جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سنگ چاپ

یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: فیلم عاشورایی تنها به کارهایی برای محرم و اربعین خلاصه نمی‌شود، بلکه تمامی ایام سال باید چنین کارهایی تولید شود.

افشین سنگ چاپ، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه پرداختن به موضوعات دینی نباید به ظاهر خلاصه شود، گفت: موضوعی چون راهپیمایی اربعین اتفاقی عجیب در دنیاست که تا به حال نمونه آن وجود نداشته است، برای همین از این اتفاق می‌توان دهها فیلم و سریال ساخت، اما باید توجه داشت فیلمسازی در این زمینه نباید به پوسته و ظاهر خلاصه شود، بلکه بطن ماجراست که انتظار می‌رود تحولی عظیم در سینما ایجاد کند.

وی افزود: از قیام کربلا صدها سال می‌گذرد، اما آن چیزی که سبب شده این اتفاق هنوز همانند روز اول تازه باشد، پیامی است که در آن وجود دارد. ما در عاشورا عظمت ایثار و حق طلبی را مشاهده کردیم. این توضیح را دادم تا بگویم فیلم عاشورایی تنها کاری نیست که در آن به مراسم یا آیین‌های مرتبط توجه می‌شود، بلکه آثار که در آن حق‌طلبی مد نظر باشد به نظم قادر است اتفاقی خوب در این حوزه رقم زند.

این بازیگر درباره نقش مدیران در شکوفایی موضوعات دینی در سینما گفت: یکی از آسیب‌های رایج در این زمینه نگاه سفارشی به موضوعات مورد نظر است، چون متاسفانه عادت کرده‌ایم که به این دست مفاهیم نگاهی مناسبتی و سفارشی داشته باشیم. یعنی در ایامی خاص به این موضوعات توجه کرده و در دیگر زمان‌ها به راحتی از کنار آن بگذریم، درصورتی‌که عاشورا تفکر و مکتبی است که در زندگی جاری بوده و باید این مسئله نیز در فیلم‌های سینمایی دیده شود.

وی داشتن باور را یکی دیگر از شروط موفقیت فیلم‌های دینی ذکر کرد و متذکر شد: فردی که می‌خواهد فیلمی درباره راه‌پیمایی اربعین بسازد باید خود این موضوع را باور داشته باشد، والا بدون باور نتیجه‌ای که به دست خواهد آمد یک کار سفارشی و بدون نتیجه خواهد بود. باورمندی فیلمسازی نیز نباید به ظاهر خلاصه شود، بلکه توانایی فنی او باید ملاک بوده تا نتیجه همانند «مختارنامه» جاودانی باشد.

این بازیگر یادآور شد: سینماگران به ویژه بازیگران جدا از مردم نیستند. آنها نیز کودکی و جوانی خود را در هیئت‌ها سپری کرده و با باورهای شیعی بزرگ شده‌اند، برای همین باید به ما هنرمند به شکل آدم‌هایی که دور از موضوعات دینی هستند نگاه نکرد، زیرا ما نیز همانند دیگر اقشار کشور عاشقان ابا عبدالله حسین (ع) را دوست داریم.

این بازیگر در پایان توصیه کرد: دسته‌بندی آدم‌ها به خودی و ناخودی یکی دیگر از اتفاقات نامطلوب سینماست که من به شدت از آن گلایه‌مند هستم، چون هر هنرمندی که در کشورمان فعالیت می‌کند به باورها و مردمش علاقه دارد، برای همین آدم‌ها را نباید دسته‌بندی کرد و اجازه داد هر کس عاشقانه دوست دارد درباره عاشورا کار کند بتواند به خواسته‌اش برسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha