جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابو مهدی المهندس و فالح الفیاض

حوزه/ فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق گفت: حشد الشعبی یک مؤسسه نظامی است که طابع دستورت فرماندهی نیرو های مسلح می باشد و نمی تواند با دیدگاه و نظرات گروه ها و طرف ها اداره شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، فالح الفیاض رئیس حشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق گفت: حشد الشعبی یک مؤسسه نظامی است که تابع دستورت فرماندهی نیروهای مسلح می باشد و نمی تواند با دیدگاه و نظرات گروه ها و طرف ها اداره شود.

وی افزود: شهید ابو مهدی المهندس به اختیارتی که داشتم احترام می گذاشت، با هم بحث می کردیم و در شیوه مدیریت حشد الشعبی اختلاف نظر داشتیم، امّا این اختلاف از موضع دوستانه بود.

الفیاض با بیان اینکه تاکنون هیچ دستوری برای تعیین رئیس ستاد حشد الشعبی صادر نشده است، اشاره کرد: بر اساس ساختاری که در زمان شهید المهندس به تصویب رسید، هیچ منصبی برای معاون رئیس حشد الشعبی تعیین نشد، بلکه منصب رئیس ستاد معین شد.

رئیس حشد الشعبی در پاسخ به سؤالی در خصوص اعتراضات به انتخاب "ابوفدک" به عنوان رئیس ستاد حشد الشعبی، گفت: حشد الشعبی یک مؤسسه نظامی و تابع دستورات فرماندهی کل نیرو های مسلح است و این ممکن نیست که حشد الشعبی با دیدگاه های سیاسی و نظرات گروه ها و طرف ها مدیریت شود و این دستور العمل دولت و توصیه های آیت الله سیستانی است.

وی ادامه داد: ما لیستی از اسامی را پیشنهاد دادیم که ابوفدک از جمله آنهاست و فرمانده نیرو های مسلح در حال تصمیم گیری در این موضوع و صدور دستور دیوانی است.

فالح الفیاض با اشاره به اینکه من رئیس حشد الشعبی هستم و وظیفه من دفاع از حشد و توسعه آن است، گفت: اینکه حشد الشعبی در چارچوب حکومت و قانون باشد، نوعی حمایت از آن به شمار می رود و این چیزی است که قانون و آیت الله سیستانی از آن سخن به میان آورده اند.

وی با بیان اینکه با شهید ابو مهدی المهندس اختلاف نداشتیم و در یک مسیر با پویایی بالا حرکت می کردیم و او در اوضاع عراق تأثیر گذار بود، گفت: اختلاف نظر امری عادی است، امّا شهید المهندس به اختیاراتی که داشتم احترام می گذاشت، ما با هم بحث می کردیم و در مدیریت حشد الشعبی اختلاف نظر داشتیم، امّا این اختلاف از موضع دوستانه بود و در نهایت بر سر ساختار حشد الشعبی به توافق رسیدیم و اکنون می خواهیم آن را اجرایی کنیم.

مشاور امنیت ملی عراق بیان داشت: بعد از پایان نبرد با داعش، با حمله به انبار های حشد الشعبی مواجه شدیم که برخی از آن ها به صورت مستقیم از سوی اسرائیل و برخی از آن توسط آمریکا هدف قرار گرفته بود. این حملات وضعیت را تغییر داد و آغاز مرحله جدیدی از فشار علیه حشد الشعبی بود و حملات دیگری که در تابستان سال گذشته انجام گرفت، موجب تغییر مکان انبار ها و انجام اقدامات مختلفی شد و این زمان آغاز تیرگی روابط عراق و ائتلاف بین المللی بود که کم کم بحرانی شد.

تحقیق در خصوص ترور فرماندهان شهید ادامه دارد

الفیاض در خصوص نتایج تحقیق در خصوص ترور فرماندهان شهید، گفت: این جنایت آشکار و عامل آن به صورت رسمی خود را معرفی کرده و رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دستورات را صادر کرده و ارتش آمریکا آن را اجرایی نموده است. تحقیقات برای مشخص شدن همدستان ادامه دارد و در این موضوع هنوز به نتیجه ای نرسیدیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha