سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دومین نشست معیشت و اشتغال طلاب

حوزه/دومین نشست از سلسله نشست‌های معیشت و اشتغال طلاب با موضوع کار ویژه‌های متناسب یا غیر متناسب با شأن و منزلت روحانیت در مرکز خدمات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین نشست از سلسله نشست‌های معیشت و اشتغال طلاب با موضوع کار ویژه‌های متناسب یا غیر متناسب با شأن و منزلت روحانیت به همت اداره کل حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام نجفی دبیر نشست، خلاصه‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه اول ارائه کرد و سپس به تبیین موضوع جلسه دوم پرداخت.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه‌های علمیه ضمن بیان و تعریف شأن و منزلت طلبه و هویت طلبگی گفت: مشخص کردن این موضوع که آیا انجام کارها و فعالیت‌هایی خارج از تعریف و هویت طلبگی مقبول حوزه و حوزویان است یا خیر، می‌بایست از اصلی‌ترین کار ویژه‌های حوزه باشد.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که وظیفه حوزه و طلبه اقامه دین به معنای اعم است. اقامه دین به معنای تبلیغ، تدریس، تحقیق و تربیت دینی و عینیت بخشیدن به دین در عرصه اجتماعی است. با توجه به این وظیفه تمام فعالیت‌های خارج از اقامه دین به نوعی مناسب شأن و منزلت طلبه نخواهد بود، چراکه انجام هر فعالیتی غیر از اقامه دین و فعالیت‌های فرهنگی نیاز به تخصص حوزوی نداشته و ندارد. نهایتاً باید گفت که هویت صنفی باید با شأن سازگار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صادق نیا  عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز  گفت: به نظر می‌رسد که ملاک و معیار درستی برای نسبت دهی مشاغل موجود با شأن و منزلت طلبه وجود ندارد و بازگشت این موضوع به تعریف و مفهوم زی طلبگی است.

وی افزود: این مفهوم حتی در میان خود حوزویان بسیار سیّال است و توافقی هر چند ضعیف در آن وجود ندارد. همین عدم توافق بین حوزویان موجب بروز تنوع مشاغل در میان طلاب شده است. به طور کلی می‌توان گفت هر فعالیت و کاری که هویت مادی و معنوی حوزه را تهدید نکند با شأن حوزه سازگار است.

در ادامه حجت الاسلام میر مطلبی مدیر مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه ضمن بیان آمارهای مختلف موجود در مورد تعداد طلاب شاغل در صنوف و مشاغل مختلف گفت: از مهم‌ترین موضوعاتی که باید مشخص شود این است که آیا تفاوتی بین فعالیت‌های مستمر و فعالیت‌های جنبی طلاب و حوزویان وجود دارد یا خیر؟ اینکه گفته می‌شود بسیاری از امور و کارها مناسب شأن طلبه و زی طلبگی نیست منظور فعالیت‌های مستمر است یا فعالیت‌های جنبی؟ لذا می‌بایست تعریفی درست از موضوع بیان شود.

در پایان این گفتگو حجت الاسلام عبادی پژوهشگر حوزه اقتصاد مقاومتی ضمن بیان این موضوع که انجام بسیاری از کارهایی که با شأن طلبه مناسب است همچون تألیف کتاب نیاز به پشتوانه مالی مناسبی دارد، گفت: از مهم‌ترین عللی که سبب ورود طلاب به مشاغل مختلف می‌شود می‌توان به میزان اندک شهریه طلبگی، احساس هویت و کسب اعتماد به نفس، توصیه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) درباره اقتصاد مقاومتی، اصرار معصومین علیهم‌السلام بر کار و امرار معاش و عدم استفاده از وجوهات اشاره کرد.
انتهای پیام/۳۱۳/۳۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha