جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست مدیران استان

حوزه/ نشست مدیران استان قم به دعوت آیت‌الله سعیدی امام‌جمعه قم برای مقابله با موج سوم شیوع ویروس کرونا و پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،نشست هم‌اندیشی مدیران استان قم به‌منظور پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی به دعوت نماینده ولی‌فقیه در استان قم و با حضور استاندار و جمعی از مدیران ارشد در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

لزوم سختگیری بیشتر نسبت به متخلفین و تشویق کادر درمان

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم انسجام، استمرار و سرعت در کار را از مهمترین مسائل مقابله با کرونا دانست و اظهار کرد: باید نیازهای جامعه اولویت بندی شود که بیشتر در چه زمینه‌هایی نیاز به کمک وجود دارد تا کمک ها هدفمند شود.

وی با اشاره به لزوم سختگیری بیشتر نسبت به متخلفین و تشویق کادر درمان گفت: ما سعی کردیم که در تمام موارد با ستاد ملی مبارزه با کرونا همراهی کنیم و بقاع متبرکه به شدت پایبند به دستورالعمل‌های بهداشتی بوده و با وجود اینکه با مشکلاتی مواجه بودیم ولی تحت هیچ شرایطی اجازه تجمعات را ندادیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: همچنین ما ۵ مرحله و در هر مرحله حدود سه هزار بسته معیشتی را توزیع کردیم و بحث دارو و درمان با هماهنگی  و همکاری بسیج پزشکان به صورت رایگان مردم را ویزیت کرده و از ناحیه موقوفات هزینه‌ها پرداخت شده است و همچنین خدمات دیگری را هم در این مدت به مردم استان داشته‌ایم.

آموزش همگانی مردم در مقابله با کرونا

در ادامه بهرامی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم با اشاره به حضور فعال امدادگران از ابتدای شیوع کرونا در عرصه های مختلف گفت: در بحث توزیع سبدهای معیشتی، تجهیزات پزشکی و دعوت مردم به زدن ماسک و آموزش همگانی مردم در مقابله با کرونا  فعالیت داشته ایم و بیش از هشت هزار کپسول اکسیژن به افرادی که با بیماری مواجه بوده اند اهدا شده است.

رسیدگی به مشکلات اقتصادی رها شده است

همچنین در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری استان قم با بیان اینکه وضعیت قم به شکلی است که اگر در اینجا مشکلات زیاد شود به پای دین نوشته می شود، گفت: مقابله با شیوع ویروس کرونا در قم باید از شهرهای دیگر زودتر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه رسیدگی به مشکلات اقتصادی رها شده و هر فردی در هر عرصه ای مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند و هیچ برخوردی با او نمی شود، افزود: پیشنهاد ما این است که برنامه ویژه اقتصادی را داشته باشیم و برخورد و جدیت در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی و گرانی ها انجام شود تا قدری از مشکلات مردم کم شود.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری با بیان اینکه کلیه سازمان‌ها و ادارات باید در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی همکاری کنند، ادامه داد: همه ما مسئولان حرف می زنیم ولی در مقام عمل آن جوری که از ما انتظار است پای کار نیستیم و اگر ما مسئولین آن جوری که وظیفه شرعی ما است عمل کنیم مردم هم با ما همراهی می‌کنند زیرا در هر عرصه ای که نیاز به همراهی مردم بوده کوتاهی نکردند.

وی با اشاره به اینکه مسئله گرانی و افزایش قیمت‌ها به سوء تدبیر و مدیریت ما مسئولان بر می گردد، افزود: یک مجموعه به تنهایی نمی تواند موفق شود و اگر کمیته ای در این زمینه تشکیل شود ما حاضریم کمک و از ظرفیت قضایی و دادگستری استفاده کنیم.

رئیس کل دادگستری استان قم بیان کرد: از توطئه دشمنان نباید غافل شویم زیرا از هر دری به دنبال فشار هستند و هدف آنها این است که مشکلات را به دین و دیانت مردم و نظام اسلامی نسبت دهند و همه ما وظیفه داریم که با بصیرت فعالیت کنیم.

برای مقابله با کرونا در حوزه محتوا و ساختار نیاز به تحول داریم

سپس حجت الاسلام رضا عزت زمانی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه ما برای مقابله با کرونا در حوزه محتوا و ساختار نیاز به تحول داریم، گفت: ما به نهضت مردمی سلامت و معنویت نیاز داریم و پیشنهاد ما این است که این نهضت با محوریت سپاه انجام شود.

وی با بیان این که در حوزه های بهداشت و درمان نقشه عملیات و شرایطی که در حوزه پیشگیری داریم منسجم نیست، افزود: ما باید روی نقاط قوت مانند بسیج نیروهای جهادی در عرصه های سلامت، معنویت و معیشت که باعث کنترل موج اول کرونا شد بیشتر کار کنیم و ما هم می توانیم ظرفیت مساجد و هیئات مذهبی را در اختیار قرار دهیم.

توزیع کمک های مردمی با هماهنگی بیشتری انجام شود

در ادامه سردار شاهچراغی فرمانده سپاه قم با اشاره به شکل گیری قرارگاه مردمی برای مقابله با موج اول کرونا گفت: این کار ستاد مدیریت کرونا نیست بلکه باید نماینده ولی فقیه در استان مسئولیت آن را بپذیرد و توزیع کمک های مردمی با هماهنگی بیشتری انجام شود.

۵۰ طلبه در آرامستان‌ها فعالیت جهادی می کنند

سپس حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ۲۸۰ طلبه جهادی برادر و ۵۰ طلبه خواهر در بیمارستان‌های قم مشغول فعالیت هستند و ۵۰ طلبه  هم در آرامستان‌ها فعالیت جهادی می کنند، افزود: در سراسر کشور هم وضعیت طلاب به همین صورت است و در موج اول بیش از ۲۰ هزار طلبه برادر و خواهر به کمک بخش درمان و مقابله با کرونا آمدند.

وی با بیان اینکه در موج اول در قم کار خوبی انجام گرفت و شاهد ضدعفونی و سم پاشی معابر بودیم، گفت: در موج دوم و سوم شاهد این کار نیستیم و اگر دانشگاه علوم پزشکی این کار را لازم می دانند می توان از ظرفیت طلاب جهادی در این زمینه استفاده کرد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: ما در بحران کرونا وظیفه داریم معارف دینی را هم در جامعه گسترش دهیم و با توجه به این وضعیت، بسیاری از تجمعات منتفی شده و منجر شده است که اطلاعات دینی به جامعه نرسد به همین علت ما هشت عنوان کتاب را در حوزه علمیه تولید کردیم و پیشنهاد ما این است که نهادهای توزیع کننده بسته‌های بهداشتی و معیشتی بسته های معارفی و دینی را هم در میان مردم توزیع کنند زیرا برخورد ما با مسئله کرونا نباید مانند کشورهای لائیک و سکولار باشد.

در ادامه سید امیر سامع معاون خدمات شهری و شهرداری قم با بیان این که شهرداری قم در مقابله با کرونا در کنار همه دستگاه‌ها بوده است، افزود: در بحث ضدعفونی کردن شهر با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ هستیم و در حال حاضر ۴۰ اکیپ مکانیزه و ۳۰ اکیپ پیاده ضدعفونی شهر را انجام می دهند.

وی ادامه داد: سعی کردیم که در سیمای شهر هم موارد پیشگیری، تذکرهای بهداشتی و رعایت شیوه نامه های شرعی اطلاع رسانی شود و از کسبه‌ای که تعطیل بودند اجاره دریافت نشده و به نظر ما اقدامات محله محور با محوریت مساجد می‌تواند کمک کند تا بتواینم این موج سوم را پشت سر بگذاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha