شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمد جاجانی - نماینده طلاب تبریز

حوزه/ حوزه انقلابی با برگزاری همایش، گردهمایی و ... محقق نمی شود؛ البته تمام این کارها لازم است؛ اما کافی نیست. ما برای داشتن حوزه انقلابی، باید تربیت انقلابی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد جاجانی، نماینده طلاب و فضلای تبریز، اسکو و آذرشهر استان آذربایجان شرقی طی گفت و گویی به سؤالات  پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم نگاه شما خواهد شد. 

* با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

ضمن تقدیر و تشکر از مدیر محترم حوزه های علمیه، «تهیه بانک جامع اطلاعاتی طلاب واحد در سراسر حوزه و مراکز مرتبط با حوزه»، «ساماندهی وضعیت پذیرش حوزه های علمیه»، «تعریف نخبه و شناسایی آن و حمایت و آموزش متناسب؛ نه اینکه نخبگی فقط یا بیشتر در مباحث فقه و اصول مطرح شود»، «ایجاد مدیریتی جامع برای مقوله ازدواج، خانواده و فرزندان طلاب و آموزش و تربیت آنان»، «آموزش سبک زندگی به طلاب و خانواده‌های آنان»، «نظارت جدی و حمایت از مدارس علمیه؛ خصوصا مدارس جدیدالتأسیس که برخی از آنان سلیقه ای اداره می شوند»، «ارزیابی صلاحیت اخلاقی و بصیرتی استاد حوزه در کنار گرفتن امتحان شفاهی و تأیید دو استاد؛ چراکه جوانان معصوم را دست این استادان خواهیم سپرد» و ... از جمله پیشنهادات می باشد.

    

* اگر جنابعالی بجای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

قبل از پاسخ به این سؤال، جا دارد از زحمات رئیس مجمع نمایندگان طلاب و هیأت رئیسه محترم تقدیر و تشکر نماییم؛ اما به نکاتی نیز اشاره می کنم.

یکی از کارهایی که باید در مجمع نمایندگان طلاب صورت بپذیرد، تدارک و ترمیم جایگاه مجمع بین مسئولین حوزوی و طلاب است و متأسفانه مجمع نتوانسته است در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد.

مجمعی که می‌تواند بازوی مناسب و بجا برای مدیریت کلان حوزه باشد، متأسفانه نتوانسته به این هدف به صورت شایسته دست یابد؛ البته در برخی عرصه‌ها قدم‌هایی برداشته شده ولی در مقایسه با ظرفیت خوب مجمع، حرکت چندانی به شمار نمی‌رود.  

همچنین مجمعی که می‌تواند مأمن طلاب و فضلا باشد و هدایتگر جریان‌ها گردد، متأسفانه در پائین‌ترین حد از کارایی قرار دارد و طلاب، نماینده را بیشتر با امضاء زیر برخی اوراق می‌شناسند تا وظایف اصلی دیگر و اولین قدم در تدارک و ترمیم این مشکل، آسیب‌شناسی است که از سوی مسئولان مجمع نمایندگان باید انجام بپذیرد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، انتخابات ضعیف مجمع نمایندگان طلاب است و سؤال اینجاست که چرا مشارکت در این انتخابات کم است؟ و باید فکری برای آن کرد.

مسئله بعدی، حمایت ضعیف از نمایندگان طلاب است که به معنای حمایت مالی نیست؛ بلکه منظور، حمایت از وظیفه نماینده طلاب است.     

نکته دیگر، ورود مسئولان مجمع نمایندگان برای تقویت صندوق‌های قرض الحسنه شهرستان هاست که می توانند با ارتباطات خود در این مسیر قدم بردارند.

 از دیگر فعالیت هایی که در مجمع نمایندگان طلاب باید انجام بپذیرد، برگزاری دوره‌ای برای آشنا نمودن نمایندگان جدید الورود با وظایف، قوانین و آئین‌نامه مجمع نمایندگان است.

پیگیری مصوبات مجمع نمایندگان هم از دیگر کارهاست که تا جایی که بنده اطلاع دارم خیلی ضعیف است؛ البته شاید هم ضعف اطلاع‌رسانی این مسأله را بزرگ نشان می‌دهد.

مسئله بعدی، ضعف در عدم استفاده از نیروهای جوان و تازه نفس مجمع نمایندگان طلاب است؛ بزرگان پرمشغله به جای قبول مسئولیت در مجمع، ناظر ارزیاب باشند و کارها با امضای آن‌ها تنفیذ شود.

بازنگری در ساختار جلسات عمومی، کیفیت بخشی به نطق‌های پیش از دستور، تجدید نظر در نحوه استفاده از مهمانان مدعو در جلسات مجمع و ... از دیگر کارهایی است که باید برای تحقق آن تلاش کرد.

   

* خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

حوزه انقلابی با برگزاری همایش، گردهمایی و ... محقق نمی شود؛ البته تمام این کارها لازم است؛ اما کافی نیست.

ما برای داشتن حوزه انقلابی، باید تربیت انقلابی داشته باشیم. به چه مقدار در انقلابی شدن و انقلابی ماندن اساتید سطوح خصوصا سطح یک حوزه کار شده است؟ چقدر در تهیه محتوای‌ درسی و فرهنگی مدارس، مباحث انقلابی، بصیرتی، دشمن‌شناسی و ... تدارک دیده شده است؟ اینها مباحثی است که باید برای تحقق آن تلاش و کوشش کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha