پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عراق

حوزه/ دکتر سید رضا صدر الحسینی گفت: درایتی که در تشکیل حشد الشعبی به وجود آمده و توسط فتوای مرجعیت اتفاق افتاد حفظ جریان مردمی و مقدس حشد الشعبی بود و این یکی از موضوعات بسیار مهمی است که جریان های مقاومت با "الکاظمی" به نتیجه رسیدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری، بعد از چند ماه بی ثباتی سیاسی در عراق به دلیل عدم اجماع بر نخست وزیری که مورد تایید تمام احزاب و گروه های سیاسی عراق باشد سرانجام طی روز های گذشته مصطفی الکاظمی رئیس  سازمان امنیت و اطلاعات عراق به عنوان گزینه نخست وزیری معرفی شد. اکراد و اهل سنت عراق با نخست وزیری وی موافقت خود را اعلام کردند و  "هادی العامری" رئیس فراکسیون «الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) نیز حمایت خود را از الکاظمی اعلام کرد و انتخاب وی را به منزله بازگشت امور عراق به حالت قانونی توصیف کرد.

الکاظمی با وجود این که در زمان صدام، دیکتاتور معدوم عراق، سال‌ها در لندن به عنوان تبعید زندگی کرده، اما تنها تابعیت عراقی دارد و عضو هیچ حزبی نیز نیست. فعالیت‌های مصطفی الکاظمی علیه رژیم صدام حسین سبب شد تا وی سال ۱۹۸۹ و توسط دادگاه بعثی‌ها در بغداد، به طور غیابی به اعدام محکوم شود. اشغال عراق توسط ایالات متحده آمریکا و سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی سبب شد تا مصطفی الکاظمی نیز مانند بسیاری از سیاستمداران عراقی به کشور خود بازگردد.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر سید رضا صدر الحسینی تحلیلگر مسائل غرب آسیا به گفت و گو پرداخته است.

نکات مهمی که جریان های مقاومت با الکاظمی به نتیجه رسیدند؛ اجرایی شدن مصوبه اکثریت پارلمان عراق پس از شهادت  فرماندهان مقاومت سردار سلیمانی و شهید المهندس،گسترش روابط با همسایه بزرگ عراق یعنی جمهوری اسلامی ایران،توجه به نظرات مرجعیت برای حل مشکلات مردم،حفظ جریان مردمی  و مقدس حشد الشعبی موضوعی مهم در توافق با الکاظمی از جمله محورهای اصلی گفت و گو سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر سید رضا صدر الحسینی است.

صدر الحسینی با اشاره به فراز و فرود های گسترده در ساحت سیاسی عراق طی چند ماه گفت: پس از حدود ۴ ماه از آذر ماه سال گذشته تاکنون که نابسامانی های سیاسی و اجتماعی در عراق مشاهده شد  و عبور از فراز و فرودها  و تلاش های آمریکایی ها برای آنکه نخست وزیر مورد نظرشان در عراق را به پست برسانند و از بی دولتی عراق و نابسامانی های موجود استفاده کنند، همه جریان های شیعی متفق القول به این نقطه رسیدند و آن شناخت دقیق از دشمنانشان بود.

وی ادامه داد: این موضوع  به مفهوم این است که آنها متوجه این مسئله شدند که در صورت  ایجاد نابسامانی در دولت عراق و حضور یک فرد به عنوان نخست وزیر برای اداره امور بیشترین سوء استفاده از جانب جریان های ناشناخته وابسته به آمریکایی ها و خود آمریکایی ها صورت می گیرد.

کارشناس غرب آسیا تصریح کرد: بنابراین بر اساس این توافق بر روی  دشمن شناسی و فهم اینکه آمریکایی ها می خواهند چه بلایی بر سر ملت عراق  بیاوردند؛ توانستند روی یک فرد به نتیجه برسند که آن شخص کسی نبود جز "مصطفی الکاظمی".

صدر الحسینی گفت: توجه به شناختی که جریان های شیعی بر روی  مصطفی الکاظمی داشتند چند موفقیت بزرگ به وجود آمده: اول آنکه آنها از کسی که آمریکایی ها می خواستند در عراق به نخست وزیری برسانند و آن شخص الزرفی بود جلوگیری کردند. نکته دوم؛ بی قانونی بود که در معرفی الزرفی توسط برهم صالح صورت گرفته بود و برخلاف تصریح قانون اساسی می خواستند فردی را به نخست وزری برسانند که از فراکسیون اکثریت عبور نکرده بود و تحت چهارچوب قانون اساسی نبود. بنابراین تاکید بر موفقیتی که در این مرحله بوجود آمده به دلیل آن است که این عرف موجود که در تصریح قانون اساسی وجود دارد می خواست توسط برهم صالح شکسته شود و آمریکایی ها می خواستند فرد مورد نظر خود را درعراق به نخست وزیری برسانند.

نکات مهمی که جریان های مقاومت با الکاظمی به نتیجه رسیدند

وی در این باره افزود: اما این اتفاق توانست جلوی این دو توطئه را بگیرد؛ چرا که اگر این مسئله در خصوص آقای الزرفی انجام می شد هیچ بعید نبود که این اقدام به عنوان یک جریان دائمی در عراق به ثبوت برسد. در حال حاضر علی‌رغم  اینکه مشکلاتی آقای الکاظمی دارد به هر حال جریان های مقاومت با ایشان صحبت کردند و در چند موضوع با وی  به نتیجه رسیدند.

 اجرایی شدن مصوبه اکثریت پارلمان عراق پس از شهادت سردار سلیمانی و المهندس

 صدر الحسینی با اشاره به موضوعاتی که جریان های مقاومت با الکاظمی مطرح کرده و با وی به نتیجه رسیدند ، گفت:  یکی از اولین موضوعات اجرایی شدن مصوبه اکثریت پارلمان عراق پس از شهادت فرماندهان مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید المهندس بود. به این مفهوم که پس از شهادت این دو بزرگوار اکثریت پارلمان عراق تصویب کردند که نیروهای مداخله گر و متجاوز آمریکایی باید از عراق خارج شوند؛ این یکی از موضوعاتی بود که جریان های مقاومت با الکاظمی به نتیجه رسیدند.

گسترش روابط با همسایه بزرگ عراق یعنی جمهوری اسلامی ایران

وی ادامه داد:  دوم گسترش روابط با همسایه بزرگ عراق یعنی جمهوری اسلامی ایران و سوم توجه به نظرات مرجعیت برای حل مشکلات مردم . که این موارد از نکات اساسی  جریان های مقاومت قبل از معرفی الکاظمی است که با او به نتیجه قابل توجهی رسیدند.

توجه به نظرات مرجعیت برای حل مشکلات مردم

کارشناس غرب آسیا با اشاره به نکته مهم دیگری در مسئله توافق احزاب دیگر با الکاظمی گفت: توافق جریان های کردی و اهل تسنن پس از سال ۲۰۰۳ به این طرف یکی از زمان های نادر  توافق بر روی نخست وزیر در حال حاضر هست. این اجماع عمومی که در عراق پدید آمده یک موضوع ارزشمند و بسیار مهم است که باید آن را حفظ کرد و باید به این مسئله توجه داشته باشیم  که این اتفاق یک اتفاق کاملا عراقی است و با اجماع عمومی جریان های موثر شیعی در عراق به همراه اکراد و اهل تسنن بوجود آمده است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین به نظر می رسد با وجود  چالش های مختلفی که  نخست وزیرجدیدی که کمتر از دوسال مسولیت بر عهده گرفته، در مقابل خودش دارد باید مردم عراق کمک و همراهی کنند تا این چالش ها به حداقل برسد.

وی با تاکید بر استفاده آمریکایی ها از گروه های تکفیری و تروریستی همچون داعش برای دستیابی به مقاصدشان در منطقه و از جمله عراق گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که آمریکایی ها برای رسیدن به اهداف خودشان داعش را در منطقه ایجاد کردند. قطعا آنها علاقه مندند در مناطق مختلف غرب آسیا در شرایط مختلف از جریان های تکفیری و تروریستی  بویژه داعش حداکثر استفاده را کنند  و این واقعیتی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

حفظ جریان مردمی  و مقدس حشد الشعبی موضوعی مهم در توافق با الکاظمی

کارشناس غرب آسیا ادامه داد: درایتی که در تشکیل حشد الشعبی به وجود آمده که توسط فتوای مرجعیت این اتفاق افتاد حفظ جریان مردمی  و مقدس حشد الشعبی بود و این  یکی از موضوعات بسیار مهمی است که جریان های مقاومت با الکاظمی به نتیجه رسیدند و در مورد این موضوع هم با وی صحبت کردند.

توجه به تروریسم تکفیری ضروری، اما تولید وحشت مانع از توسعه عراق است

وی با بیان اینکه تجربیات ارزشمند حشد الشعبی همچنان قابل استفاده در عراق است ادامه داد: تجربیاتی که جریان حشد الشعبی در مقابله با تروریسم دارد امروز در عراق باید حداکثر استفاده از آن صورت بگیرد و تقویت شود .البته باید به این نکته توجه داشته باشیم زمانی که دو سوم خاک عراق در اختیار داعش بود ملت عراق با کمک حشد الشعبی و مستشاران ایرانی داعش را از عراق اخراج کردند و در حقیقت خلافتش را نابودکردند. بنابراین نباید موضوع تولید مجدد داعش و یا جابجایی تعدادی از افراد داعشی از سوریه به عراق به گونه ای قلمداد شود که تصور شود همه چیز از دست رفته و یا اینکه این ها قدرت دارند که بتوانند در شرایط کنونی یک صدم آن چیزی که قبلا در عراق در اختیارشان بود در اختیار داشته باشند.

کارشناس غرب آسیا در پایان گفت:  بنابراین  توجه به تروریسم تکفیری از ضروریاتی است که باید به آن توجه داشته باشیم اما تولید وحشت از جریان تکفیری تروریستی خطرناک  نباید به گونه ای باشد که از کارهای توسعه ای و عمرانی و حل مشکلات مردم عراق غافل شویم.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha