جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عباسی جامعه المصطفی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفت: رسانه، اساسی‌ترین ابزار انتقال مفاهیم الهی است؛ هنوز آن گونه که باید و به اندازه‌ای که سرشار از محتوا هستیم، نتوانسته‌ایم از رسانه، ابزارها و تکنیک‌های آن بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی، در دیدار معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع‌الاول و معرفی اجمالی فعالیت‌های بین‌المللی جامعةالمصطفی، گفت: جامعةالمصطفی در سال ۸۶ش، از تلفیق دو مجموعه آموزشی «مرکز جهانی علوم اسلامی» و «سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج کشور» شکل گرفته است.

وی در ادامه، به حوزه‌های دانشی جامعةالمصطفی اشاره و تصریح کرد: علوم اسلامی، علوم انسانی و رشته و گرایش‌های زبان و فرهنگ‌شناسی، مهم‌ترین بسترهای آموزشی در جامعةالمصطفی به شمار می‌روند؛ جامعةالمصطفی به عنوان دانشگاه بین‌المللی اسلامی، در اتحادیه‌های مهم دانشگاهی جهان عضویت دارد.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن تبیین گستره فعالیت‌های این نهاد بین‌المللی، با بیان اینکه برادران و خواهران اهل‌ سنت، در جامعةالمصطفی مطابق فقه و کلام مذهبشان تحصیل می‌کنند، اظهار داشت: جامعةالمصطفی پذیرای همه پیروان ادیان و مذاهب اسلامی است.

وی «علم و معنویت برای همه مردم عالم» را برجسته‌ترین شعار جامعةالمصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: آموزش مجازی و الکترونیکی، تحت عنوان دانشگاه مجازی، از دیگر قالب‌های آموزشی جامعة‌المصطفی به شمار می‌رود؛ شرایط ویژه دوران کرونا، مراکز آموزشی را به سمت توسعه آموزش‌های مجازی سوق داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تقویت آموزش‌های برخط، توسعه فعالیت دانشگاه مجازی المصطفی و گسترش زبان فارسی در دنیا را از رویکردهای مهم جامعةالمصطفی دانست و تصریح کرد: جامعة‌المصطفی خدمت بزرگی به فرهنگ و زبان فارسی نموده است، به گونه‌ای که تاکنون بیش از سیصدهزار نفر از طلاب جامعةالمصطفی و خانواده‌های آنان به صورت مستقیم با فرهنگ و زبان فارسی آشنا شده‌اند. این مهم، سرمایه بزرگ فرهنگی خلق نموده است.

وی فعالیت مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت را از دیگر بسترهای آموزشی جامعةالمصطفی برشمرد و با بیان اینکه استادان برجسته دانشگاه‌های بین‌المللی جهان در دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی این مجموعه شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی در عین فعال‌سازی ده مرکز پژوهشی در داخل و خارج کشور، تدوین روزانه یک کتاب را سرلوحه کار خویش قرار داده و به طور میانگین، سالانه بیش از چهارصد کتاب تقدیم جامعه علمی جهان نموده است.

کسب تجربیات موفق آموزش‌های غیرحضوری در ایام کرونا، از دیگر موضوعاتی بود که حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی بدان اشاره نمود و با بیان اینکه در روزهای آغازین کرونا، آموزش‌های غیرحضوری جامعةالمصطفی در بستر آنلاین تقویت شد، خاطرنشان کرد: در ترم گذشته، جامعةالمصطفی بیش از ۲۵۸هزار ساعت کلاس آموزشی به صورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی ارائه کرد.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اینکه تنوع آموزش‌های مهارتی جهاد دانشگاهی، در تقویت فعالیت‌های مرکز آموزشی بیان راه‌گشا خواهد بود، اظهار داشت: به اذعان مسئولان جهاد دانشگاهی، تنوع زبانی کم‌نظیر جامعةالمصطفی و دانش‌پژوهان آن، در افزایش پتانسیل ظرفیت زبانی خبرگزاری ایکنا نقش بسزایی داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی جایگاه آموزش پودمانی ارتباطات و رسانه را در انتقال اندیشه‌های ناب اسلامی مورد توجه قرار داد و یادآور شد: رسانه، اساسی‌ترین ابزار انتقال مفاهیم الهی است؛ هنوز آن گونه که باید و به اندازه‌ای که سرشار از محتوا هستیم، نتوانسته‌ایم از رسانه، ابزارها و تکنیک‌های آن بهره‌مند شویم.

رئیس جامعةالمصطفی کارآمدسازی آموزش‌های کلاسیک را وابسته به ارتقای مهارت به‌کارگیری دانش‌های اکتسابی دانست و یادآور شد: آموزش‌های پودمانی و تسلط دانش‌آموختگان به آموزش‌های کوتاه‌مدت مهارتی، می‌تواند در عملیاتی‌سازی دانش‌های اکتسابی تأثیرات فراوانی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در بخش پایان سخنان خود، با تأکید بر اینکه شبکه گسترده دانش‌آموختگان جامعة‌المصطفی در خدمت فعالیت‌های فرهنگی و معارف الهی است، خاطرنشان کرد: ظرفیت جامعةالمصطفی و این سرمایه ارزشمند انقلاب اسلامی، در خدمت اهداف فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی، به ویژه در حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگی، است.

آقای علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در ادامه این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا را از مهم‌ترین ابزارهای رسانه‌ای جهاد دانشگاهی دانست و یادآور شد: راه‌اندازی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با بیش از ۲۵۰۰ پیمایش در حوزه‌های مختلف دین‌داری، مصرف خانوار، جوانان و عرصه‌های سیاسی و فرهنگی، از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی اقدامات فرهنگی را با فعالیت‌های قرآنی آغاز نمود، یادآور شد: با توجه به همکاری و هماهنگی گسترده‌ دانش آموختگان جامعة‌المصطفی و جهاد دانشگاهی در عرصه رسانه، در سال‌هایی نه چندان دور، تنوع زبانی خبرگزاری این مجموعه از نظر تأمین محتوا، به ۴۲ زبان می‌رسید و اکنون با نوزده زبان فعال  به کار خود ادامه می‌دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، در ادامه، ضمن تبیین اهمیت ظرفیت‌های رسانه‌ای در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، به بسترهای متنوع فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره نمود و با بیان اینکه جهاد دانشگاهی، از معتبرترین مرکز افکارسنجی و نظرسنجی در کشور برخوردار است، اظهار داشت: مجموعه افکارسنجی ایسپا با بیش از شش‌هزار دانشجوی مرتبط با رشته‌های افکارسنجی کشور ارتباط دارد.

وی، در بخش پایانی سخنان خود، به ظرفیت افکارسنجی و تأثیر آن بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی اشاره نمود و اذعان داشت: مجموعه‌ای در حوزه فرهنگی و معارف می‌تواند موفق باشد که در عین تولید محتوای مناسب، بتواند آن را به خوبی ارائه نماید.

در ادامه، آقای حسنی، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، ضمن اشاره به همکاری خبرگزاری ایکنا با جامعةالمصطفی در عرصه‌های خبری، گفت: تولید و عرضه مطالب و محتواهای فرهنگی و خبری به زبان‌های مختلف، از رویکردهای مهم خبرگزاری ایکنا به شمار می‌رود و با توجه به همکاری خوبی که با دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی داریم، موفق شده‌ایم نوزده زبان را پوشش دهیم. امیدواریم بتوانیم گستره زبانی انعکاس رویدادها را ارتقا ببخشیم.

وی بر تولید و نشر محتواهای فاخر فرهنگ قرآنی و اهل‌بیتی به زبان‌های مختلف تأکید نمود و یادآور شد: آموزش‌های مربوط به فضای مجازی و تولید محتواهای استاندارد، آشنایی با گرافیک و ویدئو و محتواهای چندرسانه ای، از الزامات اولیه فعالیت رسانه‌ای در آینده‌ای نه چندان دور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha