شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نوری مالکی

حوزه/ نخست وزیر اسبق عراق، ترور شهیدان ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی را سقوط تمامی ارزش های جامعه جهانی دانست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق، رئیس ائتلاف دولت قانون و حزب الدعوه در سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت که سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در چهارمین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی برگزار کرد، ترور شهیدان ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی را سقوط تمامی ارزش های جامعه جهانی دانست و تاکید کرد که نظارت رئیس جمهور آمریکا بر جنایت فرودگاه، شورای امنیت را به یک دست نشانده تبدیل کرد.

امتی که بدون شهید باشد، امتی پوچ و ضعیف است

وی افزود: امتی که بدون شهید باشد، امتی پوچ و ضعیف است و باید بزرگان شهید شوند؛ زیرا آن ها انگیزه قوی برای امت برای باقی ماندن در مسیر اصول و ارزش هاست.

داعش مستقیماً توسط دولت آمریکا ایجاد شد

المالکی ادامه داد: داعش مستقیماً توسط دولت آمریکا در میادین تحصن ایجاد شد و دلیل آن امتناع ما از سرنگونی دولت سوریه بود؛ زیرا ما به پیشرفت رژیم و سقوط لبنان و دیگران پی بردیم.

وی اشاره کرد: ما سهم بسزایی در جلوگیری از سقوط دولت سوریه داشتیم، بنابراین داعش را برای ما تشکیل دادند و ما اطلاعات و جزئیاتی در این خصوص در اختیار داریم.

رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: روند مجازات ما برای بیش از یک هدف ادامه داشت و آن توقف معاملات تسلیحاتی بود که از آنها خریدیم و اگر تلاش شهید سلیمانی نبود، نمی‌توانستیم هیچ کاری انجام دهیم، زیرا سلاح ها یک روز پس از درخواست ما به دست ما می رسید.

شهید سردار سلیمانی و المهندس همیشه در کنار ما در جبهه ها حضور داشتند

وی تاکید کرد: شهید سردار سلیمانی و همرزمش شهید المهندس همیشه در کنار ما در جبهه ها حضور داشتند و نتیجه این شد که تلاش آنها و مردم عراق در اجابت به ندای مرجعیت، حماسه ای آفرید که در جهان تدریس می شود و آن به قدرتی تبدیل شد که از هر گونه اختلال در کشور جلوگیری می کند.

المالکی افزود: به دلیل حضور نیروهای حشد الشعبی دیگر از داعش یا تهدیدی علیه عراق نمی ترسیم.

رئیس حزب الدعوه درباره ترور این دو فرمانده بزرگ که توسط رئیس جمهور آمریکا که شخصاً بر این عملیات نظارت می کرد، ترور شدند، سوالی مطرح کرد و گفت: جامعه جهانی کجای این قضیه ایستاده است؟

شورای امنیت به یک دروغ تبدیل شده است

وی اشاره کرد: شورای امنیت به یک دروغ تبدیل شده است و ارزش های جامعه جهانی پس از جنایت ترور این دو شهید والامقام و حوادث پس از آن تا تحولات کنونی، سقوط کرده است.

نخست وزیر اسبق عراق با اشاره به اینکه تقابل در منطقه شدیدتر و بزرگتر است و آنچه در فلسطین و مناطق مختلف جهان می گذرد بهترین گواه است، افزود: شورای امنیت بازیچه ای است که دیگر جایگاه حقیقی برای سامان دادن به امور جهانی ندارد.

المالکی در خصوص نقض حاکمیت عراق گفت: نیروهای آمریکایی دائماً فرزندان ما را می کشند و این آن ها را از نیروهای مستشاری به قاتل تبدیل کرده است و مردم عراق حضور نیروهای خارجی در خاک خود را نمی پذیرند.

وی در پایان گفت: برای پایان دادن به این موضوع راه حلی جز خروج آمریکایی ها از خاک عراق وجود ندارد، یا اینکه نیرو های آمریکایی باقی بمانند و مرتکب قتل شوند و مقابله بین دو طرف پایان نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha