پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مجلس عراق

حوزه/ طرف‌هایی که رئیس مجلس نمایندگان عراق را انتخاب کردند، به دنبال توافق برای انتخاب ریاست جمهوری و تشکیل دولت هستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، طرف‌هایی که رئیس مجلس نمایندگان عراق را انتخاب کردند، به دنبال توافق برای انتخاب ریاست جمهوری و تشکیل دولت هستند.

از سوی دیگر، چارچوب هماهنگی (گروه‌های سیاسی شیعه عراق) منتظر رسیدگی دادگاه عالی فدرال به اعتراض آنها به جلسه انتخاب رئیس پارلمان هستند و همچنین منتظر هستند تا تکلیف فراکسیون بزرگ‌تر مشخص شود.

فراکسیون صدر، ائتلاف عزم و تقدم و حزب دموکرات کردستان در جلسه او بر انتخاب هیئت رئیسه توافق کردند که به انتخاب دوباره محمد الحلبوسی به ریاست مجلس منتهی شد و حاکم الزمالی به عنوان معاون اول و شاخوان عبد الله به عنوان معاون دوم انتخاب شدند.

در همین راستا، حسن العذاری رئیس فراکسیون صدر گفت: اکثریت ملّی محصول عراقی است و فراکسیون صدر بزرگ‌تر و قدرتمندتر است.

از سوی دیگر، ماجد شنکالی نماینده حزب دموکرات کردستان گفت: ما پیشتر با ائتلاف‌های عزم و تقدم و فراکسیون صدر توافق کردیم و آنچه در جلسه اول مجلس حاصل شد، نتیجه این توافق بود.

وی اشاره کرد: واضح بود که جریان صدر و چارچوب هماهنگی به راه حل نمی رسند و تنها گزینه موجود برای ما تشکیل اولین جلسه مجلس نمایندگان برای انتخاب رئیس مجلس بود.

نماینده حزب دموکرات کردستان تصریح کرد: حزب دموکرات کردستان به دنبال تقویت توافق با جریان صدر و ائتلاف عزم و تقدم در انتخاب گزینه‌ها و مراحل آینده از جمله انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت می‌باشد.

وی ادامه داد: ما در کنار اکثریت هستیم و موضع ما تغییر نکرده است. یک روز قبل از جلسه اول مجلس با چارچوب هماهنگی دیدار کردیم و تلاش کردیم دیدگاه چارچوب با جریان صدر را به هم نزدیک کنیم، امّا مشخص شد که اختلافات بسیار بزرگ است، لذا به سراغ انتخاب رئیس مجلس نمایندگان و معاونان آن رفتیم.

شنگالی افزود: دور جدید رایزنی‌ها در خصوص انتخاب سایر ریاست‌ها، آغاز خواهد شد، امّا در چارچوب تقویت توافق سابق خواهد بود و ما از طرف‌های دیگر برای تشکیل دولت قدرتمند استقبال می‌کنیم.

از سوی دیگر محمد الزیادی نماینده ائتلاف دولت قانون گفت: اقدام چارچوب هماهنگی برای ارائه شکایت به دادگاه عالی فدرال، در راستای اعتراض به حوادث جلسه اول پارلمان بود.

وی افزود: چارچوب هماهنگی به تعرض به محمود المشهدانی رئیس سِنی مجلس و انتخاب جایگزین او اعتراض دارد و انتخاب هیئت رئیس مجلس را غیر قانونی می‌داند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha