پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن مهدوی مهر

حوزه/ رئیس سازمان علمی ـ فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: کتاب عیون باید جایگاه ویژه‌ای در مجامع علمی، حوزوی و دانشگاهی داشته باشد و به عنوان سند ارزشمند و دایرة‌المعارف امام‌شناسی در دسترس همگان قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در مراسم اختتامیه اولین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا(ع) که از سوی دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: کتاب عیون اخبارالرضا(ع) و مؤلف ارزشمند آن شیخ صدوق، جایگاه ویژه‌ای در انتقال معارف اهل بیت(ع) به نسل‌های بعد دارند. لذا این کتاب باید در زمره کتب برجسته، که تالی‌تِلو قرآن است، شناخته شود و در دسترس علاقه‌مندان و عموم مردم قرار بگیرد.

وی افزود: نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در مجامع علمی و فرهنگی و دانشگاهی جایگاه ویژه‌ای دارد و کتاب عیون هم چون از تألیفات نزدیک به عصر معصومین(ع) است، باید چنین جایگاهی داشته باشد. مرحوم صدوق بیش از هزار سال قبل این اثر را تألیف کرده و آن را در اختیار مجامع علمی و حوزوی قرار داد و ترجمه‌ها و شرح‌های مختلفی هم بر این کتاب گرانسنگ نوشته شده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: کتاب عیون باید جایگاه ویژه در مجامع علمی، حوزوی و دانشگاهی داشته باشد و به عنوان سند ارزشمند و دایرة‌المعارف امام‌شناسی در دسترس همگان قرار گیرد و به دنیا معرفی شود. همچنین این کتاب باید در دستور آستان قدس قرار بگیرد. آنچه در این سوگواره رخ داد و عیون از منظر نخبگان حوزه و دانشگاه بحث و بررسی شد، فرصت خوبی را فراهم کرده تا به عنوان کتابی مرجع در اختیار همه افرادی که در زمینه تعالیم و فرهنگ رضوی کار می‌کنند، گذاشته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین  مهدوی‌مهر با اشاره به روایتی از امام ضا(ع) که فرمودند: «رحم‌الله عبدا احیا امرنا (یعنی)، یتعلم علومنا و یعلمها الناس فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا»، اضافه کرد: ما باید محاسن کلام اهل بیت(ع) را به سهم خود به جامعه بشری معرفی کنیم، زیرا مخاطب این حدیث شریف همه اهل عالم و فراتر از شیعه و مسلمین و ادیان ابراهیمی هستند؛ به لطف الهی، این گوهر بسیار والا را در اختیار داریم و باید آن را به دنیا معرفی کنیم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: کتاب عیون باید در دستور کار مطالعات علمی و فرهنگی و میزگردهای مختلف در آستان قدس قرار گیرد؛ این اثر در تبویبی که صدوق کرده است می‌تواند موضوعات مختلف دایرة‌المعارفی را برای نشست‌های علمی عرضه کند و جلسات متعدد علمی درباره آن برگزار شود تا معارف آن را در عرصه اعتقادی و کلامی و گفت‌وگوهای بین‌الادیانی و معرفتی و اخلاقی واکاوی و جامعه بشری را از این زلال رضوی سیراب کنیم.

وی تأکید کرد: باید بتوانیم این نوع اقدامات را که در دهه پایانی صفر و برگزاری اولین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا(ع) با محوریت کتاب عیون اخبارالرضا(ع)) صورت گرفت، تداوم ببخشیم و آن را در اشکال مختلف توسعه دهیم و برای بین‌المللی کردن این معارف تلاش کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha