شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/نشست و مصاحبه/رئیس مرکز پژوهشی مبنا

حوزه/ در مقابل جسارت ها و توهین ها به اسلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله، ما مسلمانان احساساتی می شویم، تجمعات و راهپیمایی های اعتراضی به راه می اندازیم و... ولی چرا با این کار، آنها در مجامع بین المللی محکوم نمی شوند؟

دکترمحمد تقی دشتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به توهین اخیر رئیس جمهور فرانسه به ساحت مقدس حضرت محمد صلی الله علیه و آله گفت: متأسفانه توهین به مقدسات مسلمانان و مقدمات اسلامی سابقه زیادی دارد.

وی در بررسی دلایل چنین رفتارهایی از سوی غربی ها گفت: غربی ها نسبت به اسلام سه کار می کنند که شامل توهین، تمسخر و اسلام هراسی است؛ این پروژه ها بعد از جنگ های صلیبی که غربی ها شکست خوردند در پیش گرفته شد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا گرایش گسترده غربی ها به دین اسلام را مهم ترین عامل در بروز چنین توهین هایی نسبت به اسلام و مسلمانان دانست و گفت: بر اساس آمار رسمی، از سال ۱۹۰۵ تا ۲۰۰۵ میلادی تعداد مسلمانان اروپا از پنج میلیون نفر به پنجاه میلیون رسیده است؛ این رویه به سرعت در حال رشد بود، تا جایی که پیش بینی می کردند تا سال ۲۰۵۰ میلادی، اکثریت جامعه اروپایی را مسلمانان تشکیل دهند. در چنین شرایطی، با توجه به حاکمیت سیستم دموکراسی رایج در غرب، مسلمانان اروپا را بدون خونریزی فتح خواهند کرد.

وی افزود: استکبار برای جلوگیری از این کار، در عرصه اسلام هراسی، القاعده، داعش و... را تولید و تربیت کرد. متأسفانه استکبار با چنین کاری، موفقیت هایی هم به دست آورد، تا جایی که بر اساس پژوهشی، بعد از ماجرای داعش، میزان گرایش اروپاییان به اسلام کاهش یافته است.

دشتی تمسخر و توهین را اقدامی برای تقدس زدایی از اسلام عنوان کرد تا به این وسیله دیگر کارهای خود را راحت تر دنبال کنند .

وی گفت: آنها می خواهند مسائل را عادی نشان دهند که حضرت محمد صلی الله علیه و آله هم انسانی عادی بوده است و... تا در مسیر اهداف خود، راحت تر حرکت کنند.

وی با ابراز این که با بررسی چنین رفتارهایی، تجربه نشان داده و تحلیل این است که این کار موجب توسعه شناخت مردم جهان از اسلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله می شود، افزود: ممکن است این توهین الآن اثراتی داشته باشد، ولی در مجموع این سؤال در اذهان افراد آزاد اندیش پیش می آید که چرا رسانه ها و یا دولت مردان چنین رفتارهایی را نسبت به اسلام در پیش گرفته اند و سؤالات زیادی در میان مردم جهان نسبت به شخصیت پیامبر ایجاد می شود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا خاطرنشان کرد: تجربه نشان می دهد که در غرب، کسانی که با قرآن آشنا می شوند، یا مسلمان می شوند و یا شیفته اسلام می شوند.

وی درباره این که چرا ما مسلمانان موفق نشدیم به لحاظ حقوقی جلوی چنین رفتارها و توهین هایی را بگیریم؟ گفت: در مقابل چنین جسارت ها و توهین ها به اسلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله، ما مسلمانان احساساتی می شویم، تجمعات و راهپیمایی های اعتراضی به راه می اندازیم و... ولی چرا با این کار، آنها در مجامع بین المللی محکوم نمی شوند؟

دشتی ادامه داد: برای پاسخ به این سؤال، باید نظریه حق دینداری را مطرح کرد. مشکل اینجاست که در اسناد حقوق بشری جهانی، دینداری، آزادی محسوب می شود. آزادی مذهبی و آزادی تغییر مذهب. در حالی که بسیاری از حق ها، امنیت محسوب می شود و حق مصونیت دارد. مانند، حق حیات که گفته شده که کسی حق تعدی به آن را ندارد، امنیت مسکن که گفته شده کسی حق ورود به مسکن افراد را ندارد، حق امنیت بر حیثیت که کسی حق ندارد به آن توهین کند و...، اینها در اسناد حقوق بشری وجود دارد. اما در اسناد حقوق بشری، دینداری را آزادی تعریف کرده اند، نه امنیت. چون خودشان دنبال دین نیستند و آزادی دینداری به نفع آنهاست.

وی مسئله حجاب در جمهوری اسلامی ایران را نمونه ای از حق دینداری جامعه برشمرد و ادامه داد: در مسئله ای مانند حجاب و حجاب اجباری، حق دینداری وجود دارد. چطور شما نمی توانید چاله ای در محل رفت و آمد مردم بکنید و اگر کسی در آن بیفتد و آسیبی ببیند، شما ضامن جبران آن هستید، در عرصه دینداری نیز این امنیت باید باشد که اگر کسی چاله ای دینی و معنوی ایجاد کرد و کسی آسیب دید، باید پاسخگو باشد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا تصریح کرد: دینداری از مقوله دارایی است؛ مثل حیثیت، معنویت، مالکیت، حیات، مال، مسکن، حقوق و...، در چنین شرایطی چطور داشتن دین جزو امنیت من نباشد و از تعرض مصون نگردد؟

وی با بیان این که در نظام جهانی حقوقی مانند آزادی بیان، جزو حقوق بنیادین است و هر حقی که با آن تقابل کند، محکوم است و باید کنار برود، غیر از امنیت، گفت: بر اساس این قانون، شما با آزادی بیان نمی توانید امنیت، حیات و حیثیت کسی را از او بگیرید.

دشتی با ارائه راهکاری در این عرصه گفت: ما در مقاله ای با هشت دلیل مقبول غربی ها، این مشکل را حل کرده ایم، نخستین دلیل، تقرب ما هوی دینداری به دارایی است. در هر نظام حقوقی، هرچه دارایی باشد، جزو امنیت ها و حق مصونیت دارد و باید مصون از تعرض باشد.

وی ادامه داد: راهکار دوم این که در نظام حقوق بشر غرب، حیثیت و شخصیت انسانی در اعلامیه جهانی ۱۹۷۸ از تعرض مصون است. ما در این مقاله ثابت کردیم که دینداری ارتباط مستقیم با هویت و شخصیت و حیثیت انسانی دارد. این تئوری اثبات شده است که دینداری جزوی از هویت و شخصیت و حیثیت انسانی است. در چنین شرایطی چرا دین نباید مصون باشد؟

رئیس مرکز پژوهشی مبنا درباره راهکاری دیگر اظهار داشت: غربی ها قاعده ای دارند که بر اساس آن، توهین به مسیح و مسیحیت ممنوع است. در انگلستان که خط قرمز است و در دیگر کشورهای غربی هم این گونه است و به عنوان جرم شناخته می شود. اگر ما استدلال کنیم که برای خودشان وجود داشته باشد، چرا برای ما وجود نداشته باشد، می توانیم گامی مهم در این مسیر برداریم.

وی با بیان اینکه باید در مجامع حقوق بشری و مجمع سازمان ملل این ها را به تصویب برسانیم، تصریح کرد: ما تلاش داریم این نظریه و مقاله را به عنوان بیانیه حقوقی به ستاد حقوق بشر و قوه قضائیه و امور خارجه بدهیم.

 دشتی در پایان رئیس جمهور فرانسه را انسانی پلید و دارای انحرافات اخلاقی دانست و گفت: فرانسه اخیراً سودای رهبری اروپا را در مقابل آلمان در سر دارد و تلاش می کند خود را به عنوان مهد حقوق بشر اروپا نشان دهد و از این رو در این عرصه ورودکرده است. به امید خدا مورد خشم مسلمانان و خداوند قرار می گیرند و دین اسلام رشد خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha