جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قویدل

حوزه / راما قویدل گفت: همیشه به دنبال ساخت سریالی دفاع مقدسی بودم، چون معتقدم حرف ناگفته در این حوزه زیاد است.

راما قویدل کارگردان سریال ایلدا در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: همیشه دوست داشتم فیلم یا سریالی درباره دفاع مقدس بسازم، اما هیچگاه فرصت این اتفاق پیش نمی‌آمد. برای همین وقتی به من این کار ارجاع شد آن را پذیرفتم، البته پیش از قبول کردن فیلمنامه را خواندم و دیدم قصه چنان قوت و جذابیت در خود دارد که می‌توان به واسطه آن ورودی خوب به سینمای دفاع مقدس داشت.

وی دلیل علاقه‌اش به موضوعات دفاع مقدسی را چنین توصیف کرد: متاسفانه به این ژانر آنگونه که باید در سینمای کشورمان توجه نشده، حتی معتقدم نسبت به آن اجحاف نیز صورت گرفته، در صورتی‌که موضوع این رویداد تاثیرگذار به اندازه‌ای عظیم و پرافتخار است که می‌شود درباره آن کارهای بسیاری تولید کرد، البته درباره آثار دفاع مقدسی شعارهای متعددی سر داده می‌شود، اما در عمل کمتر شاهد حمایت از این قبیل آثار هستیم.

این کارگردان ادامه داد: جنس آثار دفاع مقدسی در زمان حال با گذشته تفاوت بسیار پیدا کرده است، چون در دهه ۶۰ نیاز بود تا تولیدات شکل حماسی داشته باشند، اما بعد از اتمام جنگ موضوعات بسیاری وجود داشت که می‌توانست الهام بخش فیلم‌های بسیاری باشد، هرچند کارهایی تولید شد، اما میزان آن به اندازه‌ای نبود که هشت سال دفاع مقدس ما را پوشش دهد.

قویدل در پاسخ به این سوال که چرا بازیگران به لهجه فارسی حرف می‌زدند؟ گفت: اینکه چرا ما از لهجه خاصی در سریال استفاده نبردیم سه دلیل داشت. ابتدا اینکه دایره انتخاب بازیگر برای ما بسیار بسته می‌شد، چون باید از افرادی استفاده می‌کردیم که توان سخن گفتن با لهجه را داشته باشند، زیرا اگر از بازیگران استفاده می کردیم که توانایی بیان لهجه را نداشتند با اعتراضات مختلف مواجه می‌شدیم. درضمن می‌خواستم با بهره نبردن از لهجه خاصی، نشان دهیم که همه قومیت‌ها در زمان جنگ در دفاع از مرزهای کشور نقش داشتند. نکته آخر اینکه اگر ما از زبان و لهجه خاصی استفاده می‌کردیم نمی‌توانستیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم، زیرا وقتی کاری از شبکه ملی روی آنتن می‌رود باید اقتضائات آنهم در نظر گرفته شود.

قویدل در پایان بیان کرد: در ساخت سریال دفاع مقدسی نیاز است تا کارگردان این ژانر را دوست داشته باشد، والا محدودیت‌ها اجازه کار کردن مفید را از او می‌گیرد، البته منکر داشتن ضعف برای ایلدا نیستم، اما معتقدم این سریال با تمام وجود عواملش ساخته شد و برای همین همه آن را پذیرفتند و با آن ارتباط برقرار کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha