چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جامعه المصطفی

حوزه/ نشست علمی «تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی؛ عوامل و اسباب» در مجتمع جامع امام خمینی(ره) قم برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در نشست علمی «تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی؛ عوامل و اسباب»، ضمن تسلیت ایام سوگواری روزهای پایانی ماه صفر، به یکی از مقالات فاخر نشریه تخصصی سخن تاریخ با موضوع «اسلام و شیوه گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی» اشاره نمود و اذعان داشت: نبی مکرم اسلام(ص) در ۲۳ سال، جامعه را در ابعاد گوناگون اعتقادی، رفتاری و روابط متحول نمودند.

وی، در ادامه، ضمن تبیین دایره تأثیرگذاری نبی مکرم اسلام(ص) بر آحاد امت اسلامی، با بیان اینکه مردمی که در برابر پیامبر اعظم(ص) می‌ ایستادند، دیری نپایید که مال و اموال و فرزندان خود را فدای رسول الله(ص) نمودند، خاطرنشان کرد: در قران کریم چهار بار کلمه جاهلیت ذکر و در این آیات، به چهار ویژگی جاهلیت پیش از اسلام اشاره شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی به آیات ۵۰ سوره مائده، ۳۳ سوره احزاب، ۲۶ سوره فتح و آیه ۱۵۳ آل عمران اشاره نمود و یادآور شد: حکم جاهلیت برآمده از تبعیض، گمان جاهلیت (ظن‌الجاهلیت)، تبرج و نیز تعصب جاهلیت، چهار ویژگی است که آیات الهی درباره جاهلیت نام برده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه در لابه لای آیات الهی، خداوند متعال به اشکال گوناگون به اخلاق جاهلی اشاره نموده‌ است اظهارداشت: کشتن فرزندان، ربا، قمار، تقدس حیوانات، ظهار، محرومیت زنان از ارث، فرزند خواندن پسرخوانده، زنده به گور کردن دختران، شرک، نیکی نکردن به والدین و...، جزو ویژگی‌های اخلاق جاهلی به شمار می رود که آیات الهی بدان اشاره نموده‌ است.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ و روایات اهل بیت(علیهم السلام) موارد زیادی درباره ویژگی های دوران جاهلیت ذکر شده است، خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان علی(ع) در سخنانی که در خطبه ۲ و خطبه ۹۵ نهج البلاغه ذکر شده است، به خوبی دوران جاهلی را تبیین نموده اند، امام(ع) در فرازهایی از سخنان خود چنین بیان می کنند: دوران جاهلی خوابشان بیداری و سرمه چشمانشان اشک بود؛ این مهم نشان دهنده اوج ناامنی حاکم بر آن دوران بود؛ خداوند متعال پیامبر اکرم(ص) را فرستاد تا جامعه را از جاهلیتی که در آن غوطه ور شده بود و مردم در آن خوار و ذلیل گشته بودند، رهایی دهد.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی ضمن اشاره به تعدادی از آثار نویسندگان معاصر و اشاره ایشان به جاهلیت نوین، تعصب کورکورانه را بزرگ‌ترین مانع پیش روی ایمان آوری مردم دانست و اذعان داشت: افراد از نظر تحول و تغییرپذیری سه دسته هستند: گروهی از انسان‌ها بر تعصب خود پافشاری نموده، هیچ گاه از دایره جهل خارج نمی شوند، دسته ای دیگر از انسان ها نیز تغییرپذیران مشروط هستند که چارچوب تغییر را خودشان تعیین می کنند و گروهی نیز تغییرپذیران در پرتو وحی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، در بخش دیگری از سخنان خود، به شیوه پیامبر اعظم(ص) در ایجاد تغییر و رمز موفقیت ایشان در تحول آفرینی اشاره نمود و یادآور شد: ایجاد تغییر در افکار، رفتار و روابط، مهم ترین پایه های تحول جامعه در سیره نبوی(ص) است؛ تا باورها اصلاح نشود، هیچ چیز درست نخواهد شد.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی معادباوری، حذف حاکمیت طاغوت و جایگزینی ولایت معصوم(ع)، را از دیگر ابعاد تحولی نبی مکرم اسلام(ص) دانست و ابراز داشت: نبی مکرم اسلام(ص) در عرصه تغییر رفتار، رفتار جامعه را گام به گام مورد توجه قرار دادند، چرا که تغییر رفتاری، حرکتی آرام آرام دارد.

وی افزود: در عرصه تحولات رفتاری نیز ۲۳ آیه قرآن تنها به موضع صله رحم اشاره نموده است.  کسی که قطع رحم نموده، سه بار در آیات الهی مورد لعن و نفرین قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام(ص) با خلق قرآنی، جامعه جاهلی را به جامعه ایمانی و اسلامی تبدیل نمودند، یادآور شد: تغییر و تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی، بیش از دوازده اصلاح را داشت که می توان به حوزه خانواده، اقتصاد و مسائل مختلف اجتماعی اشاره نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha