پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عباس ابراهیمی

حوزه/ نیازمند بانک جامع از ظرفیت های موجود در میان طلاب و فضلای استان بوشهر بودیم و با مشارکت و همکاری سایر نمایندگان استان، سامانه ای طراحی گردید تا نسبت به وضعیت علمی، پژوهشی، تبلیغی و توامندی های طلاب و فضلای استان اشراف جامعی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عباس ابراهیمی، نماینده طلاب توابع استان بوشهر طی گفت و گویی به سؤالات ما پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم نگاه شما  می شود .

* چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای آینده دارید؟

استان بوشهر، نماد استکبارستیزی و دارای سابقه یک قرن محور مقاومت است؛ مقاومتی که با محوریت علمای بزرگی چون علامه بلادی، معتقد اهرمی، حبیب برازجانی، عبدالحسین لاری و مجاهدانی چون رئیسعلی دلواری و خالو حسین دشتی شکل گرفت و  با مجاهدات سرداران بزرگی چون شهید عاشوری، شهید مهدوی، شهید ابراهیمی و شهید گنجی همچنان خط اول مقاومت در برابر  استکبار و استعمار است. در واقع استان بوشهر دروازه ورود فرهنگ مقاومت  از جنوب ایران است. و همواره محوریت این جریان ناب مقاومت با علما بوده است.

طبیعی است چنین استانی با این ظرفیت غنی فرهنگی و در کنار آن مرز بیش از هفتصد کیلومتری با ساحل نیلگون خلیج فارس قابلیت های فراوانی دارد که رسالت و وظایف ما حوزویان را سنگین تر و دشوار تر می کند و از سویی در کنار این همه قابلیت علمی و فرهنگی و اجتماعی، طلاب و فضلای استان بوشهر به اعتراف بزرگان حوزه دارای مناعت طبع ویژه ای هستند و همواره به کمترین ها در بُعد معیشتی و اقتصادی قانع هستند.

در اولین قدم ما نیازمند یک بانک جامع از ظرفیت های موجود در میان طلاب و فضلای استان بودیم؛   لذا با مشارکت و همکاری سایر نمایندگان استان، ابتدا سامانه ای طراحی گردید تا نسبت به وضعیت علمی، پژوهشی، تبلیغی و توانمندی های طلاب و فضلای استان اشراف جامعی داشته باشیم و حسب نیاز و علائق ایشان بتوانیم نسبت به استفاده از  ظرفیت عزیزان در فضاهای مختلف بهرمند شویم.  

هماهنگی هایی نیز با مسئولین استانی انجام گرفت و می گیرد تا بتوان از این ظرفیت ها در جایگاه های مختلف و متناسب بهره برد.

این بانک جامع در مراحل پایانی است و امیدوارم با فرایندی که در این سامانه دیده شده بتوان خدمات ارزشمندی را در ابعاد توامندسازی، ظرفیت شناسی و معرفی دانش آموختگان و ... برقرار کرد.

برگزاری جلسات با طلاب و فضلای استان، حمایت از گروه های جهادی، پاسخگویی به مراجعات طلاب و فضلای استان حسب توان، بررسی موردی مشکلات و ارجاع به مراکز و نهادهای ذیربط نیز بخش از فعالیت های بنده البته در کنار سایر نمایندگان استان بوشهر بوده است.

ذکر این نکته لازم است که در ایام خاص کرونا نیز تلاش شد تا ضمن شناسایی عزیزانی که نیازمند به مساعدت بوده اند، از طریق مراکز و نهادهای مختلف و برخی خیرین، کمک هایی در اختیار ایشان قرار داده شود.

ارتباط و تعامل با استان نیز از جمله فعالیت هایی بوده که به تناسب و حسب نیاز در مسیر خدمت به طلاب و فضلای استان دنبال شده است.

   

* اگر شما به جای مدیر حوزه های علمیه بودید، چه برنامه هایی را در اولویت قرار می دادید؟

مدیران محترم حوزه های علمیه در ادوار مختلف هرکدام خدمات ارزشمندی را به جامعه طلاب و فضلای حوزه ارائه نموده اند؛ اما به نظر بنده چند بخش وجود دارد که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

اول یک فکر جدی و تمهید لازم برای  وضعیت معیشت طلاب و فضلای حوزه که از کمترین امکانات و حداقلی ها هم برخوردار نیستند.

توجه به مواردی از جمله احیاء و توسعه موقوفات، استفاده از ظرفیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، خیرین و توجه و شناسایی مشاغل و کارویژه های روحانیت، تعریف پروژه های فرهنگی، علمی و پژوهشی  و در واقع اموری که بتواند متناسب با تحصیل و توانمندی موجود و ایجاد شده، بخشی از معیشت طلاب و فضلای حوزه را تأمین کند.

مسئله دوم، توجه جدی به خانواده طلاب و فضلای حوزه در ابعاد مختلف حمایتی، فرهنگی و تربیتی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

سومین نکته، تهیه نظام موضوعات پژوهشی بر اساس نیاز جامعه و توامندسازی طلاب در حوزه پژوهش است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسئله چهارم، ایجاد فرآیند دقیق و علمی به منظور دریافت و پاسخگویی مسائل مورد نیاز جامعه با استفاده از ظرفیت اساتید و نخبگان حوزه و در کنار آن، تقویت بیش از پیش جریان فقه معاصر در حوزه است.

موضع مهم بعدی، تهیه فرآیندها و دوره های متعدد و متنوع آموزشی متناسب با  استعداد و قابلیت های طلاب بوده و لزومی ندارد که به تمامی طلاب، آموزش های یکسان داده شود.

مسئله دیگر، حمایت جدی تر از هجرت مبلغین و اساتید از قم و ایجاد رغبت بیشتر برای  هجرت به جهت تبلیغ یا تدریس و یا انجام فعالیت های فرهنگی متناسب با شئون حوزه است.

  

* اگر شما به جای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را به اجرا می گذاشتید؟

مهترین نکته بازخوانی نقش مجمع در فرآیند حوزه و همچنین نظام اسلامی است. مجموعه ای به عنوان مدنی ترین نهاد حوزه باید در یک فرآیند دقیقی بتواند مکمل نقش مراجع و بزرگان حوزه باشد که بحمدالله حرکتی در این خصوص آغاز شده اما باید جدی تر دنبال شود.

  

* خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

یکی از خطرات جدی در حوزه که تمامی ما حوزویان نسبت به آن مسئولیم، خطر بی تفاوتی نسبت به انقلاب و در واقع، انقلابی زدایی از حوزه است؛ به این معنا که حوزه تبدیل به یک جریان واتیکانی شود.

حوزه های علمیه خاستگاه انقلاب بوده و این خاستگاه باید بماند و حفظ شود و آنقدر این موضوع مهم است که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «من با یقین شهادت می‌دهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت‌ ‌انقلاب و تصمیمات بودند، امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر آمریکا و جهان‌خواران و ‌جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی چیزی برایمان نمانده بود. به ویژه آنکه در این خصوص  نمایندگان طلاب و فضلای حوزه مسئولیت خطیری را به عهده دارند».

مطابق با بیانات رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای، دشمن دو راهبرد اساسی را در این خصوص دنبال می کند؛ راهبرد اول اسلام منهای سیاست است و راهبرد دوم اسلام منهای روحانیت.

باید توجه داشته باشیم مسئولیت حوزه های علمیه و نهاد روحانیت تنها ایجاد انقلاب و هدایت مردم به سوی آن نیست؛ بلکه این جریان همواره باید استمرار داشته باشد و روحانیت حضور جدی در تمامی عرصه های گوناگون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد و باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا هویت انقلابی حوزه های علمیه و نهاد روحانیت زنده بماند.

برخی از شاخص های حوزه انقلابی: داشتن روحیه تحول خواهی و انتظار آینده بهتر و مطلوب تر، دفاع عالمانه از گوهر ارزشمند ولایت فقیه،  پاسخگویی به نیاز های نظام  اسلامی به ویژه جامعه در حوزه های مختلف، ارائه مدل عملیاتی در حوزه سبک زندگی مبتنی بر آموزه های قرآن و عترت (علیهم السلام)، شناخت درست  فرصت ها و تهدیدها و بازآرایی درونی مطابق آن، وجود نشاط علمی، تقویت جریان آزاد اندیشی مطابق با اصول پذیرفته شده، توسعه کرسی های نقد و نظریه پردازی و حضور چشمگیر در عرصه ها و شئون مختلف انقلاب می باشد.

  

*  نقش حوزه و روحانیت در تحقق شعار سال (جهش تولید) چیست؟

 به نظر می رسد حوزه های علمیه در دو بخش اصلی می توانند در این خصوص موثر و راهگشا باشند. بخش اول تولید میانی مورد نیاز و پاسخگویی به مسائل فقهی در این حوزه است که خود جای سخن بسیار دارد و در این مجال نمی گنجد و بخش دوم، رسالت تبلیغی است که در این بخش مبلغان و مراکز تبلیغی می توانند بسیار نقش آفرین و تأثیرگذار باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha