگی رکورد نیم قرن اخیر پایتخت را شکست

سید حسن رضوی مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری به مناسبت پایان سال آبی ۹۸-۹۹ با بیان اینکه وضع بارندگی‌ها در استان در سال آبی گذشته بسیار مطلوب بوده است، اظهار کرد: از ابتدای مهرماه سال گذشته تا انتهای شهریور سال جاری، ۴۶۱/۷ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که بیشترین میزان بارندگی استان تهران در نیم قرن اخیر بوده است و نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش میزان بارندگی داشته‌ایم. وی با اشاره به تغییر اقلیم در کشور ادامه داد: البته اغلب بارش‌های ما به شکل باران بوده و میزان بارش برف در استان کاهش یافته است که سبب کاهش ورودی برخی سدها شده است. مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی آب توسط شهروندان تهرانی در خصوص آمار مصرف آب در استان تهران تشریح کرد: در سال آبی گذشته مصرف آب شرب در استان تهران ۸ درصد افزایش داشته که میزان قابل توجهی است؛ همچنین ما در بخش‌های صنعت و کشاوری نیز به ترتیب ۱۵ و ۱۴ درصد افزایش مصرف آب داشته‌ایم. رضوی با بیان اشاره به کاهش میانگین دما در تابستان گذشته، افزود: علی‌رغم پیش‌بینی سازمان هواشناسی در ابتدای سال مبنی بر اینکه تابستان گرمی را پیش رو خواهیم داشت، لکن کاهش متوسط ۲ تا ۳ درجه‌ای را نسبت به میانگین دما در تابستان گذشته داشتیم که به کاهش مصرف برق و آب تا حدودی کمک کرد. وی در ادامه با اشاره به کاهش حجم ذخیره آب سدهای تهران در خصوص علل این کاهش عنوان کرد: کاهش حجم ذخیره سدها علاوه بر کاهش بارش برف به دلیل تصمیم خودخواسته ما برای آزادسازی ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب‌های سدها به منظور جلوگیری از سیلاب‌ها بوده است، لکن در حال حاضر هیچ مشکلی برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان تهران نداریم. مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران با اشاره به وضعیت طرح‌های آبی استان تهران گفت: ما طرح‌های بسیاری داریم که آغاز نشده‌اند و بسیاری از طرح‌ها نیز با پیشرفت ۸۰ درصدی به علت کمبود اعتبار متوقف شده‌اند که امید است با تأمین اعتبار بتوانیم آن‌ها را تکمیل و بهره‌برداری کنیم. رضوی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات اساسی سازمان آب منطقه‌ای استان تهران، گفت: اهم مشکلات سازمان آب منطقه‌ای استان تهران از قانونی که در انتهای دولت اصلاحات تصویب شد ناشی می‌شود؛ قانونی که به موجب آن حوزه تحت نفوذ سازمان آب منطقه‌ای تهران به استان تهران محدود شد و در سایر استان‌ها سازمان‌های آب منطقه‌ای به وجود آمد. وی با بیان اینکه این قانون سبب بروز تضادهایی در میان استان‌ها و سازمان‌های آب منطقه‌ای شده است، تشریح کرد: استانی شدن مدیریت آب سبب شده است که اختلافاتی میان استان‌ها در خصوص مدیریت آب رخ دهد و این قانون بسیاری از طرح‌ها را با بن بست مواجه کرده است و ما از نمایندگان مجلس فعلی تقاضا داریم با بررسی‌های کارشناسی در خصوص این قانون تجدید نظر کنند و اصلاحات لازم را اعمال کنند. مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران در ادامه با اشاره به آماری در خصوص وضعیت جمعیتی و توزیع آب استان تهران گفت: استان تهران با داشتن ۱۶شهرستان مساحتی بالغ بر ۱۳هزار و ۲۵۰ کیلومتر مربع دارد که یک درصد مساحت کشور را در برمی‌گیرد، لکن جمعیت تهران با احتساب جمعیت شناور آن بیش از ۲۰درصد جمعیت کشور است که این نشان از تراکم بسیار بالا جمعیت در این استان دارد که بیش از ۲۰ برابر متوسط تراکم جمعیت در کشور است. رضوی افزود: سرانه آب در استان تهران برخلاف تصور عمومی مقدار بسیار پایینی است و استان تهران با سرانه ۱۸۶مترمکعب برای هر نفر در سال تنها بالاتر از استان سیستان و بلوچستان قرار دارد لکن نگاه مسؤولان تصمیم‌گیر غالبا اینگونه بوده که تهران استانی برخوردار است! وی با بیان اینکه جمعیت تهران همواره درحال افزایش است، خاطرنشان کرد: میزان افزایش جمعیت در تهران با پیشرفت زیرساخت‌های استان توازنی ندارد و در حوزه توزیع آب و آبرسانی نیز ما در شرایط مطلوبی قرار نداریم. ما در حال حاضر با پدیده فرونشست زمین‌ها، آلودگی آب‌ها و تراکم جمعیت در تهران مواجه هستیم که در صورت عدم برنامه‌ریزی بلند مدت برای حل آن‌ها در آینده با مشکلات بسیاری برای تأمین آب مردم مواجه خواهیم بود. مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران با گلایه از نمایندگان ادوار مختلف استان تهران، اظهار کرد: متأسفانه نمایندگان مردم تهران تنها از مردم تهران به دنبال گرفتن رأی هستند و به مشکلات عدیده مردم تهران بی‌توجهند لکن باید همه مسؤولان توجه داشته باشند که هر حادثه و اتفاقی در تهران ابعاد گسترده‌ای را در پی خواهد داشت و اگر امروز دنبال حل مشکلات تهران نباشیم در آینده نزدیک گرفتار بحران‌های بزرگی در پایتخت خواهیم بود. رضوی در ادامه با تشکر از قوه قضائیه برای همکاری با سازمان آب منطقه‌ای برای جلوگیری از رودخانه‌خواری‌ها، اعلام کرد: در استان تهران ۳هزار و ۸۸۰ کیلومتر رودخانه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در طی دهه‌های اخیر مورد تعدی افراد سودجو مورد تعدی قرار گرفته‌اند؛ لکن در سال‌های اخیر با همت قوه‌قضائیه برای جلوگیری از اینگونه تخلفات، برای بیش از یک‌هزار و ۷۵۴ هکتار از حریم رودخانه‌ها سند صادر شده است تا دیگر امکان تعدی به آن‌ها وجود نداشته باشد. وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات استان تهران چاه‌های غیرمجاز در سطح شهر است، یادآور شد: در تهران بیش از ۵۰حلقه چاه مجاز وجود دارد و گمان می‌کنیم به همین میزان یا بیش از آن چاه غیرمجاز نیز وجود داشته باشد که برخی در خانه‌های مسکونی قرار دارند. من به مردم توصیه می‌کنم که اگر چاهی در خانه خود دارند به سازمان آب منطقه‌ای مراجعه کنند و فرآیند قانونی کردن آن را با هزینه‌ای بین یک و نیم تا ۴ میلیون تومان انجام دهند وگرنه در صورت کشف چاه‌های غیرمجاز سازمان نسبت به پلمب آن اقدام خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha