جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابومهدی

حوزه/ ابو اثیر السالم از دوستان شهید ابومهدی المهندس گفت:مهمترین دغدغه شهید المهندس در روزهای آخر عمر شریفش نگرانی درباره آینده حشد الشعبی بود. او خیلی سعی می کرد نیروهای حشد منضبط و سازماندهی شده باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با گذشت ۹ ماه از شهادت دو فرمانده ارشد مقاومت جهان اسلام شهید سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس هر روز زوایای پنهانی از زندگی سراسر جهاد و مقاومت این دو شهید بزرگوار بر ملا می شود. اما هنوز حق مطلب و حق این دو مجاهد نستوه ادا نشده است. در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با "عبد الحافظ عزیز فاضل (ابو اثیر السالم) " مدیر مرکز حفظ و نشر آثار مقاومت اسلامی عراق از دوستان شهید ابو مهدی المهندس به گفت و گو پرداخته است. ابو اثیر از زمان جوانی تا روزهای قبل از شهادت ابو مهدی در جبهه ها و زمینه های مختلف با ایشان در ارتباط بودند. ابو اثیر در حال حاضر در مرکز آثار مقاومت اسلامی به جمع آوری اسناد و آثار شهدا و مجاهدان حشد الشعبی و نقش آنها در مبارزه با داعش مشغول است.

برای آشنایی با شخصیت و ابعاد فعالیت فرمانده شهید عراقی "شهید ابو مهدی المهندس" که به درستی می توان گفت شهید سلیمانی عراق است با ابو اثیر السالم مجاهد فرهنگی عراقی و از دوستان شهید المهندس به گفت و گو پرداختیم.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا در ابتدا به معرفی فرمانده شهید حاج ابو مهدی المهندس و شروع فعالیت های ایشان از زمان جوانی و آشنایی خودتان با شهید ابو مهدی المهندس بفرمائید.

شهید ابومهدی در شهر بصره شهرستان "القرنه" شمال بصره متولد شد. نام او  "جمال جعفر ابراهیم" و  اهل بصره قدیم بود. از آنجا تحصیلاتش را در شهر بصره از ابتدایی آغاز و بعد در دبیرستان و سپس دانشگاه التکنولوژی بغداد در رشته مهندسی ساختمان ادامه داد. آشنایی من  با ایشان در زمان دفاع مقدس و  سال ۶۴ در هور الهویزه بر می گردد. در زمان جنگ ایشان در بخش تبلیغات فعال بود و من در اطلاعات عملیات بودم. در جلسات و برنامه تشییع شهدا و یا  قبل از عملیات با ابومهدی آشنا بودم. ما در اطلاعات عملیات نیروها را برای شناسایی می بردیم.

حوزه: در خصوص سابقه مجاهدت شهید ابومهدی المهندس از دوران دفاع مقدس تا آخرین روزهای خدمت ایشان در جبهه مقاومت توضیح دهید.

ابو مهدی از اول فعالیت حزبی و گروهی داشت و از اعضای حزب الدعوه اسلامی بود و به  کار های فرهنگی داخل عراق اهتمام داشت. تا زمان حمله وحشیانه دهه ۸۰ میلادی علیه مجاهدان داخل عراق که  کل دوستانش یا زندانی و یا شهید شدند و خود او نیز مجبور به ترک عراق به سمت کویت شد. حاج ابو مهدی در  دوره آموزش هشتم بعد از تشکیل بدر حضور داشت و پیش از آن در کویت فعال بود. ایشان  در سپاه بدر فعال بودند و در بخش  مهندس رزمی کار کرده و سر رشته داشت.   شهید اسماعیل دقائقی فرمانده تیپ بدر بودند و از طرف شهید دقایقی حاج ابومهدی به عنوان مسوولیت تبلیغات بدر منصوب شد و مخصوصا حاج ابومهدی قبل از عملیات عکس شخصی از شهدا می گرفتند  و بعد ازعملیات ها  کارش  بیشتر می شد و تبلیغات برای تشییع شهدا مخصوصا در عملیات کربلا ۲، ۱۲۴ شهید را تشییع با شکوه کردند.

تشییع با شکوه شهدای کربلای ۲در تهران بر عهده ابومهدی بود

 اولین بار این تعداد شهدا از سپاه بدر تقدیم شده بود. قبلا در عملیات هور شهدای کمتری داده بودیم. در تشییع شهدا عملیات کربلای ۲ نقش ابو مهدی بسیار برجسته بود. در جلسات، شهید دقایقی به ایشان ماموریت داد؛ تشییع مرکزی از تهران انجام شود. هماهنگی این کار بزرگ انتقال شهدا و تشییع و هماهنگی با خانواده های شهدا و تشییع که از مسجد ارگ به سمت مجلس صورت گرفت بر عهده  ابومهدی بود.

 حاج ابومهدی در تبلیغات بدر کارش را ادامه داد. بعد از عملیات والفجر ۱۰ و آزادی حلبچه او هنوز مسوول تبلیغات بود. بعد از جنگ او به عنوان مسوول ستاد بدر و جانشین فرماندهی منصوب شد. در  سال های ۹۵ و ۹۶ میلادی به عنوان جانشین فرمانده بدر که آن زمان آیت الله حکیم بود به فعالیت مشغول شد.

کمک ابومهدی به آسیب دیدگان حمله شیمیایی حلبچه

ابو مهدی در عملیات حلبچه وارد این شهر شد ومسائل تبلیغاتی را پیش می برد. بعد از بمباران شیمیایی، به مردم و مجاهدان آسیب دیده از شیمیایی کمک کرده و آنها را به به سمت عقب و پشت جبهه منتقل کردند.

نقش ابو مهدی در یکپارچگی عراق و ساماندهی مجاهدین

ابومهدی نقش مهم و کارمهمی  داخل عراق انجام داد؛ وی نقش مهمی در یکپارچگی عراق در سال های  ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ میلادی داشت. در آن زمان  کل گروه ها پایگاهی در عراق داشتند، او از ایران وارد عراق شد و توانست کل مقرهای مجاهدین و گروه های مبارز را هماهنگ و جلساتی برگزارکرد. کار هماهنگی بین این گروه ها و همکاری با یکدیگر از زحمات حاج ابو مهدی بود  پیش از آن هر کس در مقر خودش فعال بود اما ایشان  به کل مقرها کمک می کرد.

نقش شهید ابو مهدی در ترور پسر صدام

یکی از کارهایی که در آن نقش مهمی  داشت، ترور عدی پسر صدام بود. ابتدا ابو مهدی جوان های منطقه هور را جذب کرد و با ساماندهی و هدایت آنها  عملیات مهمی  را انجام دادند و آن ترور عدی پسر صدام بود.

تلاش شهید المهندس علیه اشغالگران آمریکایی تا اخراج آنها از عراق

بعد از سرنگونی صدام نقش مهمی علیه اشغالگران آمریکایی داشت. در تشکیل حکومت داخل عراق  و یکپارچگی شیعیان که پیش از آن چند عنوان داشتند. اما  یکی از آنها "تحالف وطنی" (ائتلاف ملی) بود که  تقریبا کل گروه های شیعیان در آن جمع شدند و توانستند وارد انتخابات شوند و آرای دولت را تشکیل دهند. بعد از اینکه نماینده مجلس شد، نیروهای آمریکایی خواستند او را دستگیرکنند،  بنابراین ایشان از عراق خارج شد واز بیرون نقش هدایت گروه ها را بر عهده گرفت.  گروه هایی که تشکیل داده بود علیه اشغالگران عملیات بسیار مهمی علیه آمریکای های اشغالگر انجام دادند و در نهایت اشغالگران  خاک عراق را ترک کردند.

تاسیس مراکز فرهنگی و جذب جوانان عراقی

بعد از خروج اشغالگران ابو مهدی دوباره به عراق بر گشت و در زمینه تشکیل حکومت و فعالیت های فرهنگی نقش  داشت. تاسیس مراکز فرهنگی در شهرهای مختلف که به مسائل فرهنگی و جذب جوانان بپردازند از جمله اقدامات و خدمات این شهید بزرگوار بود.

حوزه: بعد از حمله داعش به عراق شهید ابو مهدی المهندس در همان روزهای اول تجاوز این گروه تروریستی چه اقداماتی را انجام دادند؟

فرماندهی حشد الشعبی از خانه ابومهدی آغاز شد

بعد از حمله داعش و اشغال  چند شهر عراق، ابو مهدی با دعوت از کل کادر مجاهدان قدیم سپاه بدر از آنها خواست تا برای  مقابله با داعش در جبهه حضور پیدا کنند. مجاهدین قدیمی نیز پیام او را به سرعت اجابت کردند. فرماندهی حشد الشعبی از خانه او شروع شد و ماه ها مقر حشد الشعبی خانه ابو مهدی در بغداد بود و جلسات آنجا بر گزار می شد.

 از آنجا به همراه نیروها به سمت منطقة دجیل واقع در شمال بغداد نزدک منطقه بلد یعنی واقع بین بغداد وسامراء حرکت کردند تا جبهه را تثبیت کنند و سیل نیروهای بسیج مردمی که به سمت جبهه ها آمدند، کسی نمی توانست آنها را سازماندهی کند، مگر حاج ابو مهدی و کادر مجرب قدیمی بدر توانستند، آنها را سازماندهی کرده و به آنها  آموزش دهند.  پس  از آن گردان ها و تیپ ها تشکیل شدند و توانستند این مجاهدین بسیج مردمی جلوی داعش را بگیرند تا  راه بین دجیل شمال بغداد تا سامرا آزاد شود. البته آن زمان چون بسیار وقت محدود بود و امکان شناسایی منطقه وجود نداشت، شهدای زیادی دادیم، اما مجاهدان توانستند مانع از رسیدن داعش  به سامرا شوند و از خطرات انفجار مجدد حرمین امامین عسکرین جلوگیری کردند. عملیات مهمی به رهبری حاج ابومهدی و حاج قاسم انجام شد و  عملیات  های بزرگ دیگری  مثل عملیات آزاد سازی راه سامرا و عملیات آمرلی، جرف الصخر نزدیک کربلا، آزاد سازی فلوجه، تکریت و کل مناطق به رهبری این دو فرمانده انجام شد.

حوزه: از جمله ویژگی های اخلاقی شهید حاج ابومهدی المهندس که در اثر برخورد با ایشان دریافتید چه بود؟

از جمله ویژگی ها خاص شهید المهندس تحمل زیاد و عجیب ایشان بود چه در جلسات وچه در میدان جنگ. همچنین با اخلاق عالی و منحصر به فرد که شاید کم فرماندهی به چنین صفاتی پیدا شود. او قدرت و هماهنگی بین کل گروه ها ایجاد کرد و توانست با این گروه ها تشکیلاتی منسجم ایجاد کند تا با عملیات های بزرگ کل عراق را  آزاد کرد. وی قبل از جنگ داعش رسیدگی به خانواده شهدا جزء برنامه هایش بود و من به خاطر کار خودم از نزدیک شاهد آن بودم. ایشان به خانواده های مجاهدان و شهدا  رسیدگی می کرد و هرکس مریض می شد مسائل درمان و عمل او را از ابتدا تا انتها بر عهده می گرفت.

حوزه: لطفا در خصوص رابطه شهید ابومهدی و شهید سلیمانی و نحوه همکاری آنها در دوره های مختلف و عملیات مشترکشان در عراق توضیح دهید.

رابطه شهید سلیمانی و شهید  ابو مهدی از زمانی است، که شهید سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس انتخاب شد و ایشان از همان زمان با مجاهدین عراقی و به خصوص رزمندگان بدر ارتباطش بیشتر شد. ازسالهای دهه ۹۰ تا ۹۵م شهید ابومهدی با شهید سلیمانی ارتباط داشتند و از نزدیک جلسات و کارهای مختلف بدر با هماهنگی  او انجام می شد. این رابطه بعد ازسرنگونی صدام به رابطه گسترده تر و مهمی تبدیل  شد و از دو لحاظ با یکدیگر همکاری داشتند؛ یکی مقابله با نیروهای اشغالگر آمریکایی  و نظامی و دیگری تشکیل حکومت عراق و این دو شهید بزرگوار سعی کردند با رابطه های قبلی که با کردها، طرف های دیگر و سنی ها داشتند  وارد صحنه سیاسی شوند و از این رو در زمینه هماهنگی برای  تشکیل حکومت با هم کار بزرگی برای آرامش سیاسی داخل عراق انجام دادند.

رابطه برادری حاج قاسم و حاج ابومهدی از مقابله با اشغالگران تا ثبات سیاسی در عراق

 از دیگر اقدامات مشترک این دوشهید عزیز عملیات نظامی علیه اشغالگران بود تا بالاخره آنها عراق را ترک کردند. بزرگترین کار مشترک آنها مقابله با داعش بود. از همان روزهای اول هجوم داعش شهید سلیمانی در خانه شهید  ابومهدی حاضر شدند  و با هم حرکت کردند به سمت دجیل تا جلوی نیروی داعش را بگیرند و  از پیشروی آنها به سمت بغداد جلوگیری کنند و عملیات آزاد سازی دجیل- بلد سامرا با هم فرماندهی کردند. رابطه  برادری بین این دو فرمانده حاکم بود و تا روزهای آخر یک وظیفه و یک هدف داشتند. در ۴ سالی که با داعش مقابله کردند و در روزهای عملیات پیوسته با هم بودند. در مسائل سیاسی و تشکیل حکومت نیز  با هم کار کردند و در این زمینه نیز نقش مهمی داشتند.

حوزه: لطفا از اولین دیدارتان با شهید سلیمانی و خاطره ای که در این زمینه دارید بفرمائید.

سال  ۲۰۱۴ از اوایل جنگ با داعش در خانه شهید المهندس از نزدیک با شهید حاج قاسم سلیمانی دیدار داشتم. من آن زمان رفته بودم تا پیرامون کارهایی که در قم انجام می دادم با شهید ابومهدی مشورت کنم. ابومهدی گفت؛ من می روم و بر می گردم از آنجا که گاها پیش آمده بود به خاطر مشغله بسیار می رفت و چند روز بعد می آمد به مزاح به او گفتم بر می گردی و حاج قاسم گفت؛ نه مطمئن باش بر می گردیم. و بعد از مدتی  منتظر ماندم و دیدم دارند، صندلی به سمت باغچه می برند و نشستند.

تشویق شهید سلیمانی برای جمع آوری آثار شهدا و پیشنهاد برای ثبت مجاهدت حشد الشعبی

من کتاب های نقش عملکرد سپاه بدر در ۸سال دفاع مقدس  را در ۴ جلد نشان حاج قاسم دادم و ابومهدی گفت؛ ابو اثیر کار نوشتن حفظ آثار مجاهدین و نقش آنها در ۸ سال دفاع مقدس را بر عهده دارد و حاج قاسم کتاب ها را از من  گرفت و نگاه کرد  و من را تشویق کرد و گفت این کار مهمی است و  چنین  کاری برای حشد الشعبی  هم باید صورت گیرد و به نقش حشد الشعبی  در مقابله  با داعش پرداخته شود.

از این رو بعد از فرمایش شهید حاج قاسم سلیمانی در خصوص نقش حشد الشعبی در مقابله با داعش فعالیت می کنم و با رزمندگان و مجاهدین برای مرکز اسناد آثار مقاومت اسلامی مصاحبه می کنم.

حوزه: در حال حاضر در موسسه اسناد آثار مقاومت اسلامی چه اقداماتی را انجام می دهید.

ما اسناد و تاریخ حشد الشعبی و  شهدای حشد، عملیات های حشد الشعبی و شکل گیری آن را جمع آوری می کنیم. همان کاری که در دفتر قم ما به جمع آوری شهدای بدر و شهدای عراقی دفاع مقدس می پردازند ما کار جمع آوری تاریخ ایثارگران حشد الشعبی را بر عهده داریم.

حوزه: به نظر شما دشمن و در راس آنها آمریکا از ترور فرماندهان ارشد مقاومت اسلامی ایران و عراق چه اهدافی را دنبال می کرد؟

دشمن نقش مهم این دو فرمانده را به خوبی می دانست که آنها مانع  توطئه های دشمنان بودند و همواره نقشه های آنها را خنثی می کردند. اولا دشمن فکر کرد با این ترور و با شهادت آنها حشد الشعبی ضربه سنگینی می خورد و بین  فرماندهان حشد اختلاف ایجاد می شود. و شخص دیگری که هم وزن فکری و عملی حاج ابو مهدی  باشد، برای رهبری حشد وجود نخواهد داشت. در زمینه مسائل سیاسی و تشکیل حکومت داخل عراق با وجود این دو فرمانده بزرگ  نقشه های دشمن اجرا نمی شد؛ چرا که آنها با تشکیلات سیاسی گروهی کردها، سنی ها و  شیعیان رابطه داشتند و همیشه این دو نفر جلو نقشه های آمریکا می ایستادند، به همین خاطر ترور این دو شهید را در دستور کار خود قرار دادند که  به گمان آنها اگر این دو فرمانده حذف شوند، بسیاری از نقشه های خود را می توانند، اجرا کنند  و یا  نیروهای حشد الشعبی را تضعیف و یا منحل کنند.

حوزه: مهمترین دغدغه شهید ابو مهدی المهندس بویژه در روزهای پایانی عمر شریفشان چه بود؟

مهمترین دغدغه شهید المهندس در روزهای آخر عمر شریفش نگرانی درباره آینده حشد الشعبی بود. او خیلی سعی می کرد نیروهای حشد منضبط و سازماندهی شده و تشکیلاتی باشند. و از اینکه عملکرد نیروهای حشد مثل نیروهای دیگر امنیتی منضبط  نباشد، خیلی حساس بود. تا زمانی که از بیرون به نیروهای حشد  نگاه می شود، مثل بقیه نیروهای امنیتی منظم و منضبط باشند و خیلی در این مسیر سعی و تلاش  کرد تا نیروهایش هم آموزش ببینند و هم  منضبط و گوش به فرمان مقام بالاتر از خود و دور از گروه های سیاسی نگهداری شوند.

هیچ کس نمی تواند حشد الشعبی را منحل کند

ایشان در سخنرانی هایش بسیار در این زمینه تاکید می کرد و به فرماندهان حشد توصیه می کرد و می گفت؛ هیچ کس نمی تواند حشد الشعبی را  منحل کند مگر با رفتارها  و کارهای بدی که از نیروها سر بزند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    1 0
    احسنت