شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد الغبان رئیس فراکسیون فتح

حوزه/ محمد الغبان رئیس فراکسیون فتح از تشکیل یک گروه مشورتی به نمایندگی از فراکسیون های سیاسی برای ارائه کمک و مشورت به مصطفی الکاظمی نخست وزیر مکلف در خصوص بررسی اسامی کابینه وزارتی و برنامه دولت خبر داد و شروطی را برای انحصار سلاح در دست حکومت تعیین کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، محمد الغبان رئیس فراکسیون فتح عراق از تشکیل یک گروه مشورتی به نمایندگی از فراکسیون های سیاسی برای ارائه کمک و مشورت به مصطفی الکاظمی نخست وزیر مکلف در خصوص بررسی اسامی کابینه وزارتی و برنامه دولت خبر داد و شروطی را برای انحصار سلاح در دست حکومت تعیین و به طرف هایی که در حمله به پادگان ها و پایگاه های نظامی دست داشتند، اشاره کرد.

وی در گفتگو با خبرگزاری عراق (واع) گفت: فراکسیون های سیاسی بر تشکیل یک گروه مشورتی توافق کردند که به مصطفی الکاظمی برای تسریع در دستیابی به توافق بر سر اسامی کابینه وزارت و بررسی سوابق آنان کمک می کند تا جلسه اعطای رأی اعتماد با موفقیت انجام گیرد و قضیه محمد توفیق علاوی دوباره تکرار نشود.

الغبان با بیان اینکه کابینه الکاظمی متشکل از شخصیت های مستقل و سیاسی خواهد بود که در اداره کشور صاحب نظر هستند و هچنین معیار های پاکدستی و شایستگی آنان نیز در نظر گرفته شده است، افزود: فراکسیون های سیاسی تأکید دارند که به خاطر وضعیت کنونی و سختی تشکیل جلسه در ماه مبارک رمضان، جلسه اعطای رأی اعتماد به دولت الکاظمی قبل از این ماه تشکیل شود.

وی در خصوص انتخابات زودهنگام گفت: با الکاظمی در خصوص اجرای انتخابات در زمان نهایتاً یک سال توافق شده است و باید شرایطی که شفافیت و امنیت آن را تضمین کند، فراهم شود.

توافق فراکسیون های شیعه با الکاظمی در خصوص خروج نیرو های بیگانه

رئیس فراکسیون فتح در خصوص خروج نیرو های بیگانه از عراق اشاره کرد: فراکسیون های شیعه با الکاظمی درباره خروج نیرو های بیگانه بر اساسی جدول زمانی مشخص به توافق رسیده اند و الکاظمی در این نشست تعهد داده که مصوبه مجلس نمایندگان را اجرایی کند.

وی ادامه داد: طرف آمریکایی در خصوص خروج نیروهای خود جدّی نیست و عملیات اخیر آن در تحویل پایگاه های نظامی، در راستای استقرار مجدد نیرو ها به دلایل تاکتیکی و حمایت از سربازان به ویژه در سایه شیوع ویروس کرونا است.

انحصار سلاح در دست دولت مشروط به خروج نیرو های بیگانه از عراق است

الغبان در بخش دیگر مصاحبه بیان داشت: انحصار سلاح در دست دولت مشروط به خروج نیرو های بیگانه از عراق است و تا زمانی که بیگانه در کشور حضور دارد، نمی توان از گروه هایی که شعار مقاومت دارند خواست که سلاح خود را کنار بگذارند. انحصار سلاح در دست دولت مرتبط با خروج نیرو های بیگانه است تا بعد از آن دولت بتواند سلاح هایی که در اختیار طرف های مختلف، از جمله عشایر و پیشمرگ قرار دارد را ضبط کند.

تشکیل دولت الزرفی عواقب زیادی داشت

عضو مجلس نمایندگان عراق در خصوص مأمور شدن عدنان الزرفی به تشکیل دولت اشاره کرد: ائتلاف فتح به ساز و کاری که با آن الزرفی انتخاب شده بود، اعتراض داشت که نزدیک بود که این مسئله یک عرف جدید تبدیل شده و حق فراکسیون اکثریت را در معرفی نامزد نخست وزیری و دادن اختیارات به رئیس جمهور، سلب کند. تشکیل دولت الزرفی پیامد های زیادی داشت که از جمله آن ها درگیری مسلحانه بود. همچنین الزرفی علاوه بر برخی موضع گیری ها، به مصوبه اخراج نیرو های بیگانه اعتراض داشت که موجب تحریک فراکسیون های سیاسی شد.

وی تصریح کرد: ائتلاف فتح به تصمیم یکپارچه خود پایبند بوده و شرایطی را برای حمایت از نخست وزیر آینده در نظر دارد که از جمله آن ها؛ حفظ توازن در روابط بین المللی و منطقه ای و احترام متبادل و اینکه عراق به پایگاهی برای حمله به دیگران تبدیل نشود، است.

احتمالاً باقی مانده حزب بعث و داعش در بمباران سفارت و پایگاه ها دست داشتند

الغبان در خصوص حمله به پایگاه های نظامی و سفارت، بر مخالفت ائتلاف فتح با هر گونه حمله ای چه علیه سفارت آمریکا یا پایگاه ها و پادگان ها باشد، تأکید کرد و افزود: طرف هایی که در عملیات بمباران سفارت آمریکا یا پایگاه های نظامی دست داشته اند، گمان می رود که باقی مانده حزب منحل شده بعث که از مهم ترین دشمنان روند سیاسی عراق به شمار می رود و همچنین وابستگان به گروهک های تروریستی داعش باشد.

دلایلی در خصوص دست داشتن اشخاص در ترور سردار سلیمانی و المهندس وجود ندارد

رئیس فراکسیون فتح به ترور شهیدان سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس اشاره کرد و گفت: کمیته تحقیقاتی کار خود را به پایان رسانده و به دلایلی که دست داشتن اشخاص در این عملیات تروریستی را ثابت کند، دست نیافتند. سردار سلیمانی به صورت پنهانی به عراق نمی آمد که آمریکا عراقی ها را برای ترور او مأمور کند، بلکه به صورت رسمی و مطابق روال معمول می آمد.

حشد الشعبی آمادگی مقابله با عملیات گروهک های تروریستی را دارد

وی در خصوص نگرانی از بازگشت داعش با خروج ائتلاف بین المللی، گفت: این ائتلاف در مبارزه با گروهک های تروریستی داعش نقش اندکی داشته است و در زمان عملیات آزاد سازی عراق، نیرو های آمریکایی از گروهک های تروریستی حمایت کرده و امنیت هوایی را برای آنان تأمین می کردند. حشد الشعبی آمادگی مقابله با هرگونه خطر یا عملیات گروهک های تروریستی را دارد و باید کیان و قدرت آن حفظ شود.

ابو فدک به عنوان جانشین المهندس انتخاب شده است

الغبان در خصوص اعتراض به نامزدی ابو فدک به عنوان جانشین شهید ابو مهدی المهندس گفت: حشد الشعبی یک نهاد نظامی است که در انتخاب اسامی و قوانین خود دارای چارچوب خاصی است و هیچ گروه یا طرفی  حق ندارد که به تصمیمات رئیس سازمان حشد الشعبی یا فرماندهی کل نیرو های مسلح اعتراض کند.

وی افزود: فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی ابو فدک را به عنوان جانشین ابو مهدی المهندس انتخاب کرده و او الان در این پُست مشغول به انجام وظیفه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha