پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست علمی جامعه المصطفی

حوزه/ نشست علمی «نقش امامان شیعه در تمدن یا فرهنگ اسلامی» به همت جامعةالمصطفی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر نعمت الله صفری فروشانی در نشست علمی «نقش امامان شیعه در تمدن یا فرهنگ اسلامی»، که در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، این موضوع را مهم و مبنایی دانست و ضمن تشریح مفاهیم تک تک کلمات موضوع نشست، خاطرنشان کرد: بررسی نقش در موضوعات تاریخی، نیازمند استناد دقیق است.

سخنران این نشست، در ادامه، ضمن بازشناسی فرق تمدن و فرهنگ، هدایت انسان به صراط مستقیم را مهم ترین رسالت ائمه اطهار(علیهم السلام) دانست و اذعان داشت: در تعاریف تاریخی، تمدن به معنای دستاوردهای مادی جامعه بشری است.

وی افزود: براساس تعاریف گفتمان تاریخی، دستاوردهای مادی به علوم و فنون، تشکیلات و نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و نیز هنر، معماری و شهرسازی تقسیم‌بندی می‌شود؛ این موارد، از مظاهر تمدن به شمار می‌روند.

دکتر صفری فروشانی بر اهمیت بررسی نسبت تمدن با دین و آموزه‌های دینی اشاره و خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی به عنوان تمدنی که به دست نبی مکرم اسلام(ص) بنیان گذاری شد، در دوره‌های مختلف اوج گرفت و در قرن ۴ق به قله خود رسید، بررسی می‌شود. در تعریفی، تمدن محصول مسلمانان و برگرفته از ذهنت تحت تأثیر آموزه های اسلامی است.

سخنران این نشست فرهنگ را به معنای دستاوردهای معنوی بشری تعریف نمود و اظهار داشت: فرهنگ، تجلی نوع باورها، ارزش‌ها، رفتارها و اخلاقیات است.

وی با بیان اینکه سنت نبوی(ص) در خلق گفتمان و واژه‌ها بسیار فعال و پویا عمل نموده است، خاطرنشان کرد: با رجوع به آموزه‌های قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) متوجه خواهیم شد که آموزه‌های اسلامی با خلق واژه‌های نو، در تبیین فرهنگ نو بسیار پویا عمل نموده است.

دکتر صفری فروشانی ضمن اشاره به برخی از محورها و مؤلفه‌های فرهنگ اسلامی، با بیان اینکه فرهنگ قرآنی دو بال ایمان و عمل صالح را اساس تعالی آدمی می‌داند، خاطرنشان کرد: دین متکفل فرهنگ است؛ از این رو، فرهنگ باید به صورت تخصصی در محافل دینی بررسی گردد، زیرا فرهنگ زیربنای تمدن و در تمدن سازی مؤثر است.

وی با بیان اینکه علوم طبیعی به ما هو علم، سکولار بوده، منفعت طلبی، مهم ترین پایه و هدف آن به شمار می ‌رود، خاطرنشان کرد: مواسات، از واژگان مهمی است که اسلام با خلق آن، تأثیر بسزایی در نوع مواجه آحاد جامعه با علوم و تجربیات بشری ایجاد نموده است.

سخنران نشست بر مهجوریت فرهنگ به صورت روشمند و علمی در محافل دانشگاهی اشاره نمود و با بیان اینکه مهجوریت سبب شده است کسانی نظرات دفاع ناپذیر بیان کنند و به رشته تحریر در آورند، یادآور شد: تعریف مؤلفه‌های فرهنگ در قالب رساله و پایان‌نامه بسیار حائز اهمیت بوده، باید ارزش بیشتری برای فرهنگ قائل شویم.

دکتر صفری فروشانی بر تلاش روزافزون پژوهشگران در استخراج اندیشه‌های فرهنگی اهل بیت(علیهم‌السلام) تأکید نمود و ابراز داشت: در بررسی آموزه‌های ائمه(علیهم السلام) و نقش ایشان در جامعه، خواهیم فهمید که ائمه اطهار(علیهم السلام) تک‌بعدی عمل ننموده، همواره به دنبال نهادینه‌سازی فرهنگ در جامعه اسلامی بودند.

گفتنی است در بخش پایانی این نشست، دکتر محمدرضا عالمی، دبیر علمی نشست، توضیحاتی ارائه و در ادامه، حضار پرسش های خود را مطرح نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha