سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله سیستانی

حوزه/ حضرت آیت الله سیستانی اعلام کردند پیروان همه مذاهب اسلامی، در ظاهر و واقع مسلمان هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در پی سخنان آقای کمال حیدری، حجت الاسلام والمسلمین سید منیر خباز نظر حضرت آیت الله سیستانی را درباره کفر باطنی پیروان سایر مذاهب اسلامی اعلام کرد.

در ویدئویی که از این فاضل حوزوی منتشر شده وی اظهارداشت: مرجع عظیم الشأن شیعیان اثنی عشری [دوزاده امامی] در این زمینه فتوایی دارند که امروز از نجف اشرف دریافت کردم؛ ایشان می فرمایند: "مسلمانان غیر اثنی عشری [دوازده امامی] در ظاهر و واقع مسلمان هستند. نه اینکه فقط ظاهراً مسلمان باشند. بنابراین عبادات آنها مانند نماز، روزه و حج اگر طبق شرایط باشد مجزی و مبرئ‌الذمة است."

وی افزود این نظرمختص به آیت الله سیستانی نیست بلکه استاد ایشان آیت الله بروجردی نیز چنین نظری داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین خباز افزود: پس این کلام که «عالمی شیعی اصلا وجود ندارد که به کفر باطنی همه مسلمانان فتوا نداده باشد» صحیح نیست.

خبرگزاری حوزه در تماس با دفتر حضرت آیت الله سیستانی جویای صحت این فتوا شد که مورد تایید قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    7 1
    a.m: متاسفانه موضوع تکفیر در برخی مذاهب اسلامی و از سوی برخی از علما معضل فعلی و نیز گذشته مسلمانان است، داعش و سایر گروههای تکفیری از همین اندیشه وهابی و ابن تیمیه و غیره بیرون آمدند و در بین شیعیان هم هستند عده کمی از علما و کسانی که سایر مسلمانان را تکفیر می کنند در حالی که عموم مسلمانان مگر دو گروه نواصب و غلات هیچ کفری متوجه آنان نیست.متاسفانه موضوع تکفیر در برخی مذاهب اسلامی و از سوی برخی از علما معضل فعلی و نیز گذشته مسلمانان است، داعش و سایر گروههای تکفیری از همین اندیشه وهابی و ابن تیمیه و غیره بیرون آمدند و در بین شیعیان هم هستند عده کمی از علما و کسانی که سایر مسلمانان را تکفیر می کنند در حالی که عموم مسلمانان مگر دو گروه نواصب و غلات هیچ کفری متوجه آنان نیست.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      4 2
      اگر کسی شم فقاهی و کمی مطالعات داشته باشه، میدونه مشهور فقهاء حتی خیلی از معاصرین من جمله مرحوم امام قائل بودن که غیر شیعیان اثنی عشری کافر اعتقادی اند، اما کافر فقهی نیستند. لذا این حرف شما خیلی درست نیست؛ چون ما آنها را تکفیر فقهی نمیکنیم، اما تکفیر اعتقادی میکنیم. حالا شما اسمش رو نیار، خودش رو بیار هستید، چون کفر اعتقادی یعنی ما اعتقاد آنها را باطل میدونیم، جز این است؟! حالا شما با کلمه (کفر) مشکل داری، باشه نمیگیم، اما الی ما شاء الله در روایات تعبیر کفر برای غیر شیعیان به کار برده شده که خدا میداند. علاوه بر این، اهل علم میدونند این نظر آقای بروجردی و آقای سیستانی هم در عمل با نظر مشهور تفاوتی نداره، چون مصداق نداره و صرفا یه فرض عقلی است در صحت اعمال آنها. و الله العالم.
  • عبدالله IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    1 0
    با سلام نظر مرحوم امام خمینی در باره غیر شیعیان: غیر الاثنی عشریة من فرق الشیعة اذا لم یظهر منهم نصب و معاداة و سبّ لسائر الائمة الذین لایعتقدون بامامتهم طاهرون، و اما مع ظهور ذلک منهم فهم مثل سائر النواصب. نظر مرحوم سید کاظم یزدی: کافر کسی است که منکر ألوهیت یا توحید یا رسالت یا امری ضروری از ضروریات دین شود. البته انکار ضروری دین، در صورتی موجب کفر می شود که توجه به ضروری بودن آن داشته باشد، به گونه ای که انکار آن، به انکار رسالت بازگردد نظر آیت الله خویی:« آنچه در تحقّق اسلام دخالت دارد و طهارت و احترام مال و جان و غیر آن دو بر او مترتب می شود عبارت است از: اعتقاد به وحدانیت خدا، نبوت و معاد که فرقه های اسلامی به آن عقیده دارند. نظر دیگر مرحوم آیت الله خویی: کسی که ولایت را انکار می کند، هر گاه شهادتین را بر زبان جاری کند، حکم اسلام ظاهری را دارد، چنان که سیره قطعی ائمه اهل بیت (علیهم السلام) بر طهارت اهل سنت دلالت می کند» در هر صورت کفر منسوب به اهل سنت، کفر و خروج از دین نیست بلکه خروج از مذهب شیعه است!
    • سعید IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
      1 0
      حتی علمای طرازاول اسلام حق ندارندونمیتوانندبه دیگرخداپرستان نسبت کفربدهندچه رسدبه سایرفرقه های مسلمان.مسیحیان ویهودیان وزرتشتیان وتمام فرقه های دین اسلام همه خداپرستندوخدادوست وخداوندنیزهمه آنهارادوست داردبشرطی که انسان باشن وانسانیت رابفهمند.لعنت برتفرقه اندازوکسیکه خودش ومذهب ودینش رابردیگران برتربداندوخداوندعذابش رازیادکند
  • مهدی UA ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 1
    با درود اگر واقعا غیر شیعه رو مسلمان می دانند، آیا تغییر مذهب رو جایز می دونن؟
  • US ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 0
    نظر آیت الله وحید خراسانی هم بر همین است که مسلمانان غیر شیعه، مسلمان هستند واقعا و ظاهرا و اصلا تقسیم اسلام به واقعی و ظاهری ایراد داره. به کتاب التکفیر فی ضوء الفقه الشیعی، تقریرات درس ایشان مراجعه بفرمایید.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    5 0
    بنده سی سال در پی حق و حقیقت انواع و اقسام کتب مذهبی و دینی را مطالعه کردم و بعد از سی سال فهمیدم که هرانسانی اعتقادات مخصوص بخودش را دارد و جالبه که شیعه میگه من بر حقم.. سنی همینطور. بودا همینطور. والخ. فقط پیامبر درست گفته.. مکارم اخلاق.. ینی هرکسی احلاق رو رعایت کنه بر همه ارجح و ارفع است... تمام
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      4 0
      اخلاق با اعتقادات با احکام. پیامبر هزارتا حرف دارند نه فقط همین حدیث. حق را دنبال باش
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    3 0
    این حود زنی است گروه اقل اکثر مسلمین را کافر می ذاند و چه بسا این تکفیر کردنی هل به سطه طبقات پایین تر هم ختم شود آنوقت هر نفر می شود یک مذهب و دو میلیار انسان با دو میلیار مدهب که همه جز یک نفر کافرند!!!
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    0 0
    الله اکبر چه حرفها ؟؟؟؟ من تازه دارم این چیزا رو می شنوم !!! این همه داریم جون می کَنم که بحث شیعه و سنی و تفرقه های دشمنان جمع کنیم که آخر سر بگیم کی کافر فقهیه کی کافر اعتقادی؟ کی کافر ظاهریه کی کافر باطنی؟ همین حرفها زدیم که که مرز بین کشور های اسلامی رو سیم خار دار کشیدند و برای بلاد کفر توی مرزهاشون گل کاشتند
  • عادی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    3 2
    راستش از نظر جامعه نسخه این حرفها خیلی وقته پیچیده شده دنیا به سمت دیگه ای داره می‌ره اما شما هنوز اندر خم یک کوچه بن بست مانده ایدبحث نظر اون آقا و آقایون دیگه نیست چیزی که شما نمی بینید اینه که ادیان و خدایان گوناگون موجود روی زمین همه کارکرد عملیشون رو در جوامع از دست دادن
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    0 0
    غیر مسلمانها که کافرند وجهنمی مسلمانهای شیعه که تقریبا بیشترتو ایرانه مسلمانندوبهشتی دنیا همه جهنمی...والا من الان به این نتیجه رسیدم که هر کس که انسانه وحقوق مردم رارعایت میکنه وازانواع فسادهایی که در ایرانه دوره اون اهل بهشته ! خلاص
  • gomnam IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    سلام علیکم.برادران نه تنها ما بلکه تمام جهان می دونن دین اسلام کامل ترین دین هستش.چون اسان رو نسبت به سایر ادیان زود تر به وجه کمال خدا می رسونه حالا شیعه حقه یا سنی٬ بر اساس قران تفسیر اصولی و منطقی ایه ۶۹ سوره مائده مشخصه.حالا چه شیعه و چه سنی ولایت اهل بیت رو قبول ندارن اون دیگه بحث کفر هستش که نه بحث ندانستن.که در ادامه خدا می فرماید هیچ قومی نبوده که راهنمای هدایت نداشته باشه پس نداستن هر انسان نغضه مطلقه.
  • علی FR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    سلام متن مکتوب استفتاء ؟ دستخط مبارک کجاست؟
  • علی FR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 1
    فرمودند ظاهراً و واقعا اما نفرمودند باطنا؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.
  • رحمت IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    سلام کهری به اقل واکثر نیس بسا اقلی که حق با انها هست وبسا نیس بحث بر سر ولایت بلافصل امیر المومنین است لا غیر البت اقای حیدری ان را خلافت ظاهری می داند وامام واقعی همان واسطه های فیض هستند..