جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تظاهرات هزاران عراقی در حمایت از بیانیه آیت الله العظمی سیستانی

حوزه/ کارشناس غرب آسیا گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی و شهید المهندس، پارلمان عراق تصویب کرد که نظامیان آمریکایی از عراق اخراج شوند و مردم نیز در تظاهرات میلیونی "ثورة العشرین" خواستار اجرای این قانون شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، عراقی‌ها از راهپیمایی میلیونی خود که چند هفته بعد از شهادت فرماندهان ارشد مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید المهندس  برگزار کردند با  عنوان «انقلاب عشرین ۲» یاد می‌کنند، ثورة العشرین(انقلاب عشرین) قیام ملی بزرگ ۱۹۲۰ عراقی‌هاست که طی آن این کشور ماه‌ها شاهد تظاهرات گسترده ضد اشغالگران انگلیسی بود.عراقی ها در راهپمایی خود خواهان اخراج نیروهای متجاوز آمریکایی  از عراق شدند.در حال حاضر نیز که ساحت سیاسی عراق شاهد معرفی نخست وزیر جدید است ملت عراق و بسیاری از احزاب سیاسی از نخست وزیر جدید خواهان اجرای مصوبه پارلمان عراق یعنی اخراج نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تحولات چند ماه گذشته عراق و عدم اتفاق بر روی یک نخست وزیر در این کشور، گفت: برای بررسی بهتر شرایط کنونی عراق لازم است ابتدا به تحولات گذشته این کشور طی چند ماه گذشته بپردازیم. اینکه اساسا چه شد که عراق وارد این بحران بی دولتی شد. اساس این بحران نخست وزیری به خاطر تظاهراتی بود که از مهرماه در عراق شروع شد و این اعتراضات به حق مردم به وضعیت اقتصادی معیشتی بود، اما در ادامه این اعتراضات آمریکا ،عربستان و  امارات شروع به موج سواری کرده و رسانه های مختلفی اسنادی را منتشر کردند که آمریکا این تظاهرات را مدیریت می کرده تا  تبدیل به اقدامی علیه دولت عراق شود تا دولت عادل عبد المهدی را ساقط کند.

وی با اشاره به دلایل مخالفت های آمریکا با عادل عبدالمهدی ادامه داد: عبدالمهدی در  چندین مورد با سیاست های آمریکا در عراق مخالفت کرده بود و به سمت چین  و روسیه نزدیک شده بود. از این رو عادل عبد المهدی اعلام کرده بود در آذر ماه برای جلوگیری از شدت خشونت ها استعفا می دهد و در نهایت هم استعفا داد. اساسا این یک سیاست علیه عادل عبد المهدی بود که سیاست های آمریکا در عراق راحت تر دنبال شود. بنابراین  این تحولات باعث شد تا امروز بحران ادامه یابد و چندین  گزینه نخست وزیری در عراق مطرح شود که هیچ کدام نتوانستند موفق شوند.  

کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه تا کنون بیش از ۲۵ گزینه برای نخست وزیری مطرح شده، افزود: از این تعداد  ۴ گزینه  مکلف به تشکیل کابینه  شدند که آخرین گزینه الزرفی بود.الزرفی خودش اطمینان داشت که می تواند دولت تشکیل دهد اما مهمترین مشکلش این بود که  از طریق فراکسیون اکثریت معرفی نشده بود.

تلاش های آمریکا در عراق برای نخست وزیری الزرفی

وی در این باره تصریح کرد: طبق عرف و قانون نظام پارلمانی، این فراکسیون اکثریت است که باید گزینه نخست وزیری را به رئیس جمهور عراق معرفی کند و برهم صالح خودش  الزرفی را معرفی کرده بود  و گروه های مختلف شیعه با او مخالف بودند و  اعلام کردند به او رای اعتماد نمی دهند . مورد دیگر درباره الزرفی این بود که بسیاری معتقد بودند او مهره آمریکا بوده و حتی اقداماتی که اخیرا آمریکا انجام داد؛ مثل تخلیه سفارت خانه، تخلیه پایگاه های نظامی و حرکات مشکوک جنگنده ها و آپاچی ها در عراق و بسیاری از اقدامات  آمریکا جهت فشاربر گروه های عراقی برای پذیرفتن و  حمایت از الزرفی بود و حتی خبر از کودتا درعراق و حمله به کتائب حزب الله در همین راستا با نیت پذیرفتن الزرفی صورت می گرفت.

مرادی با اشاره به اینکه اما در نهایت الزرفی انصراف داد و الکاظمی به عنوان نخست وزیر مکلف شد ، ادامه داد: بسیاری معتقدند الکاظمی گزینه ای است که به بحران ۴ ماهه نخست وزیری عراق خاتمه می دهد. شاید بتوان گفت تا به حال گزینه ای روی کار نیامده که مثل او مورد توافق گروه های مختلف باشد. گروه های شیعیان و  احزاب مختلف به غیر از چند گروه از او حمایت کردند. در واقع  گروه های ۷ گانه شیعیان عراق،  کردها که به نظر شیعیان احترام می گذراند و اهل سنت هم با وی موافقند. تاکنون چنین شرایطی در عراق بوجود نیامده بود که کردها، اهل تسنن و شیعیان هماهنگ و راضی باشند ظاهرا الکاظمی  گزینه ای در ظاهر مورد حمایت همه گروه ها است .

ایران از ثبات سیاسی در عراق حمایت می کند

وی ادامه داد: به هر حال ایران هر گزینه ای که در عراق بتواند بحران را بر طرف کند از آن حمایت می کند و از گزینه الکاظمی حمایت و استقبال کرده است .اگر  درعراق بحرانی وجود داشته باشد به ضرر امنیت و منافع اقتصادی، سیاسی و  امنیتی ایران است.اما آمریکا همواره به دنبال مداخله در عراق است.

چالش های قبل و بعد از نخست وزیری الکاظمی

وی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی شاید  الکاظمی بتواند  این بحران را حل کند، اما نباید فراموش کرد در عراق نمی توان موضوعی را با قاطعیت بیان کرد؛ چرا که در حال حاضر کتائب حزب الله اعلام کرده از الکاظمی حمایت نمی‌کند؛ چرا که الکاظمی را متهم به دست داشتن در ترور سردار شهید سلیمانی و  المهندس کردند و گروه های کوچک دیگر شیعیان نیز مخالفت کردند. اما در کل او بیش از دیگران به نخست وزیری نزدیک است. مگر آنکه گروه هایی که از او حمایت کردند بخواهند در دقیقه ۹۰ این حمایت ها را بر دارند  و در این مسیر چالش های زیادی وجود دارد قبل از انتخاب نخست وزیری و بعد از گرفتن رای اعتماد نخست وزیری هم این چالش ها وجود دارد.

مرادی با اشاره به چالش های قبل و بعد از نخست وزیری الکاظمی گفت: قبل از رای اعتماد باید به  اقناع مخالفان خودش و  گروه هایی از شیعیان بپردازد و همچنین با  نوعی ازسهم خواهی ها در دولت آینده مواجه است که بسیاربسیار مهم است. اگر ایشان به فرمولی که گروه های مختلف را  قانع کند نرسد به هیچ وجه در  پارلمان رای اعتماد نمی گیرد چرا که عراق عرصه سهم خواهی های گروه های مختلف است .اگر گروه های مختلف حس کنند منافع حزبی  آنها تامین نمی شود قطعا حمایت نمی کنند.

کارشناس غرب آسیا گفت: چالش های بعد از رای اعتماد وی شامل مبارزه با کرونا که مهمترین چالش پیش روی الکاظمی است؛ همین طور که در همه کشورها مهترین چالش محسوب می شود و دومین چالش  مواجه با متعرضانی است که از مهرماه در خیابان ها بودند و هنوز قانع نشدند و اینکه باید به چه شیوه ای با آنها برخود کند یا آنها را راضی نماید و سومین چالش  اجرایی شدن مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای متجاوز آمریکایی از عراق است که مهمترین امتحان الکاظمی خوهد بود .

درخواست میلیونی مردم عراق در راهپیمایی"ثورة العشرین۲" از نخست وزیر جدید

وی در پایان گفت: بعد از شهادت  سردار سلیمانی و شهید المهندس پارلمان عراق تصویب کرد که  نظامیان آمریکایی از عراق اخراج شوند و مردم نیز در تظاهرات میلیونی "ثورة العشرین" خواستار اجرای این قانون شدند که  باید نخست وزیر جدید  آن را اجرا کند . اینکه وی تا چه اندازه می تواند در روبرو شدن با این چالش ها موفق باشد سرنوشت او را مشخص می کند. بحث بودجه مواجه با کردها و تداوم مبارزه با تروریسم از دیگر معضلات و چالشهای پیش روی الکاظمی است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha