شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رستمیان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رستمیان گفت: در تاریخ انقلاب هرجا مردم در صحنه حاضر شدند و به میدان آمدند موفقیت نظام را شاهد بوده ایم .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رستمیان، در نشست تبیین جمع سپاری نخبگانی تدوین برنامه هفتم توسعه، با حضور مجازی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیران مجموعه های نخبگانی کشور و استان سمنان، با اشاره به آیه شریفه «هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِینَ - اوست که با امدادهای خویش و حمایت مؤمنان، تو را یاری کرده است» اظهار داشت: از این آیه استفاده می کنیم که مردم هستند که در حکومت اسلامی نقش آفرینی می کنند اهمیت این امر آنجا روشن می‌شود که حضور مردم هم سنگ نصرت خدا دیده شده است. در واقع جلوه ای از نصرت خدا همان حضور مردم در صحنه است.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با بیان اینکه در تاریخ انقلاب هرجا مردم در صحنه حاضر شدند و به میدان آمدند موفقیت نظام را شاهد بوده ایم، تصریح کرد: منتها حضور مردم فقط حضور فیزیکی در انتخابات و تظاهرات و امثال اینها نیست. اینها خوب هست ولی کافی نیست. آنچه مهم است حضور فکری مردم هست که باید در حوزه نظریه پردازی هم نقش آفرینی کند چون آنان هستند که در میدان زندگی همه چیز را لمس می کنند. سنگینی مشکلاتی که برخی تصمیمات غیر واقع بینانه برای آنان بوجود می آورد بر دوش خود حس می کنند. لذا پیامبر که عقل کل هست مامور به مشورت می شوند «وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ» مشورت با مردم در حکومت اسلامی  یک اصل می باشد.

وی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام با شروع جمع سپاری یک قدم جدی برای ورود مردم(خصوصا نخبگان ) در حوزه نظریه پردازی نظام برداشته است، افزود: امیدواریم در تصمیم گیری های مجلس و چگونگی اداره کشور توسط دولت هم حضور فکری مردم را شاهد باشیم؛ این جلسه که با حضور دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیران مراکز بنیاد نخبگان کشور و مدیران حوزه های نخبگانی استان سمنان برگزار شده است قدم بسیار مبارکی هست برای حضور فکری مردم در نظام اسلامی.

حجت الاسلام و المسلمین رستمیان خاطرنشان کرد: نکته مهم این هست که بعضی از نخبگان توسط بنیاد نخبگان شناخته شده اند و بسیاری از نخبگان هستند که شناخته نشده اند. چه بسا در یک روستا یک نخبه ای حضور  دارد که بتواند نظرش در حل مسائل کشور موثر باشد.لذا باید دایره نخبگانی را توسعه بدهیم و تنها به چند اندیشکده اکتفا نکنیم و اندیشکده هایی را بر اساس مقتضای نیاز کشور و استان تشکیل بدهیم و در حقیقت حلقه های میانی را در کشور در حوزه فکری ایجاد کنیم. برای این امر باید حوزه و دانشگاه در کنار هم حضور داشته باشند.

وی افزود: ما وقتی اعتقادمان این است که اساس نظام اسلامی بر مبنای آموزهای دین شکل گرفته و فلسفه وجودی شورای نگهبان برای تطبیق برنامه ها با مبانی دین است ، باید از ظرفیت حوزه های علمیه در نظریه پردازی های نظام استفاده نمائیم.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان گفت: دانشگاه هم از این جهت ضرورت دارد در میدان باشد که پیشرفتهای کشور در عرصه علم و فناوری مدیون تلاش دانشگاه ها می باشد. برای همین امر رهبر معظم انقلاب فرمودند «تا جان دارم از پیشرفت علم در کشور حمایت می کنم» این یک حقیقت انکار ناپذیر هست که ما داریم واقعیت این امر را مشاهده می کنیم.

وی افزود: نکته مهمی که لازم به ذکر است  نقش آفرینی جوانان خوش فکر و اندیشمند در بحثهای فکری می باشد که نباید نظرات آنان مورد غفلت قرار گیرد هماهنگونه که خود جناب آقای دکتر محسن رضایی در دوران دفاع مقدس جوانی بودند که نقش آفرینی های بسیار مهم و موثری داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمیان گفت: در انتها تشکر می کنیم از جناب آقای دکتر رضایی، دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و همکاران ایشان  بابت تدوین نقشه راه نقش آفرینی نخبگان برای برنامه هفتم توسعه و همچنین از جناب آقای دکتر نصیری، ریاست محترم دانشگاه سمنان هم تشکر می کنیم بابت میزبانی این جلسه و نیز از جناب آقای دکتر کیپور بابت هماهنگی این برنامه خوب و موثر که با مشارکت حوزه علمیه استان سمنان، دانشگاه و بنیاد نخبگان و جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان تشکیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha