چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ شبکه پنج سیما به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان با ویژه برنامه‌های متنوع و جذاب مذهبی با عزاداران حسینی(ع) همراه می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شبکه پنج سیما به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان با ویژه برنامه‌های متنوع و جذاب مذهبی با عزاداران حسینی (ع) همراه می شود. این شبکه با برنامه های قرار، موکب کلمات، مسیر بهشت، عشق یعنی، بین القفسین، تا نیایش، عطر عاشقی، اربعین تا اربعین، آمده ام که بمانم، ابو نور، زیارت اربعین، یه روز تازه، رنگین کمان، صدای غم، سخنرانی های مذهبی و ...  از دیده های اشک بار مخاطبان میزبانی می کند.

ویژه برنامه زنده "قرار" (موکب تلویزیونی ایران) در دو قسمت ( شب و روز اربعین حسینی) به مدت ۹۰ دقیق روی آنتن شبکه پنج سیما می رود. این ویژه برنامه به تهیه کنندگی خشایار بکان و اجرای محبوبه عزیزی با بخش های مختلف وله های ویژه اربعین، میان برنامه و... با عزاداران حسینی همراه می شود. مهمانان برنامه" قرار "بانوانی  هستند که هر ساله توفیق پیاده روی اربعین برای ارادت و بیعت دوباره با سالار شهیدان قسمت آنها می شد اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و اعمال محدویت ها این زیارت میسر نمی شود. این بانوان که در مشاغل مختلف جامعه ( گوینده، پزشک ، عکاس و...)  خدمت رسانی می کنند ،  در این برنامه خاطرات سفرهایشان را مرور و بازخوانی خواهند کرد.

برنامه " قرار" سال گذشته از نجف و کربلا پخش شد، امادر اربعین پیش رو با مهمان هایی همراه می شود که از خاطرات این مسیر بهشتی می گویند.

 ویژه برنامه " قرار"  در شب اربعین حسینی حوالی ساعت ۲۱:۳۰ پخش می شود و در روز اربعین ( پنج شنبه ۱۷ مهرماه ) با پخش زنده زیارت اربعین از حرم حضرت عبدالعظیم به پایان می رسد.

ویژه برنامه ترکیبی- تولیدی "موکب کلمات" از شب اربعین حسینی تا پایان ماه صفر هر شب حوالی ساعت ۲۱ روی آنتن می رود. "موکب کلمات"با رویکرد دعوت از شاعران آیینی ایرانی و خارجی (هند، پاکستان، افغانستان، عراق، مالی و...) ویژه دهه پایانی ماه صفر «اربعین حسینی، ۲۸ ماه صفر، رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع) و شهادت امام رضا (ع)» تهیه و تدارک دیده شده است. این برنامه به تهیه کنندگی روح الله رحیمی و با اجرای حسین مولایی در خانه تاریخی طباطبایی ها شهر کاشان تولید شده است. ویژه برنامه "موکب کلمات " گپ و گفتی با شاعران آیینی است که ضمن شعر خوانی در این برنامه، از نحوه عزاداری و برگزاری مراسم ماه محرم در کشور خودشان برای مخاطبان صحبت خواهند کرد.

"مسیر بهشت"   عنوان مستندی ۵ قسمتی ویژه اربعین حسینی است که از  روز یکشنبه ۱۳ مهرماه تا ۱۷ مهرماه هر روز حوالی ساعت ۱۴ تماشایی می شود. این مستند روایت زندگی چند فرد تازه مسلمان شده به دین مبین اسلام و شرکت آنها در مراسم پیاده روی اربعین حسینی(ع) است.

در این مستند درباره نحوه آشنایی آنها با دین مبین اسلام، ائمه اطهار به ویژه امام حسین (ع) ، علت حضور در مراسم پیاده روی اربعین حسینی و... گفتگو شده است.

مستند تک قسمتی "عشق یعنی ..." ویژه اربعین حسینی بامداد پنج شنبه ۱۷ مهرماه پخش می شود. این مستند گفتگو با دکتر حسین حسین زاده جانباز دفاع مقدس که همه ساله با جمعی از رزمندگان و جانبازان عازم پیاده روی اربعین می شوند و امسال با توجه به شرایط ویژه و شیوع بیماری کرونا از این زیارت محروم هستند.

مستند روایی و عبرت آموز "بین القفسین" برگرفته از داستانی واقعی از اردوگاه اسرای ایرانی و ارتباط عاطفی یکی از سربازان شیعه عراقی این اردوگاه با اسرای ایرانی است. این مستند تماشایی ویژه اربعین روی آنتن می رود.

داستان این فیلم روایت وقایع اردوگاه الرمادی عراق است که سرگذشت رزمندگان زیر ۱۷ سال ایرانی که  به اسارت برده شده بودند و در آن مکان نگهداری می شدند را به تصویر می کشد.

برنامه ظهرگاهی"تا نیایش" از ابتدای این هفته (۱۵ ماه صفر) تا اربعین حسینی معطوف به این مناسبت روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

برنامه "عطر عاشقی" ویژه اربعین حسینی  جمعه ۱۸ مهرماه با موضوع اربعین و  فرهنگ انتظار منجی(عج) روی آنتن شبکه پنج سیما خواهد رفت.

"سخنرانی مذهبی"  عنوان دیگر برنامه گروه معارف است که جلسه ای از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان ویژه اربعین حسینی روی آنتن می رود.

«اربعین تا اربعین» مستند ویژه اربعین حسینی روایت سفرنامه یک تیم مستند ساز ایرانی از مراسم اربعین حسینی است.

«آمده ام که بمانم» مستندی درباره برپایی نمایشگاه وقایع عاشورا توسط جوانان ایرانی در کربلاست که به مدت ۵۰ دقیقه به تهیه کنندگی ایمان گودرزی از این شبکه پخش می شود.

 مستند «ابو نور» معرفی زندگی یکی از خدام امام حسین (ع) به تهیه کنندگی ایمان گودرزی است که به مدت ۲۵ دقیقه  روی آنتن می رود.

پوشش تصویری "زیارت اربعین" بصورت زنده و مستقیم از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) دیگر برنامه گروه معارف شبکه پنج سیماست که روز اربعین پخش می شود.

گروه تهران و شهروندی برنامه "تهرانگرد"، "در شهر" و "در استان"  در ایام اربعین معطوف به این مناسبت خواهد بود.

گروه اجتماعی شبکه پنج سیما، برنامه صبحگاهی "یه روز تازه " روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه را معطوف به اربعین حسینی روی آنتن می برد.

برنامه "رنگین کمان " گروه خانواده شبکه پنج سیما، هم با پخش  پلی بک، دعوت از گروه سرود و... به اربعین حسینی می پردازد.

واحد تامین برنامه شبکه پنج نیز برای این ایام مستندهای مختلفی همچون صدای غم   و.... را برای اربعین حسینی در نظر گرفته است .

مستند" صدای غم " کاری از امور بین الملل نمایندگی پاکستان به تهیه کنندگی محمد علی ذاکری و کارگردانی سید علی رضوی است. این مستند ۲۸ دقیقه ای عزاداری مردم پاکستان و چگونگی برگزاری مراسم در ایام سوگواری سالار شهیدان را روایت می کند.

معرفی کتاب «آفتاب در حجاب» در یه روز تازه

کتاب " آفتاب در حجاب" در بخش کتاب برنامه صبحگاهی " یه روز تازه" شبکه پنج سیما، معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه پنج سیما، این اثر ماندگار به قلم سید مهدی شجاعی نوشته شده است و قرار بود نویسنده درباره بخشهایی از کتاب توضیحاتی ارائه کند که این بخش به دلیل مشکلات فنی محقق نشد و به روز دیگری موکول شد.

بنابر این گزارش، بی‌شک اگر نبود صبر و استقامت بانوی ایستادگی ام‌المصایب حضرت زینب(س) تاریخِ امروز چیزی از واقعۀ کربلا در خاطر نداشت.

«آفتاب در حجاب» روایتی است خواندنی از زندگی ایشان که به قلم سید مهدی شجاعی نگارش شده است. 

داستان از کابوس حضرت زینب(س) در کودکی آغاز می‌شود: چشم‌های اشک‌آلودت را به پیامبر(ص) دوختی، لب برچیدی و گفتی:«خواب دیدم، خواب پریشان دیدم. دیدم که طوفان به پا شده است، طوفانی که دنیا را تیره و تار کرده است. طوفانی که مرا و همه چیز را به این سو و آن سو پرت می‌کند، طوفانی که چشم به بنیان هستی دارد. ناگهان در آن وانفسا چشم من به درختی کهنسال افتاد و دلم به سویش پرکشید»...

داستان از این کابوس که گواه رحلت پیامبر(ص) است و شهادت مادر و پدر و... آغاز می‌شود و در انتهای کتاب باز به همین خواب پریشان می‌رسیم: «تعبیر شد خواب کودکی‌های من پیامبر! و من اکنون با یک دنیا مصیبت و غربت تنها مانده‌ام»...

برنامه" یه روز تازه "کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ الی ۹ صبح به صورت زنده پخش می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha