جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قره باغ

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: با توجه به پیچیده بودن درگیری آذربایجان و ارمنستان، به نظر می رسد که نقش ایران در بحران قره باغ باید پیگیری صلح میان دو کشور بر اساس روش دیپلماسی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که جنگ آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ، پدیده پیچیده ای است، اظهار داشت: دو کشور ارمنستان و آذربایجان متعلق به ایران بودند که در جنگ های ایران و روس و عهدنامه های گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شدند، با این تفاوت که مردم آذربایجان مسلمان شیعی و مردم ارمنستان ارمنی (مسیحی ارتدکس) هستند

وی افزود: البته باید توجه داشت که مردم قره باغ در ابتدا مسلمان و شیعه بودند اما توسط شوروی، قره باغ منطقه ارمنی اعلام شد و مسلمانان به ناچار از این منطقه مهاجرت کرده و ارامنه در قره باغ جایگزین آن ها شدند، با این حال بعداز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل دو کشور آذربایجان و ارمنستان، قره باغ ارمنی به آذربایجان مسلمان واگذار شد.

وی با اشاره به این که قره باغ متعلق به آذربایجان است اما بیش از چند دهه در اختیار ارمنستان بوده و اکثر ساکنان آن ارامنه هستند، گفت: جنگ دو کشور سابقه ۳۰ ساله دارد یعنی از سال ۱۹۸۸میلادی تاکنون ادامه داشته و باید توجه داشت که این جنگ به خاطر اختلافات مرزی است نه جنگ اسلام و ارامنه.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این که کشور آذربایجان مسلمان و شیعه است اما دولت لائیک و سکولار بر آن حاکمیت دارد و از این رو رهبران شیعه در این کشور به جرم مخالفت با دولت در زندان هستند.

وی همچنین با اشاره به این که روسیه از ارامنه و ارمنستان حمایت می کند، گفت: دولت خود خوانده و خود مختار قره باغ و مردم این منطقه تمایل به ارمنستان دارند و نه آذربایجان.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی همچنین ابراز داشت: از سوی دیگر ترکیه و آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی نهادهای بین المللی از آذربایجان حمایت می کنند و احتمالاً این ها به دنبال احیای پان ترکیسم در منطقه شمالی ایران (شامل آذربایجان، آذربایجان ایران و ترکیه) هستند و مسلم است که دغدغه اسلام و مسلمانان را ندارند.

وی افزود: در چنین شرایطی، دولت آذربایجان از ترکیه در خواست مستشار نظامی و کمک نظامی کرده و ارمنستان از روسیه و این مساله شرایط را پیچیده تر هم کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه گفت: با همه این تفاسیر و مسایل، به نظر می رسد که وظیفه ایران پیگیری صلح و اتخاذ روش دیپلماسی است نه دخالت در جنگ دو کشور همسایه، از این رو معتقدم که بهترین کار عدم دخالت ایران در بحران قره باغ است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ساکو دراوانسیان NL ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    کتاب «تبیین جغرافیایی ارمنستان بر اساس منابع اسلامی» اثر دکتر کارن خانلری، مقولۀ ارمنستان را در منابع جغرافیایی و تاریخ اسلامی ( اعم از دانشمندان ایرانی، عرب و عثمانی ) بررسی می کند.منابعی که یک بازۀ زمانی ۱۱۰۰ ساله از قرن نهم تا بیستم میلادی را در بر می گیرد. کتاب «تبیین جغرافیایی ارمنستان بر اساس منابع اسلامی» نوشته دکتر کارن خانلری