جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست مسئولان انجمن‌های علمی حوزه با آیت الله اعرافی

حوزه/ برگزاری ۸۶۹ نشست تخصصی، نشر و تدوین ۴۴۲ مقاله، کتاب و...؛ برگزاری ۱۱۰ جلسه نقد کتاب و برگزاری ۵۳۵ جلسه همکاری با نهادها و سازمانهای نظام از مهمترین فعالیت های ۱۵ ساله انجمن های علمی حوزه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هاجری در نشست مسئولین انجمن های علمی حوزه با آیت الله اعرافی که در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه در قم برگزار شد، گفت: در ایام کرونا این انجمن توانسته انتخابات رؤسای ۱۶ انجمن را با موفقیت برگزار کند و  با نهایی و مشخص شدن رؤسای ۴ انجمن دیگر در انتخابات پیش رو، به زودی دور جدید انجمن ها هم شکل خواهد گرفت.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با اشاره به فعالیت ۱۵ ساله این انجمن، افزود: مهمترین فعالیت های ۱۵ ساله انجمن برگزاری ۸۶۹ نشست تخصصی، نشر و تدوین ۴۴۲ مقاله، کتاب و...؛ برگزاری ۱۱۰ جلسه نقد کتاب و برگزاری ۵۳۵ جلسه همکاری با نهادها و سازمانهای نظام بوده است.

وی بیان داشت: اگر چه حمایت های حوزه از این انجمن محدود بوده، ولی این موارد و فعالیت ها نشان می دهد که انجمن های علمی حوزه، فراتر از وظائف خود در نقش های تخصصی انجام وظیفه کردند.

این محقق بیان داشت: از جمله این نقش های تخصصی این است که در سال ۹۷ و ۹۸ با وجود همه مشکلات، این انجمن ها در ایام کرونا توانستند در بحث پاسخ گویی به شبهات، حضور در بیمارستان، آموزش نیروهای جهادی، ... نقش آفرین بوده و حتی توسعه انجمن در موضوع های چون فضای مجازی و مطالعات زنان و خانواده در این مدت متوقف نشده و در این باره شورای تخصصی در ۱۲ استان نیز راه اندازی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: هر موقع برنامه و کاری به این انجمن واگذار شده، همه سعی این بوده کارها فاخر، متقن و دقیق و جهادی انجام شود.

مسئول دبیرخانه انجمن های حوزه با اشاره به ظرفیت این انجمن از لحاظ حضور فرهیختگان حوزوی افزود: در این انجمن چهره های علمی بسیار فاخری وجود دارند که هر کدام از آنها در مراکز مهم علمی توانسته اند اثر گذار باشند، اما نکته ای که همیشه مورد غفلت قرار گرفته، استفاده از ظرفیت های این انجمن مانند استفاده از همین فرهیختگان در بحث تربیت و آموزش استاد، مدیر، مشاوره علمی برای ارتقاء آنها، استفاده از استاد راهنما در بحث پایان نامه ها و... بوده است.

وی اضافه کرد: از دیگر مواردی که غفلت شده، عدم نهادینه شدن جایگاه انجمن های عملی در بین مراکز حوزوی است. این جایگاه تنها در بحث کتاب سال تعریف شده و این در حالی است که از ظرفیت عظیم این انجمن به صورت نهادینه در مراکز علمی دیگر حوزه بهره برداری نشده است. نباید تعریف  تمجید از این انجمن تنها در ابلاغیه و دستورالعمل باقی بماند، بلکه در میدان عمل هم از فرهیختگان این انجمن ها در موارد مختلف استفاده شود.
۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha