جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ ششمین پیش همایش کنگره بین المللی علامه میر حامد حسین(ره)

حوزه/ مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت:صاحب معالم را به هیچ وجه نمی شود از اخباریون دانست و بزرگوارانی که ادعای اخباری بودن صاحب معالم را دارند می بایست در محافل پژوهشی و با استنادات دقیق علمی آنرا به اثبات برسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در ششمین پیش همایش کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با موضوع معرفی مؤسس مدرسه لکهنو در هند مرحوم علامه غفرانمآب که در سالن اجتماعات بنیاد فرهنگی امامت در قم برگزار شد، بیان داشت: تعبیر مدرسه کلامی-فقهی لکهنو یک واقعیت است.

وی افزود: فکر تمدن سازی شیعه مانند بعضی آثار باستانی است که دیده می شود عمارتی از دور پیداست، اما وقتی که باستان شناسان به کندن زمین های اطراف آن اقدام می کنند یک شهر را که در زیر خاک پوشیده شده پیدا می کنند؛ ما امروز هرچه بیشتر پیش می رویم بیشتر به عظمت مدرسه لکهنو پی می بریم.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: من می گویم بی تردید می توان گفت کسی که در شمال شبه قاره هند و در آن وضعیت ضعف علمی علوم فقه و کلام را با این عظمت و دقت احیاء نموده است کسی جز غفرانمآب نبوده و هرکس در حوزه کلام بخواهد وارد شود قطعاً به آثار خاندان اجتهاد برمی خورد.

وی اظهار داشت: کتاب سترگ کلامی مرحوم غفرانمـآب به نام عمادالاسلام و همچنین کتابی چون عبقات الانوار از مهمترین آثار این خاندان هستند که در تحقیقات و پژوهش های بسیاری مورد استفاده قرار میگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی تصریح کرد: مسلم است مرحوم غفرانمآب اخباری گری را در شبه قاره مورد حمله قرار داده و راه را برای  اجتهاد و کلام باز کرد.

وی در پایان گفت: نکته ای را که لازم می دانم بگویم این است که صاحب معالم را به هیچ وجه نمی شود از اخباریون دانست و بزرگوارانی که ادعای اخباری بودن صاحب معالم را دارند می بایست در محافل پژوهشی و با استنادات دقیق علمی آنرا به اثبات برسانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha