سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران بر حفظ حرمت مراجع تقلید و بزرگان تأکید کرد و گفت: با حرف ها و سخنان خود آبروی افراد اعم از مردم عادی یا مسئولان را نبریم و برای علما و مراجع تقلید هم تعیین تکلیف نکنیم، چرا که این کارها برای سرنوشت انسان خیلی خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی قزوینی در جلسه درس اخلاق که به صورت مجازی برای طلاب و اساتید مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم به بالاترین درجات کمالات انسانی برسیم، باید سعی کنیم در زندگی مان تا حد ممکن گناه و معصیتی صورت نگیرد.

وی اضافه کرد: مادامی که فردی در زندگی خود آلوده به گناهان از جمله گناه غیبت و تمسخر دیگران یا گناهان دیگر باشد، نه ذکر او برای خدا، ذکر واقعی است و نه این که می تواند مسیر الی الله را به درستی طی کند، چرا که اولین شرط طی کردن مسیر کمال انسانی، مراقبت انسان بر رفتار و اعمال خود است.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با بیان این که علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به سؤال یکی از شاگردان خود که پرسیده بود شرط رسیدن به مراحل بالای کمال انسانی چیست؟ گفته بودند مراقبت از نفس، گفت: یعنی هر روز که ما از خواب بر می خیزیم، باید مراقب اعمال ظاهری و باطنی خود باشیم و همان طور که باید مراقب باشیم با چشم، گوش، زبان و ... خود گناه نکنیم، باید مراقب باشیم که فکر و قلب ما آلوده به گناه نشده و افکار بد را به جان و قلب خود راه ندهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با اشاره به آیات دوم و سوم سوره طلاق، و با بیان این که خلاصه تقوا یعنی عمل به واجبات و ترک محرمات، گفت: طبق وعده خداوند، کسی که تقوا داشته باشد، راه نجات از هر مشکلی برای او قرار داده خواهد شد و روزی لایحتسب برای او به وجود می آید.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۱۲۴ سوره طه، گفت: هر کس از یاد خدا اعراض کرده و آن را نادیده بگیرد، و خدا را ناظر و شاهد خود نداند، در دنیا زندگی سختی برای او خواهد بود و در آخرت هم به صورت نابینا محشور می شود.

 استاد حوزه با تأکید مجدد بر در نظر گرفتن یاد خدا در همه امور زندگی، گفت: طبق تأکیدات قرآن کریم، هر ملتی که خداوند به آن ها برکات و نعمت های خاصی عطا کرده، اگر از یاد خدا اعراض کرده و ناظر بودن خدا را لحاظ نکنند، خداوند برکات و نعمات خاص خود را از آن ملت سلب خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با اشاره به سخنانی از مرحوم بهاری مبنی بر این که تقوا اساس کمالات در زندگی مقربان درگاه الهی است، خاطرنشان کرد: تمام کسانی که به مقامات بالار رسیدند، اساس کارشان داشتن تقوا یعنی ترک گناه و عمل به واجبات بوده است.

*احوالات خاص محدث قمی

وی با اشاره به رابطه خاص حضرت موسی(ع) با حضرت خضر و با بیان این که انسان با ترک گناه به مرحله ای می رسد که پیامبر خدا هم برای شاگردی او می آید، یادآور شد: در احوالات محدث قمی(ره) آمده است که در یک روزی، فقط نماز جماعت ظهر مسجد گوهرشاد حرم امام رضا(ع) را خواند و از خواندن نماز جماعت عصر صرف نظر کرده و به طرف منزل حرکت کرد و وقتی هم که از او علت این کار را پرسیدند گفت  وقتی در رکوع نماز ظهر صدای الله اکبر چند نفر را شنیدم، متوجه شدم که جمعیت زیادی پشت سرم نماز می خوانند و یک لحظه از این اتفاق خیلی خوشحال شدم، و لذا بعد از نماز فهمیدم تمام این نماز به صورت خالص برای خدا نبوده و لذا از خواندن نماز جماعت عصر منصرف شدم؛ حالا ما باید بدانیم که بزرگان ما اینچنین مراقب اعمال و رفتار خود بودند و ما باید چنین افرادی را الگوی خود قرار دهیم.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران اضافه کرد: مرحوم محدث قمی کتاب منازل الآخرة را نوشته که حقیقتا مطالعه این کتاب، انسان را از وابستگی به دنیا کم و از سوی دیگر اخلاص انسان نسبت به خداوند متعال را بالا می برد و باعث می شود که انسان نسبت به گناه و معصیت، دقت بیشتری داشته باشد و از انجام آن ها تا حد زیادی خود داری کند؛ پدر محدث قمی که نمی دانست او این کتاب را نوشته، یکبار وقتی به منزل آمده بود به محدث قمی گفت تو چرا همانند حاج آقای تربتی که کتاب منازل الآخرة را بالای منبر مسجد امام قم برای مردم می گوید و همه استفاده می کنند و لذت می برند، تو بالای منبر چنین نمی کنی؟ و کاش تو هم برای گفتن این کتاب به بالای منبر مسجد می رفتی. محدث قمی در احوالات خود نوشته چندین بار می خواستم به پدرم بگویم این کتاب از تألیفات خود من است، اما نگفتم و فقط به این جمله بسنده کردم و گفتم کاش عمل کننده به توصیه های این کتاب باشم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: همانگونه که انسان برای سیراب شدن باید آب بنوشد، برای رسیدن به مقامات بالای کمالات انسانی، باید تقوا پیشه کند و اصل اساسی تقوا داشتن هم، گناه نکردن است؛ البته برای طلاب نباید فقط بحث گناه نکردن باشد، بلکه باید بگوییم حتی عمل مکروه هم نباید از سوی یک طلبه علوم دینی صورت گیرد.

*اثرات گناه در زندگی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با بیان این که طبق روایاتی از امام صادق(ع) هر عملی که از ما انسان ها سر می زند، بر زندگی مان اثر وضعی دارد، گفت: امام باقر(ع) فرموده اند که وقتی بنده ای گناه می کند، روزی های خاص او قطع می شود و در روایت دیگری می بینیم که گناه باعث می شود تا دعاهای ما به اجابت نرسد؛ امام صادق(ع) هم در روایت دیگری می فرمایند خدا هیچ نعمتی را که به انسان می دهد، پس نمی گیرد مگر به سبب گناهانی که انجام می دهد؛ این واقعا درد بزرگی است که انسان به خاطر انجام گناهانی، از نعمت خاص الهی محروم شود.

 تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران گفت: در روایت موثقی داریم که اگر گناهی به ذهن مان می آید انجام ندهیم که چه بسا آن گناه، از دسته آن گناهانی باشد که خداوند بعد از انجام آن گناه بگوید قسم به عزت و جلالم که هرگز این بنده را نخواهم بخشید و ما نمی دانیم آن گناه، کدام است.

وی اضافه کرد: ما باید مراقب باشیم که اگر حتی فکر گناه به ذهن مان رسید، به شدت با آن مبارزه کنیم و بدانیم که این کار جهاد اکبر است که از حضور در جبهه جنگ که جهاد اصغر محسوب می شود، با ارزش تر است.

*بدترین شکنجه جهنم، بوی تعفن عالم بی عمل

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی یادآور شد: یکی از بدترین شکنجه های فرد گناهکار در دنیای آخرت این است که اگرچه او در جهنم و در حال عذاب شدن است، اما ببیند که خانواده و آشنایان او در بهشت از نعمات الهی بهره مند هستند و این اتفاق حتی از خود عذاب جهنم هم دردآور تر است؛ همچنین این عذاب برای عالمانی هم خواهد بود که در بالای منبر مردم را به خدا دعوت می کنند اما خودشان عامل به آن توصیه ها نبودند؛ حتی در روایت داریم که در قیامت بالاترین شکنجه برای عالمی است که در دنیا به توصیه های خودش به مردم عمل نکرده و می بیند که مردم با توصیه های او به بهشت رفتند، اما خودش در جهنم است و جدای از این، بوی تعفن این فرد حتی از عذاب آتش هم سخت تر است.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با اشاره به روایتی از امام هشتم شیعیان امام رضا(ع) گفت: اگر انسان گناهانی جدید که تاکنون کسی مرتکب نشده را انجام دهد، خداوند آن انسان را به بلایی گرفتار می کند که تا کنون به ذهن هیچ انسانی نیامده است؛ و لذا همواره باید مراقب کارهای خودمان باشیم.

*نتایج بسیار سخت بازی با آبروی برادر دینی

وی با اشاره به روایتی در کتاب بحارالانوار، گفت: روایتی در این کتاب که روی زندگی من خیلی اثر گذاشت این بود که وقتی انسان جمله ای می گوید که با آن جمله، آبروی برادر دینی اش خدشه دار شده و با آن بازی شود، خداوند آن فرد را از ولایت خود خارج می کند تا حدی که خود شیطان هم آن فرد خطاکار را قبول نمی کند، بنابراین ما به عنوان طلاب و روحانیون که ممکن است منبرهایی در اختیارمان باشد، باید مراقب باشیم که با حرف ها و سخنان خود، آبروی افراد اعم از مردم عادی یا مسئولان را نبریم و البته همین طور در جلسات داخلی خود، برای علما و مراجع تقلید، حرف نادرستی نزده و برای ایشان تعیین تکلیف نکنیم، چرا که این کارها برای سرنوشت انسان خیلی خطرناک است و طبق فرمایش امام خمینی(ره) در نجف اشرف، هر کس باعث هتک حرمت و آبروی یک مرجع تقلید شود، دست او از رشته ولایت اهل بیت(ع) قطع خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با بیان این که عبودیت خداوند و گناه نکردن، راه رسیدن به مقام قرب الهی است، گفت: ما بعنوان طلاب و روحانی و مبلغ علوم دینی، نه تنها نباید گناه کنیم، بلکه باید خود را به گونه ای بسازیم که از سوی ما اعمال مکروه هم صورت نگیرد و در درجه بعد، عمل مباح هم انجام ندهیم و همه اعمال ما پیوسته برای رضای خداوند باشد؛ یعنی حتی اگر می خواهیم بخوابیم و چیزی بخوریم، بگوییم خدایا این کارها را برای تقویت جسم و ایجاد توانایی در خودم برای انجام بندگی تو انجام می دهم.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با بیان این که خداوند اجابتش را در دعا و غضبش را در گناهان قرار داده است، گفت: ترک گناه در برخی از روایات از هفتاد سال عبادت هم با ارزش تر تلقی شده است؛ و بهترین راه گناه نکردن هم تقویت ایمان و این که احساس کنیم خداوند همواره ما را می بیند و شاهد اعمال و رفتار ماست؛ توضیح بیشتر این که برای مثال ما جلوی یک بچه ۳ یا ۴ ساله هم گناه نمی کنیم چون می دانیم او کار ما را می بیند اما اگر خدا را هم به اندازه همان بچه کوچک، ناظر بر اعمال و رفتار خود ببینیم، قطعا تا حد زیادی فکر گناه به سر ما نخواهد زد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha