پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ ششمین پیش همایش کنگره بین المللی علامه میر حامد حسین(ره)

حوزه/ حجت الاسلام سیدعاکف زیدی گفت: نماز جمعه ای که علامه غفرانمآب برگزار نمود یک مبارزه با خفقان و سکوتی بود که به شیعیان شمال هندوستان تحمیل شده بود. اما در اواخر قرن ۱۸ که فضا برای اظهار وجود و تشکیل حکومت شیعی فراهم بود، این سکوت دیگر یک انحراف به شمار می رفت و علامه غفرانمآب به مبارزه با این انحراف رفت.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مولانا سیدعاکف زیدی در ششمین پیش همایش کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با موضوع معرفی مؤسس مدرسه لکهنو در هند مرحوم علامه غفرانمآب که در سالن اجتماعات بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد بیان داشت: آنچه از خدمات علامه غفرانمآب معروف است چند گزینه است که یکی از آنها امامت اولین نماز جمعه در شمال هند و دیگر مقابله با اخباری گری، حمایت از حوزه نجف، تربیت شاگردان زیاد و تأسیس قوه قضائیه شیعی در هند بوده است.

این محقق و پژوهشگر هندوستانی، افزود: وقتی ما به همه ی فعالیت های علمی، سیاسی و اخلاقی این خاندان نگاه می کنیم می توانیم آنها را تحت یک عنوان جامع تعریف کنیم و آن این بود که همه ی این عزیزان به دنبال تمدن سازی اسلامی در زیست بوم شمال هند بوده اند؛ پروژه ی تمدن سازی دارای اعتقادات، نظامات اجتماعی و سیاسی، معماری ویژه و سایر پارامترهای لازم برای تحقق آن است.

حجت الاسلام مولانا سیدعاکف زیدی گفت: خود نماز جمعه ای که علامه غفرانمآب برگزار نمود یک مبارزه با خفقان و سکوتی بود که به شیعیان شمال هندوستان تحمیل شده بود. اما در اواخر قرن ۱۸ که فضا برای اظهار وجود و تشکیل حکومت شیعی فراهم بود، این سکوت دیگر یک انحراف به شمار می رفت و علامه غفرانمآب به مبارزه با این انحراف رفت.

وی خاطرنشان کرد: علامه غفرانمآب در مواجهه با یکی از مبلغین تند وهابی را که با نیروهای خود به شمال هند می آید و به شیعیان توهین میکند به شاگردان خود گفتند که با او کاری نداشته باشند تا حرف هایش را بزند و برود و این یکی از فراست های ایشان بود تا امنیت پایدار بماند و پروژه تمدن سازی شیعیان به مشکل برنخورد و وقفه ای در آن ایجاد نشود.

حجت الاسلام مولانا سیدعاکف زیدی اظهار داشت: یکی از اقدامات افتخار آمیز در زندگی فرزند ایشان در زمان انقلاب ۵۷ و ۵۸ در شبه قاره هند است که در آن زمان شاه مخلوع در کلکته به سر می برد و می خواست به لندن برود تا از انگلیس درخواست حمایت کند بلکه حکومت را پس بگیرد؛ در آن زمان فرزند علامه غفرانمآب مردم شیعه را به ورود به این قیام دعوت می نمایند تا انگلیس را نگذارند به هندوستان بیاید.

وی گفت: مثالی دیگر از سیدعلی نقوی است که از خاندان علما در شبه قاره بوده اند؛ در سالهای نزدیک به ۱۹۴۵ که اوضاع شیعیان بسیار سخت و درگیر با اهل تسنن و از طرفی دیگر مسلمانانی خواهان تشکیل کشور مستقل اسلامی با عنوان پاکستان بودند، وی با نوشتن کتاب و برگزار کردن همایش ها و نمایشگاه های مختلف به معرفی الگوی کامل انسانی با عنوان حسین علیه السلام و کربلا و آن هم در عصر مدرنیته پرداخت و این حرکت در آن زمان حساس و تاریخی یک حرکت بسیار درخشان بود.

حجت الاسلام سیدعاکف زیدی در پایان خاطرنشان کرد: این خاندان در قرن های ۱۳ و ۱۴ تلاش های درخشان بسیاری برای تمدن سازی اسلامی بر اساس تفکر شیعی در شمال شبه قاره هند داشته اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha