شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
الکاظمی

حوزه/ محمد علی الحکیم کارشناس عراقی گفت: در حال حاضر ۶ هزار زندانی داعشی در الحوت ناصریه داریم. آمریکا می تواند در مواقع خاص از آنها استفاده کند و با بازکردن زندان جان مردم جنوب عراق را به خطر بیاندازد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، در حالی عراق در آستانه تشکیل کابینه نخست وزیر جدید مصطفی الکاظمی است که تقریبا اکثر احزاب سیاسی اعم از شیعیان ، اهل سنت، کردها  و اقلیت بر نخست وزیری او  توافق کردند؛ حضور برخی دواعش سیاسی در حکومت عراق و تعداد زیادی زندانی داعشی در عراق که ممکن است در شرایط خاص رژیم تروریست آمریکا علیه ملت عراق از آنها استفاده کند خطری در کمین ملت عراق محسوب می شود.

از جمله مهمترین محورهای گفت و گو کارشناس عراقی با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه در خصوص تشکیل کابینه نخست وزیر جدید عراق و تحولات سیاسی این کشور ؛مرجعیت در جزئیات معرفی نخست وزیر ورود نمی کند،چالش های پیش روی الکاظمی در مسیر نخست وزیری،نظرات ۴گروه از شیعیان در خصوص پست نخست وزیری الکاظمی،خطر دواعش نظامی و سیاسی برای ملت عراق،بهره برداری آمریکا از ۶ هزار زندانی داعش در عراق است.

محمد علی الحکیم کارشناس عراقی و مدیر خبرگزاری النخیل در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه با اشاره به نامزد شدن الکاظمی و تکلیف او برای تعیین کابینه گفت: بر اساس اخبار رسیده و نتایج گفت و گو ها نخست وزیر که مکلف به تشکیل کابینه است وزرای پیشنهادیش ظاهرا آماده شده و احتمالا تا قبل از ماه مبارک رمضان به پارلمان معرفی می شوند و به احتمال زیاد نیز رای بیاوردند.

وی ادامه داد:  توافق در تشکیل کابینه نخست وزیری از سوی  الکاظمی به مراتب آسان تر از علاوی و الزرفی است البته نه توافق همه جانبه و کامل بلکه این توافق  بیش از دیگران مشاهده می شود. احتمال اینکه الکاظمی بتواند موفقیت بیشتری از نامزدهای پست نخست وزیری در تشکیل دولت داشته باشد بیشتر است.

کارشناس عراقی با اشاره به چالش های پیش رو نخست وزیر جدید گفت: الکاظمی در تشکیل کابینه با سختی ها و چالش هایی روبرو است  و امیدواریم کابینه اش تکنوکرات  باشد یعنی حزبی نباشد و وزرا مستقل باشند. به عبارت دیگر اگر کابینه اش مثل بقیه باشد من فکر می کنم مثل عادل عبد المهدی موفق نشود و تظاهراتی در کشور ایجاد شود و شکست بخورد. عراق دیگر حکومت حزبی، جناحی و سهم خواهی نمی خواهد تحقق این هدف به الکاظمی بر می گردد که بتواند حکومتی جدید با همه احزاب عراقی شامل کردها، شیعیان و اهل سنت ایجاد کند.

مرجعیت در جزئیات معرفی نخست وزیر ورود نمی کند

وی با اشاره به نظر مرجعیت عراق در این خصوص گفت: تا به امروز مرجعیت نظری درباره الکاظمی نداده و تا کنون نیز در خصوص کاندید های پیشین نخست وزیری همچون علاوی و الزرفی هم اظهار نظری نکرده تا آنجا که سیاسیون عراقی یک ماه پیش که زرفی برای نخست وزیری معرفی شد از طرف آقای برهم صالح نامه ای سری برای مرجعیت فرستادند  بعد از دوهفته نامه بسته بود و به سیاسیون برگشت داده شد این  نشان دهنده آن است  که مرجعیت در این امور دخالت نمی کند و نامه بسته برگشت و در جواب اعلام کردند این مشکل خود شماست و باید گزینه  اصلح طبق شاخص های مورد قبول همچون  استقلال نخست وزیری و توانمندی فرد معرفی شده برای برطرف کردن چالش های عراق انتخاب شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر الکاظمی درفرصت قانونی خود نتواند کابینه اش را از پارلمان عبور دهد طبق ماده ۷۶ رئیس جمهور می تواند همان لحظه پارلمان را منحل کرده و وارد انتخابات جدید شویم که این امر برای عراق خوب نیست  و به ضرر وحدت عراق است و وارد یک تونل تاریک می شویم بنابراین هر چه زودتر باید حکومت تشکیل شود.

کارشناس عراقی تصریح کرد: ائتلاف های شیعه و سائرون اعلام کردند تعیین کابینه اگر بر اساس سهم خواهی های  گروهی حزبی باشد فراکسیون های شیعه به الکاظمی رای نمی دهند چرا که وزیران مستقل می خواهند.

حکیم با اشاره به معرفی برخی از خصائص الکاظمی گفت: او حزبی نیست و  مستقل است و تا این لحظه پرونده فسادی  در دستگاه قضا ندارد. تا این لحظه او قوی تر از دیگران به نظر می رسد امیدواریم برخی فراکسیون ها که احتمال دارد در آینده مانع او شوند مشکلی ایجاد نکنند.  مثلا در دوران علاوی وی اعلام کرد من با یک مشت راهزن معامله می کنم. برخی از فراکسیون‌ها به نفع خودشان می خواهند کار کنند اگر در این زمان هم چندین فراکسیون این کار را انجام دهند دوباره تشکیل دولت به تاخیر می افتد که به نفع هیچ کس نیست.

وی افزود: اگر او رفتار معتدلی در بعد داخلی و خارجی داشته باشد می تواند نخست وزیر ۸ ساله آینده عراق باشد و همچنین  چالش هایی روبروی خود دارد.

چالش های پیش روی الکاظمی در مسیر نخست وزیری

حکیم افزود: الکاظمی با چالش کرونا و قیمت پایین نفت و وجود نیروهای  آمریکایی  در عراق مواجه است که مردم، مرجعیت و حکومت عراق حضور نیروهای بیگانه در عراق را  نمی پذیرند. اگر قرار باشد مجددا شاهد اقدامات متجاوز کارانه آمریکا مثل ترور عالی ترین فرماندهان ارشد مقاومت شهیدان سردار سلیمانی و المهندس باشیم، مطمئنا انقلابی عظیم در عراق روی خواهد داد و در آن صورت  ویتنام ۲ در عراق بوجود می آید. الکاظمی باید با آمریکایی ها صریحا صحبت کند و تکلیف پایگاه های آمریکایی و سفارتشان که تبدیل به پایگاه نظامی شده مشخص شود.

وی با تاکید بر این نکته که اقتصاد عراق بر پایه  نفت است ادامه داد: الکاظمی باید به پرونده فاسدین توجه کرده و آنها محاکمه شوند و با برخی فراکسیون ها و احزاب فاسد مبارزه کند.

نظرات ۴گروه از شیعیان در خصوص پست نخست وزیری الکاظمی

مدیر خبرگزاری النخیل با بیان اینکه کابینه الکاظمی احتمالا از ۲۲ وزیر تشکیل می شود، افزود: از این تعداد ۱۱وزیر برای شیعیان، ۶ وزیر برای اهل سنت، ۳ وزیر برای کردها و ۲ وزیر برای اقلیت ها است.

وی ادامه داد: همچنین الکاظمی برای ارائه برنامه و رای اعتماد به کابینه درخواست داده تا جلسه پارلمان عراق هفته آینده برگزار شود و تا این لحظه هیچ کس از اسامی اعضای کابینه خبری ندارد و احتمالا دو روز قبل از تشکیل جلسه روسای فراکسیون ها از اسامی مطلع می شوند.

حکیم تصریح کرد: مهمترین شرط ائتلاف فتح برای دادن رای مثبت به الکاظمی  مشخص شدن تکلیف نیروهای آمریکایی و خارجی و  اخراج آنها از عراق بر اساس مصوبه پارلمان است. شیعیان در قبال الکاظمی به  ۴ گروه تقسیم شدند .گروه اول افرادی هستند که از ابتدا  قبل از عادل المهدی و الزفی و علاوی تا حدی با او موافق و حامی بودند مثل النصر، السائرون و الحکمه .

وی ادامه داد: گروه دوم شیعیانی که بعد از گفت و گو ها با الکاظمی  او را حمایت کردند مثل هادی العامری و الفیاض و گروه سوم بعد از توافقاتی که ایجاد شد موافق بودند همچون شیخ خزعلی دبیر کل عصائب الحق. چهارم برخی از گروه های  شیعه عراقی که مخالف الکاظمی هستند و معتقدند این شخص آمریکایی است و  در ترور شهید سردار سلیمانی نقش داشته که جنبش النجباء و کتائب حزب الله که در مجلس نماینده ندارد از این جمله هستند.

وی با اشاره به نظر کردها در خصوص نخست وزیری الکاظمی گفت: کردها از هر نخست وزیری که مصلحت خودشان باشد حمایت می کنند و برهم صالح  رئیس جمهور بر همین اساس  خودش زرفی را معرفی کرد و قانون اساسی را زیر پا گذاشت. احتمال دارد در آینده برخی فراکسیون های شیعه قانونا او را مجازات کنند . البته برخی از فراکسیون ها مشکلی با زرفی نداشتند چرا که الکاظمی و زرفی دو روی یک سکه هستند اما الکاظمی چهره ای مقبول تری دارد اما مشکل فراکسیون های شیعه با برهم صالح  این بود که او  کار غیر قانونی انجام داد.

 کارشناس عراقی با اشاره به نظر سنی ها در خصوص الکاظمی گفت: جریان اهل تسنن به ریاست حلبوسی به نامزد پیشین نخست وزیری علاوی رسما ۴ وزیر از حزب خودشان معرفی کردند. این  باعث شد علاوی استعفا دهد امروز نیز  چالشی که الکاظمی با آن روبروست  توافق با سنی ها هست. آنها حاضر نیستند کل کار را در اختیار الکاظمی بگذارند و این در حالی است که شیعیان دست الکاظمی  را در انتخاب وزرا بازگذاشتند .

متاسفانه سنی ها تا این لحظه ظاهرا بر بعضی از شخصیت های حزبی خودشان  پایدار هستند و می خواهند شخصیت حزبی معرفی کنند البته پیشنهاد شده که آنها برای هر وزارت خانه ۴ وزیر پیشنهاد دهند و خود الکاظمی فرد مستقلی را که حزبی و طائفی نباشد برگزیند تا در پارلمان نیز پاسخگوباشد.

وی اظهار امیدواری کرد: در صورت همکاری احزاب برای معرفی افراد مستقل به عنوان وزیر در کابینه الکاظمی و دوری از سهم خواهی ها و عدم دخالت عوامل خارجی حکومت الکاظمی قبل از ماه مبارک رمضان کار خودش را  شروع کنند. و می تواند یک حکومت مستقل وطنی جدید مبتنی بر همکاری و رابطه با تمام دولت ها و کشورهای همسایه و دوست ایجاد کند.

خطر دواعش نظامی و سیاسی برای ملت عراق

وی با اشاره به خطر داعش برای عراق گفت: ما متاسفانه دواعش سیاسی زیادی در حکومت عراق داریم که اگرچه ظاهرامسلح نیستند اما از دواعش موصل خطرناک ترند ودر بین ملت عراق زندگی می کنند.

بهره برداری آمریکا از ۶ هزار زندانی داعش در عراق

حکیم با اشاره به تقصیر و کوتاهی برخی از سیاست مداران عراقی گفت: در حال حاضر ۶ هزار زندانی داعشی در الحوت ناصریه داریم. آمریکا می تواند در مواقع خاص از آنها استفاده کند  و با بازکردن زندان جان مردم جنوب عراق را به خطر بیاندازد.  یکی از این زندانی ها در مصاحبه تلوزیونی اعلام کرد تاکنون ۷۰ نفر را سر بریده است.پس باید هر چه زودتر تکلیف آنها مشخص شود.

کارشناس عراقی گفت: از سوی دیگر هرکدام از این افراد روزانه ۳۰ دلار هزینه برای حکومت عراق دارد و بر اساس مجازات قانونی و اسلامی باید اعدام شوند. در صورت این اقدام هزینه زیادی به حکومت عراق بر می گردد که هزاران کارمند جدید می تواند در ادارت مشغول شوند و معضل حکومت عراق برطرف می شود.

وی ادامه داد: الکاظمی با چالش داعش روبرو است و  کشورهای خارجی همچون  آمریکا و عربستان و برخی از کشورهای عربی و رژیم اسراییل روی داعش که ساخت خودشان است مانور می دهند تا بین شیعیان و مسلمانان جنگ بیاندازند . هر چه اختلاف و کشتارها بیشتر شود به نفع اسراییل است و این یک قاعده سیاسی خطرناک است .

وی در پایان گفت: وجود  ۶ هزار داعش و دواعش سیاسی در حکومت عراق  که برخی مصونیت پارلمانی دارند و دارای تفکر وهابی هستند بسیار برای ملت عراق خطرناک است و یک دولت مقتدر می تواند با نابودی آنها میلیون ها دلار به دولت عراق و کارمندان کمک کند.  

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha