یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عراق

حوزه/ "قاسم العبودی" گفت: نقض حق حاکمیت عراق در روز ترور این دو شهید ارجمند ، سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس ، باید در ذهن گفتگو کننده عراقی باقی می ماند؛ اما عمداً یا سهوا از این موضوع مهم غفلت کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، بعد از ترور فرماندهان ارشد مقاومت شهید سردار سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس با فرمان مستقیم رئیس جمهور تروریست آمریکا و تظاهرات میلیونی مردم عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، پارلمان عراق قانون خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از عراق را صادر کرد. با توجه به حل این مشکل از طریق پارلمان عراق و حفظ امنیت عراق از سوی نیروهای مسلح عراق و حشد الشعبی همچنان موضوع مذاکره با آمریکا از سوی برخی از احزاب سیاسی عراق در دستور کار قرار گرفته است.

آمریکا و عراق ساعاتی پس از آغاز گفت‌ وگوی راهبردی خود، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در این بیانیه آمده است که دو طرف بر سر کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق طی ماه‌های آینده توافق خواهند کردند.طبق بیانیه مشترک آمریکا و عراق، آمریکا برای ایجاد پایگاه‌هایی دائمی یا حضور نظامی دائم در عراق اقدام نخواهد کرد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این بیانیه که به تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از عراق اشاره نکرده دستاوردی برای تیم مذاکره کننده عراقی محسوب نمی شود.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با "قاسم العبودی" کارشناس و تحلیلگر عراقی به گفت و گو پرداخته است.

"قاسم العبودی" نوسنده و تحلیلگر سیاسی عراق با اشاره به تلاش های برخی از احزاب سیاسی برای تحقق برنامه های آمریکایی ها در عراق در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: اعتقاد راسخی داریم که اختلافات و عدم دید واقعی اکثر جناح های سیاسی در عراق و همچنین اقدامات هموار کننده برخی از احزاب مستقل  برای اجرای برنامه های آمریکایی ، مذاکرات بغداد و واشنگتن را به مسیری سوق می دهد که اشغالگران آمریکایی از این روش یا روش های دیگر بر فضای داخلی عراق مسلط شوند.

احتمال دور زدن مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق

وی ادامه داد: ما احتمال زیادی می دهیم که اشغالگران آمریکایی می خواهند مصوبه پارلمان عراق مبنی بر  لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق را دور بزنند ، آن هم به شیوه ای مخرب و پلید که این اقدام موجب حیرت و سرگردانی مذاکره کننده عراقی خواهد شد.

وی تصریح کرد: اولین بیانیه پس از دیدارهای هیئت های عراقی و آمریکایی صادر شد؛ که به طور آرام و بی سرو صدا حاکی از خروج برخی از نیروهای آمریکایی از عراق بر اساس دستور مصوبه پارلمان عراق است.

کارشناس عراقی گفت: آنچه که روز گذشته اتفاق افتاد گفت و گو بود و نه توافق ، بین توافق و گفت و گو اختلاف وجود دارد، آنچه که ما بسیار به آن اعتقاد داریم این است که  این گفتگوی عراقی ، که دولت عراق مدت هاست در مورد آن سکوت کرده ، افتادن در دام شیطان است.

العبودی با اشاره به مکر و حیله طرف آمریکایی در مذاکرات گفت: از نظر ما حاکمیت خط قرمز برای هر کشوری در جهان است، و از آنجایی که اشغال نقض آشکار این حاکمیت است ، پس باید مذاکره کننده عراقی روباه ماهری در برابر یک گرگ خبره باشد که روش او چیزی جز خیانت و مکر وحیله نیست.

وی در خصوص مفاد این مذاکره گفت: مذاکره با طرف آمریکایی نباید در مورد ماندن نیروهای آمریکایی و تعیین تکلیف خروج آنها باشد، چرا که  این موضوع زیر سقف پارلمان عراق حل شده است، مذاکرات باید خارج از این بخش جزئی باشد که مردم عراق را بسیار خسته کرده است.

العبودی با اشاره به ترور دو تن از فرماندهان ارشد مقاومت به دست آمریکایی ها خاطر نشان کرد: باید طرف عراقی در مذاکرات و گفت و گو طرف آمریکایی را وادار به عذر خواهی به دلیل کشتن دو تن از فرماندهان ارشد مقاومت شهید سردار سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس در برابر ملت عراق به شکل روشن و واضح می نمود.

وی با اشاره به برخی از توقعات ملت و گروه های مقاومت از مذاکره کنندگان عراقی گفت: ما امیدوار بودیم که طرف عراقی با فشار آوردن به آمریکایی ها برای اخذ برخی از تصمیمات مهم ، از جمله برداشتن نام جناح ها و احزابی که واشنگتن قبلاً آنها را در لیست تروریستی اعلام کرده بود ، از این جلسه استفاده کند. ما منتظر بودیم که طرف عراقی از آمریکایی ها بخواهد تا اسامی شخصیت های حامی مقاومت و ضد اشغالگر را که آن ها تروریستی می خوانند از لیست خود حذف کند، اما با تاسف شدید اولین جلسه بدون توجه به این موضوعات مهم انجام شد ، که باعث شد مذاکره کننده عراقی تبدیل به لقمه ای در دهان مذاکره کننده آمریکایی شود.

غفلت تیم مذاکره کننده عراقی از نقض حاکمیت عراق و ترور شهدای فرمانده مقاومت

وی ادامه داد: نقض حق حاکمیت عراق در روز ترور این دو شهید ارجمند ، سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس ، باید در ذهن گفتگو کننده عراقی باقی می ماند؛ اما عمداً یا سهوا از این موضوع مهم غفلت کردند. اگر این ایده ها و پیشنهادات در این مذاکرات وجود داشت  ، از موضع مذاکره کننده عراقی حمایت می کردیم که آنها را در موضع صلابت و استحکام بیشتری قرار می داد.

عقب نشینی آمریکایی ها از عراق بعید و تاکتیکی خواهد بود

العبودی با اشاره به اجرایی شدن خروج نیروهای آمریکایی ازعراق گفت: از نظر دیدگاه شخصی، من تحقق خروج نیروهای آمریکایی را در آینده نزدیک نمی بینم و اگر این عقب نشینی اتفاق بیفتد ، این عقب نشینی از نظر تاکتیکی و برای موضع گیری دیگری در عراق است و شاید برای ملت عراق ویرانی و زحمتش بیشتر از حضور نظامی باشد ، و به منزله تسلط بر تصمیمات و مصوبات عراقی و دخالت آشکار در تصمیم گیری های سیاسی عراق به حساب می آید.

وی افزود: خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی بر امنیت داخلی عراق تأثیری منفی نخواهد گذاشت ، بلکه قدرت عراقی ها را در کنترل مرزهای غربی عراق با سوریه را افزایش داده و راه را برای بازگشت گروه های تروریستی داعش به عراق مسدود می کند.

تحلیلگر عراقی با اشاره به توانمندی عراق برای حفظ امنیت داخلی گفت: افزایش توانایی های رزمی نیروهای عراقی ، آنها را قادر به مقابله با هرگونه تلاش برای بی ثبات کردن امنیت در عراق کرده است، برخلاف آنچه که آمریکایی ها ادعا می کنند؛ که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق ، داعش باز خواهد گشت.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به نکات مرجعیت در مذاکرات عراق و آمریکا گفت: اگر گفت و گو کننده عراقی منافع و مصالح عالی کشور را در حاکمیت مطلق در نظر نگیرد ، به ویژه نکات مورد نظر مرجعیت شهر مقدس نجف را و گروه های مردمی ، و علاوه بر آن  مصوبه قاطع پارلمان مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق ، را نصب العین خود قرار ندهد، یک تخلف و تجاوز بزرگ روی خواهد داد و در پایان باید بگویم؛ بصیرت  تیری در دست ولی فقیه در برابر شیطان بزرگ است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha