جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه / نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: استواری در اعتقاد به امامت و دعا برای به تعجیل فرج آن حضرت دو راهبرد نجات بخش در عصر غیبت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در برنامه  پیام با بیان اینکه دوران امامت امام حسن عسکری(ع) برنامه ریزی دقیق برای استقرار، بسط و تحقق کامل فرهنگ مهدویت بود، گفت: مدت کوتاه امامت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت یک ویژگی منحصر به فرد داشت و آن، زمان انتقال «عصر حضور» به «عصر غیبت» بود.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: امام حسن عسکری بعد از معرفی امام مهدی (عج) به عنوان جانشین، به وکیل خود احمد بن اسحاق این راهبرد مهم را بیان فرمودند که «در دوران غیبت، کسی از هلاکت رهایی نمی یابد مگر کسی که خداوند او را در اعتقاد به امامت او ثابت و استوار بدارد و برای دعا به تعجیل فرج آن حضرت موفق نماید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه اجر تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدوی به اندازه یک عمر عبادت است، گفت: خداوند متعال به موسی علیه السلام فرمود: اگر می خواهی ثواب یک عمر عبادت در نامه عملت ثبت شود، مردم را با امام زمانشان آشنا کن.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: متن روایت به نقل از مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار به این شرح است امام سجاد علیه السلام فرمود: «خدا به سوی موسی وحی فرستاد، مرا محبوب مخلوقاتم بکن و مخلوقاتم را هم محبوب من؛ موسی گفت: ای پروردگار، چگونه این کار را انجام دهم؟ فرمود: نعمتهای ظاهری و باطنی مرا به آنها یادآوری کن تا مرا دوست دارند.

وی با اشاره به پیام های این روایت گفت: بر اساس این روایت عالمان دین به دو دسته قابل تقسیم می شوند؛ عالمانی که مهدی اندیش، مهدی باور و مهدی یاور هستند و عالمانی که چنین دغدغه ای ندارند و مهدی اندیشی در سیره علمی و عملی آنها تجلی و نمود چندانی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در تبیین جلوه عملی دعای فرج با بیان اینکه دعای بدون عمل، بی ثمر است و به اجابت  نمی رسد، گفت: مهمترین جلوه عملی دعای فرج، زمینه سازی برای ظهور است. لازمه این زمینه سازی هم این است که همانطور که امام زمان (عج) رهبری جهانی است، ما نیز باید از منظری جهانی به این موضوع نگاه کنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه در نگاه اجتماعی اسلام، جامعه جهانی مدّ نظر است، ادامه داد: در تربیت صحیح اسلامی که رسالت اصلی علمای دین است باید هر مسلمان به نحوی تربیت شود که بتواند اسلام خود را در تمام جهان ارائه کند و برای تمام عرصه ها خود را مهیا کند، زیرا امام زمان ما، امام تمام زمان ها و زبان ها و ملیت ها است.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: وقتی عالمان دین به عنوان محور امام زمان شناسی و زمینه سازان اصلی ظهور جهانی فراتر از مرزها فکر می کنند، حضرت مهدی (علیه السلام) را منجی همه جهان می بینند.

وی ادامه داد: در مقابل، کوتاهی در این امر ممکن است ظهور را تا مدت نامعلومی به تأخیر بیندازد. هر چند حتی اگر ما کوتاهی کنیم و این امر را به تأخیر بیندازیم، خداوند در تحقق آن کوتاهی نکرده و اگر تنها یک روز از عمر جهان مانده باشد خداوند حضرتش را ظاهر خواهد ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) منوط به تربیت نسل ظهور است، گفت: عالمان مهدی یاور باید عمده تلاش خود را در این راستا به کار گیرند؛ ائمه اطهار علیهم السلام توصیه فرموده اند «در آموزش معارف ما اهل بیت به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه منحرفان، زودتر از شما به سراغ آنها بروند.» 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به ویژگی های یک نسل منتظر و وجوه تمایز آن با دیگران، گفت: همان نکته ای که شهید مطهری به آن اشاره دارد؛ بسیاری از آدم های خوب، صالح اند نه مُصلح و یکی از اصلی ترین تفاوت های صالح و مُصلح، در نسبت تعهد به مسئولیت های اجتماعی تعریف می شود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مُصلح به جای انزوا و جامعه گُریزی، جامعه گُزین با تجهیزات لازم یعنی تقوا است، خاطرنشان کرد: تقوای اسلامی، یعنی مجهز شدن به تجهیزات و زره مقاوم در مقابل آسیب گناه برای ورود به منطقه گناه، با هدف نجات و دستگیری از گناهکاران در جامعه. مُصلح گوشه گیری ندارد و سعی می کند افراد غرق شده را نجات دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha