پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
یادداشت

حوزه/ منتقدان حضور طلاب در آموزش و پرورش در رشته های مورد نظر، بد نبود ابتدا سری به سایت حوزه علمیه خواهران و تنوع رشته های تحصیلی آن می زدند وعناوین رشته های دروس تخصصی از جمله رشته "تربیت دینی کودک و نوجوان" برای طلاب سطح سه را ملاحظه می کردند آنگاه اگر از مواد درسی دانشگاه برای معلم تربیتی غنی تر نبود داد سخن سر می دادند. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، کریم دلفانی در یادداشتی به تبیین اهداف و انگیزه معترضین به مصوبه قانونی جذب طلاب و روحانیون واجد الشرایط در آموزش و پرورش پرداخته است.

ماجرا از آنجا شروع شد که  سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دفترچه آزمون استخدامی، طلاب دارای مدرک سطح دو و سه حوزه علمیه را برای انتخاب یکی از ۸ رشته علوم انسانی و احرازصلاحیت شغل معلمی در رشته های "دبیری عربی، مربی امور تربیتی، دبیری معارف اسلامی، آموزگاری ابتدایی، دبیری ادبیات فارسی، دبیری علوم اجتماعی، دبیری تاریخ و دبیری فلسفه" مجاز دانست تا  در صورت پذیرش و طی مراحل قانونی در همان رشته‌ای که قبول شده‌اند به استخدام آموزش و پرورش درآیند.

مجموعه پذیرفته شدگان از جمله طلاب پس از قبولی در آزمون استخدامی که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزارمی‌شود و احراز صلاحیت علمی و حرفه ای که در مصاحبه تخصصی کسب می شود، دوره یک‌ ساله مهارت‌آموزی (ماده ۲۸ اساسنامه فرهنگیان) را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده و بعد از پایان دوره  به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند.

اعلام این خبر همان و سیل بیانیه ها و نامه های سر گشاده به مسئولین آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط همان، که چه خوابیده اید  و مملکت و کشور به دست غیر متخصصان افتاده است!، یکی بر غربت زبان و ادبیات فارسی گریست و نامه نوشت، دیگری بر مهجور بودن علوم اجتماعی افسوس خورد و آن یکی هم بر خطر افول دروس تاریخ و فلسفه و ... زانوی غم در بغل گرفت.

انجمن های متعدد به وزیر آموزش و پرورش نامه نوشتند، برخی نخبگان و حتی پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت از حضور طلاب و روحانیون برای تدریس در این رشته ها اظهار تاسف کردند.

کار را به رسانه ها کشاندند، روزنامه همشهری در اقدامی غیر حرفه ای مصاحبه فرضی با برخی مسئولین حوزه و آموزش و پرورش را با عنوان " ورود غیر متخصص ها به آموزش و پرورش" گزارش داد، سایت عصر ایران بدون شناخت کافی از تحولات حوزه، سلسله گزارشات و یادداشتهای برخی به اصطلاح متخصصین  را به گونه ای دیگر منتشر نمود و این مصوبه قانونی را به باد انتقاد گرفت، سایت صدای معلم با گزارشی دیگرادبیات فارسی را رنجور دانست ، در فضای بی رحم مجازی آنچه در شأن یک فرهنگ بان نبود برزبان راندند وقلم فراسایی نمودند تا از وقوع بحران اضمحلال ادبیات، فلسفه، تاریخ و... در آموزش و پرورش آنهم توسط طلاب حوزه علمیه جلوگیری کنند!

   

* واقعیت چیست؟   

اما واقعیت چیست و چرا برخی خواسته و ناخواسته بر طبل مخالفت برای حضور طلاب درآموزش و پرورش می زنند؟ اینکه نامه نویسان و بیانیه دهندگان وگزارشگران رسانه ها را متهم به عناد و یا خدای ناخواسته تخریب حوزه و روحانیت کنیم، شاید ازانصاف به دور باشد، اما اگر دوستان اندیشمند و صاحب قلم و کرسی تدریس در دانشگاه های مطرح کشوررا به عدم شناخت از تحولات حوزه علمیه متهم نماییم گزافه نیست.

گرچه حوزه علمیه از قدیم الایام  بیش از هزار سال است مهد علوم دینی و انسانی بوده و از افتخارات مکتب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام همگام بودن با تحولات دنیا از آغاز تا کنون است، اما با پیدایش انقلاب اسلامی رسالت حوزه وعالمان و اندیشمندان آن متفاوت شد و با حمایت مراجع عظام تقلید و در راس آنان حضرت امام خمینی "ره" روند آموزش و پژوهش و نیز تحصیل در حوزه به سمت نیاز های مبرم جامعه اسلامی پیشرفت و اینک در عصر زعامت رهبر معظم انقلاب و حضرات آیات و مراجع عظام تقلید، شاهد پیشرفت های خیره کننده حوزه علمیه در عرصه علوم انسانی و حتی زبان های خارجی دنیا هستیم که تشریح دستاورد های حوزه در این مقال نمی گنجد، اما از باب " مَا لَا یُدْرَکُ کُلُّهُ لَا یُتْرَکُ کُلُّه " گوشه ای از ظرفیت های بی بدیل حوزه امروز برای گرامیانی که از سر دلسوزی حضور طلاب فاضل در رشته های مورد نظر را غیر تخصصی می دانند بیان می شود.

طلاب امروز حوزه علمیه ضمن اعتقاد راسخ به فقه جواهری با درک شرایط زمان و مکان پس از گذراندن سطح یک حوزه که شش سال به طول می انجامد به تناسب علاقه و گرایش خود در رشته های تخصصی ادامه تحصیل می دهند و همزمان نیز در مراکز علمی مطرح حوزوی و دانشگاهی مدارج علمی و آکادمی را طی می کنند. بد نیست سری  به دانشگاه باقرالعلوم(ع) زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بزنید و نگاهی به گروه های علمی آن و نیز فارغ التحصیلان داشته باشید و  تحولات حوزه در رشته های مورد انتقاد را رصد کنید آنگاه بانگ واویلا سردهید!

  

* دانشگاه حوزوی باقرالعلوم(ع)

این دانشگاه نهادی حوزوی، آموزشی و علمی است که در سال ۱۳۶۳ با عنوان مؤسسه آموزش عالی باقرالعلوم(ع) به منظور بالا بردن سطح آگاهی‌های سیاسی طلاب در زمینه‌های جهان اسلام، ایران و روابط بین‌الملل به دستور حضرت امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد و اینک شاهد حضور فارغ التحصیلان این دانشگاه در مجامع ملی و بین المللی هستیم. این دانشگاه دارای گروهای علمی نظیر فرهنگ ،علوم اجتماعی و رفتاری، مدیریت راهبردی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، تاریخ  تمدن، مطالعات سیاسی، فلسفه و کلام، اخلاق و معارف اسلامی ، فلسفه ، فقه مضاف و نیز دارای گروه علمی زبان های خارجی از جمله؛ انگلیسی، عربی، فرانسه، آلمانی و... می باشد که فارغ التحصیلان این رشته ها نه تنها شایسته حضور در آموزش و پرورش هستند، بلکه کرسی های تدریس دانشگاه ها را نیز در اختیار دارند.  

  

* مراکز تخصصی حوزه علمیه  

از دیگرظرفیت های  بی بدیل حوزه علمیه، مراکز تخصصی در رشته های گوناگون می باشد که هم اینک شاهد تحصیل بیش از۳هزار طلبه در رشته هایی چون، تاریخ، فلسفه، علوم اجتماعی، فقه مضاف، فقه معاصر، فقه تربیت، تفسیر،  قضا، مشاوره ....و زبانهای خارجی می باشیم. تاکنون دوهزار پایان نامه تخصصی دفاع شده و همین تعداد نیز در حال دفاع است؛ همچنین حدود یک هزار کتاب که عمدتا تخصصی هستند در این مراکز به چاپ رسیده است، تدوین حدود ۱۸۰ متن آموزشی، انتشار ۱۴ مجله تخصصی و ترویجی، تولید ۸۰ نرم افزار، راه اندازی ۵۰ سایت اینترنتی و برگزاری صدها کارگاه تخصصی از دیگر دستاوردهای مراکز تخصصی  حوزه علمیه می باشد.  

   

* مرکز تخصصی آموزش زبان های خارجی حوزه علمیه

 از دیگر تحولات شگرف در حوزه علمیه توسعه علوم آل الله به زبانهای مختلف جهان و نیز آموزش تخصصی زبان به طلاب خوشفکر، جوان، مستعد و انقلابی  در دو دهه اخیر بوده است، حال اگر طلبه ای با فرض گذراندن دوره های تخصصی تدریس، مکالمه و ترجمه زبانهای خارجی در آزمون استخدامی برای دبیری زبان انگلیسی،عربی و ... شرکت کند آیا رواست به صِرف اینکه چون در حوزه علمیه درس خوانده است نظام تعلیم و تربیت از این فرصت محروم بماند ! بهترین اساتید زبانهای خارجی در هر زبان بین المللی که انتخاب می کنید را به مدرسه معصومیه قم دعوت می کنم تا در یک فضای علمی خلاقیت های خود در عرصه زبانهای خارجی را در محضر اهل فن و فضل به نمایش بگذارند، زیرا مرکززبان حوزه علمیه قم هم اکنون در آموزش، مکالمه و نیز فن ترجمه درزبانهای عربی، انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی، اردو، چینی، مالایو، روسی، ترکی و آلمانی و... ناگفته های زیادی برای مجامع علمی کشور دارد. 

  

* پدیده عظیم حوزه علمیه خواهران

منتقدان حضور طلاب درآموزش و پرورش دررشته های مورد نظر، بد نبود ابتدا سری به سایت حوزه علمیه خواهران و تنوع رشته های تحصیلی آن می زدند وعناوین رشته های دروس تخصصی از جمله رشته "تربیت دینی کودک و نوجوان" برای طلاب سطح سه را ملاحظه می کردند آنگاه اگراز مواد درسی دانشگاه برای معلم تربیتی غنی تر نبود داد سخن سر دهند. 

   

* دروس تخصصی تربیت دینی کودک و نوجوان

تعلیم و تربیت در قرآن و روایات، ساحت شناسی تربیت دراسلام، فقه تربیت دینی کودک و نوجوان، تحول دینداری کودک و نوجوان با تاکید بر رویکرد اسلامی، نظریه های تحول دینداری و نقد آن، فلسفه  تربیت دینی،  روانشناسی شخصیت، روانشناسی بازی، فنون مراقبت و نگهداری کودک و نوجوان، فنون کلاسداری کودک و نوجوان، روش های آموزش اعتقادات دینی، کارورزی، مشاوره کودک و نوجوان، مهارتهای هنری تربیت کودک و نوجوان، مهارت های تفکروخلاقیت، کارورزی تربیت دینی کودک و نوجوان، متون تخصصی عربی و انگلیسی، و دیگر مواد آموزشی که اگر نگوییم غنی تر، بلکه هم ترازآنچه برای یک معلم در مراکز تربیت معلم یا دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده است می باشد و برای تعلیم و تربیت کودک و نوجوان کاربردی تر است.

حال قضاوت کنید اگر بانوانی از حوزه علمیه  که از این رشته فارغ التحصل شده اند برای آموزگاری ابتدایی در یک رقابت علمی برابر شرکت کنند، کجای آن غیر تخصصی است که این گونه وقت ذی قیمت خود را صرف می نمایید و ازآبرو و تخصصی که برای آن عمر گرانبهایتان را گذاشته اید هزینه می کنید، تا اذهان عمومی و نیز ذهن مسئولین مربوطه به گونه ای مشوش شود که گویی فاجعه ای در حال رخ دادن است!

بس است! اینها فقط قطره ای از دریای توانمندی های حوزه علمیه  و قشر فرهیخته روحانیت است و معترضان به مصوبه قانونی سازمان امور استخدامی کشور را به رعایت عدل و انصاف و نیز مطالعه فراگیر در خصوص جایگاه علوم انسانی در حوزه علمیه بویژه در چند دهه اخیر دعوت می کنم تا خدای نکرده مرتکب تخریب یا تحقیر ناخواسته قشری نشوند که مردم آنان را نماد دیانت می دانند. 

  

و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین

کریم دلفانی از طلاب حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ت IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    3 0
    طلاب تا پایان سطح دو ادبیات : درس آیین نگارش رو در پایه ۶ می خوانند که مقدمه ای برای پایان نامه نویسی است طلبه فقط درحد ادبیات دوران مدرسه اطلاعات دارد تاریخ : تاریخ اهلبیت را بصورت خودخوان میخواند طلبه هیچ اطلاعی از تاریخ باستان و تاریخ بعد از اسلام و تاریخ جهان و تاریخ انقلاب ندارد فلسفه: بدایه الحکمه و نیمه اول نهایه طلبه از فلسفه غرب چیزی نمیداند علوم اجتماعی: هیچ درسی خوانده نمی شود فقط بصورت تجربی تبلیغ میروند عربی : مطالعات گسترده ای دارند و بسیار مناسب برای طلاب است معلم پرورشی : جنس کار بسیار مناسب برای طلاب است مخصوصا طلاب سفیران معلم ابتدایی : این شغل از عهده اکثر رشته ها بر می آید البته طلاب هم برای این شغل مناسبند دبیر معارف : بسیار مناسب برای طلاب
    • بنده خدا IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      1 0
      دقیقا درست می فرمایید
    • محمد IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      0 0
      سلام بله از دور چنین هست ولی بهتره توی این مباحث با دوستان طلبه اگر سوادتون در خدشون میرسه و عارتون نمیشه بحث کنید ببینید یه نیمچه طلبه چنان توی مباحثه ناکوتتون بکنه دیگه جرات بیان این چنین نداشته باشید. در ضمن قرار اگر بیان چند کلمه بود که اساتید لازم نبود و فردی که تخصصش هم مباشد میتواند بگد چلی اگر اصل چیزی قراتر تدریس باشد انوقت حضورشان ضروری هست
  • US ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    2 1
    كاش فعاليتها را قبل از اين كه نا اهلان شميشر از رو ببندند اعلام كنيد نه در مقابل ياوه گو ها پاسخ گو باشيد
  • حمید US ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    1 1
    به عنوان یک محثل در رشته علوم انسانی در سالهای گذشتته باید بگویم غالب دبیران در دروس ادبیات فارسی. دین و زندگی .فلسفه و منطق و عربی فارغ التحصیلان رشته حقوق بودند که بخاطر نبود شغل متناسب با رشته خود ، تربیت دانش آموزان را بر عهده گرفته بودند که در دروس دین و زندگی مطالبی از قبیل تمسخر زکات و خمس و روحیه ی اریایی و ایران پرستی را به خورد دانش آموزان می دادند متاسفم برای این آموزش و پرورش چرا داد نیروی متخصص بر سر این افراد کشیده نمیشود
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      2 0
      جناب متخصص محصل و نه محثل
  • مصطفی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    4 1
    واقعا اشکال منتقدان وارد و به جا است و حقیقتا طلبه سطح 2 و 3 از این رشته ها سر در نمی اورد مگر در دانشگاه باقر العلوم و ... درس خو.انده باشد که ان هم مدرک ان مراکز را دارد و طبق آن مدارک همه جا می تواند از مزایای قانونی آن بهره مند شود و اشکال منتقدان بر اینان نیست بر طلاب سطح 2 و 3 است.
  • رضا IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    1 1
    یکی از مسایلی که میبایستی در حوزه علمیه در قیاس با دیگر مراکز آموزش عالی در نطر گرفته شود این است مزکز آموزش عالی هیچ وظیفه و مسیولیتی در در مورد امرار معاش ، مسکن و دیگر مسایل دانشجویان ندارد فی المثل به دانشکاه چه ارتباطی دارد که یک فرد فارغ التحصیل کجا و در چه کاری مشغول میشود . در حوزه این توقع ایجاد شده در صورتی که وظیفه حوزه آموزش طلاب دانشمند است و بس .همین موضوع موجب شده تعداد زیادی طلبه جدب حوزه و به میزان زیادی طلاب بیکار باشند
  • سعید IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    2 1
    با سلام - مقصر مسئولان حوزه هستند که متاسفانه اطلاع رسانی دقیق و جامعی از میزان فعالیت های علمی و فرهنگی و ...حوزه ندارند . مردم فکر می کنند آخوند ها در حوزه روضه می خوانند و فاتحه نثار اموات می کنند. و هیچ اطلاعی از نظام آموزشی ، تعداد موسسات تخصصی ، رشته ها و گرایش های تخصصی ندارند. بنده به عنوان یک شهروند علاقه مند به حوزه وارادتمند مراجع عظام و دغدغه مند مسائل دینی پیشنهادی دارم و آن هم تدوین کتابی جامع توسط همین خبر گزاری حوزه به عنوان خبرگزاری رسمی حوزه های مقدسه علوم اهل بیت علیهم السلام است . کتابی جامع که دارای ویژگی ها ی زیر باشد : 1-تبیین جامع نظام جدید آموزشی حوزه و معرفی کتب جدید درسی مدارس برادرن و معرفی جامع و کامل حوزه ی خواهران 2-مشخص کردن تعداد موسسات و مراکز حوزوی و شبه حوزوی و رشته ها و گرایشهای تحصیلی آن ها برای رفع شبهه تخصص نداشتن روحانیون 3-گزارش جامع از میزان فعالیت های پژوهشی ( تعداد مقالات و کتبی که هر ساله توسط علما و طلاب چاپ می شوند و پروژه های در دست ) فعالیت های هنری و فرهنگی و تبلیغی و سیاسی و ... 4-تبیین فلسفه وجودی حوزه و رسالت حوزه های علمیه و علما و پاسخ به شبهات مربوطه در رسانه ها و فضای مجازی 5- تبیین نقش حوزه های علمیه در انقلاب ، دفاع مقدس و نقش حوزه در تولید قدرت نرم برای کشور در بعد داخلی و خارجی 6-گزارش جامع تعداد دروس خارج در قم و دیگر استان ها به تفکیک موضوعات و رشته های علمی 7-و....
    • طلبه IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
      0 2
      عزیز من رشته های تخصصی در ح.زه اگر وارد آموزش و پرورش شوند خیلی هم خوب است اما مشکل اینه سطح 2 و 3 حوزه غیز از ادبیات عربی هیچ تخصص دیگری ندارد و نباید وارد رشته های دیگر آموزش و پروش شود مثلا طلبه سطح 2 و 3 از ادبیات فارسی، تاریخ، فلسفه، معارف اسلامی، تربیت کودک و نوجوان ، معاون پرورشی و ... هیچ سررشته ای ندارد
  • سعید IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    1 1
    با سلام مقصر مسئولان حوزه هستند که متاسفانه اطلاع رسانی دقیق و جامعی از میزان فعالیت های علمی و فرهنگی و ...حوزه ندارند . مردم فکر می کنند آخوند ها در حوزه روضه می خوانند و فاتحه نثار اموات می کنند. و هیچ اطلاعی از نظام آموزشی ، تعداد موسسات تخصصی ، رشته ها و گرایش های تخصصی ندارند. بنده به عنوان یک شهروند علاقه مند به حوزه وارادتمند مراجع عظام و دغدغه مند مسائل دینی پیشنهادی دارم و آن هم تدوین کتابی جامع توسط همین خبر گزاری حوزه به عنوان خبرگزاری رسمی حوزه های مقدسه علوم اهل بیت علیهم السلام است . کتابی جامع که دارای ویژگی ها ی زیر باشد وفایلش دروبسایت همین خبرگزاری برای دانلود قرار دهید : 1-تبیین جامع نظام جدید آموزشی حوزه و معرفی کتب جدید درسی مدارس برادرن و معرفی جامع و کامل حوزه ی خواهران 2-مشخص کردن تعداد موسسات و مراکز حوزوی و شبه حوزوی و رشته ها و گرایشهای تحصیلی آن ها برای رفع شبهه تخصص نداشتن روحانیون 3-گزارش جامع از میزان فعالیت های پژوهشی ( تعداد مقالات و کتبی که هر ساله توسط علما و طلاب چاپ می شوند و پروژه های در دست ) فعالیت های هنری و فرهنگی و تبلیغی و سیاسی و ... 4-تبیین فلسفه وجودی حوزه و رسالت حوزه های علمیه و علما و پاسخ به شبهات مربوطه در رسانه ها و فضای مجازی 5- تبیین نقش حوزه های علمیه در انقلاب ، دفاع مقدس و نقش حوزه در تولید قدرت نرم برای کشور در بعد داخلی و خارجی 6-گزارش جامع تعداد دروس خارج در قم و دیگر استان ها به تفکیک موضوعات و رشته های علمی 7-و....
  • طلبه IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    2 0
    واقعا جای تاسف دارد که مسئولان حوزوی با این قراردادهایی که با آموزش و پرورش می بندند ما طلبه ها را در معرض اتهام قرار می دهند. این قرارداد واقعا عاقلانه نیست و بنده به عنوان یک طلبه درس خارج خوان که سطح 4 حوزه هم دارم هیچ حقی برای خود در تدریس دروس دبیرستان و دانشگاه جز رشته های معارفی قائل نیستم نه ادبیات فارسی و نه تارخ و نه علوم اجتماعی و ...
    • علی اکبر غلامی IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
      1 1
      سطح چهار حوزه داری و فقط میخوای درس معارفی بدی؟!! الان یک نفر که کارشناسی میگیره، بعد از دیپلم، چهار سال درس میخونه. یک طلبه فقط برای سطح یک شش سال درس میخونه. از همون سطح یک منطق و فلسفه دارن. یعنی منطق و فلسفه ی دبیرستان چی داره که یک طلبه سطح یک نه. سطح دو هم نه. سطح سه هم نه. سطح چهار که شما مدعی هستید به تحصیل در این سطح، نتونید تدریس کنید؟!! معلومه که یا دروغ میگی طلبه ای و یا روحیه تدریس نداری و یا اصلا نمیدونی دانشگاه چه خبره و فکر میکنی دانشجوها مثلا جی چی میخونن؟!
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 0
    حکومت لرها بر خبرگزاری تموم شد دیگه یادداشت رسیده اونم با زد و بند دیگه چه صیغه ایه!!!؟
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    فرض بر اینکه طلاب سطح ۲ و ۳ هم نباشند همگی سطح سواد فراتر از انتظار داشته ایا میتونن بدون بدون تعصب روحانیت از تاریخ و پیشرفت یا اجتماع غربی به وضوح صحبت کنن خیر چرا که اینچنین تربیت نشده اند اونها در یک حوزه دیگه درس خوندن با طرز فکر متفاوت پوشش متفاوت درسهای متفاوت آموخته های این عزیزان چیز دیگه ست الان این گروه چی میخوان به بچهای ابتدایی آموزش بدن ایا مطالب کتابها به اندازه کافی اسلامی نیست ؟؟ بچهای ما بجز دین و اسلام و تاریخ روحانیت نیازمند آموزش های دیگه هم هستن دانشگاه و اساتید و معلمان این تخصص ها که دیگه بحثی جدا دارد