دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تصریح کرد: با وجود آن که در دوران پاندمی کرونا شاهد هجوم اخبار و اطلاعات ساختگی با هدف مهندسی افکار عمومی بودیم، اما هنوز اقدامی جدی در زمینه ارتقای دانش و مهارت سواد رسانه ای در سطح عموم صورت نگرفته که این موضوع در بحران ها، جامعه ما را با چالش جدی مواجه می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ دکتر حسن بشیر طی سخنانی در افتتاحیه این همایش که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: امروزه کلان مفهوم سواد رسانه ای و اطلاعاتی در سطح جهان به یک گفتمان اساسی و غالب تبدیل شده است. این موضوع اگرچه در ایران با تاخیر وارد ادبیات علمی و به طور کلی سطوح مختلف جامعه شده اما می توان گفت که در حال تبدیل شدن به یک گفتمان عمومی است که این خود نشان دهنده ی فهم علمی و عمومی لایه های مختلف جامعه از این مبحث مهم و ضرری است.

وی افزود: پیش از این دو همایش در باب این موضوع ضروری برگزار شده که در همایش های اول و دوم، افتخار همکاری در سطح کمیته علمی را داشتم و اکنون نیز در قالب مسئولیت سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی در خدمت همه دلسوزان و فعالان این حوزه هستم. در این رویداد تلاش شده به نوعی کامل تر ابعاد مختلف سواد رسانه ای و اطلاعاتی از تحلیل مفهومی تا اقدامات کاربردی مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر مباحث نظری، موارد و شیوه های عملی و کاربردی سازی این دانش و مهارت نیز مدنظر قرار گیرد.

رئیس همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی ادامه داد: در حقیقت، اگرچه هنوز جامعه علمی و عمومی ما در این زمینه در آغاز راه قرار دارد، اما می توان گفت که گام های مهمی در این زمینه برداشته شده است. تولید کتاب درسی در این زمینه توسط آموزش و پرورش، تشکیل موسسات و تشکل های مردم نهاد مرتبط با موضوع سواد رسانه ای، برگزاری کارگاه ها و کلاس ها با هدف ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی، تولید برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی، تالیف و ترجمه کتب مختلف مرتبط با مفاهیم کلیدی و بنیادین سواد رسانه ای، انجام پژوهش های گوناگون، توجه نسبی دولتمردان و نخبگان جامعه به این موضوع مهم و به خصوص احساس نیاز خانواده ها برای دریافت مهارت های زیست بهتر در دنیای رسانه ای نشان دهنده ی این است که حرکت شناخت هر چه بیشتر سواد رسانه ای و بکارگیری روش ها و اقدامات مناسب برای تحقق آن در حال شتاب گرفتن است.

وی خاطرنشان کرد: باوجود ضرورت توجه عمومی به سواد رسانه ای که مخصوصاً در شرایط بحران کرونا و هجوم اخبار ساختگی، شایعات و جعلیات، اهمیت آن بیش از پیش نمایان شد، اما هنوز ما در مراحل اولیه این حرکت بوده و نیازمند اقدامات و راهکارهای نظری و عملی، سیاست گذاری، برنامه ریزی و روش های موثر اجرائی بسیار وسیع تر و عمیق تر هستیم.

بشیر افزود: متأسفانه با وجود آن که در میانه جنگ رسانه ای تمام عیاری از سوی رسانه های معارض با جمهوری اسلامی ایران قرار داریم و در دوران پاندمی کرونا شاهد هجوم سیلی از اخبار مبتنی بر دیس اینفورمیشن و میس اینفورمیشن و اساسا اخبار و اطلاعات ساختگی با هدف مهندسی افکار عمومی در جهت نیل به هدف بی اعتبارسازی نهادهای مسئول در مدیریت بحران و بی اعتماد سازی عمومی نسبت به کشور و مسوولان بودیم، اما هنوز شاهد اقدامی جدی از سوی مسئولان، تصمیم سازان و حتی دانشگاه های کشور در زمینه مطالبه گری و تلاش برای ارتقای دانش و مهارت سواد رسانه ای در سطح عموم نیستیم؛ موضوعی که می تواند در بحران ها، ما را با چالش جدی مواجه کند.

وی با تاکید بر این که سواد رسانه ای و اطلاعاتی یک ضرورت است و اگر این ضرورت شناخته نشود، نمی توان اقدامات مناسب و مطلوبی در زمینه فراگیری آن انجام داد، ابراز داشت: به نظر می رسد که در شرایط کنونی، این ضرورت در حدّ اعلای خود مطرح بوده و باید به همان نسبت نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی با اشاره به اینکه بدون سواد رسانه ای، قطعاً جامعه دچار بحران های خبری و رسانه ای می شود، گفت: شناخت خبر درست از نادرست، مصرف رسانه ای صحیح، انتخاب مطالب مناسب، نظارت مناسب بر فضای مجازی و سامان دهی آن، توجه به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از نمادهای تقویت حکمرانی نوین و سایبری ایران تنها بخشی از مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی بیان داشت: در این همایش تلاش شده تا محورهای مهمی که مرتبط با ابعاد مختلف سواد رسانه ای و اطلاعاتی است مورد توجه قرار گیرند. انتظار می رود با طرح این محورها، چه با ارائه مقالات، چه مصاحبه ها و سخنانی که در این زمینه مطرح می شوند، گام های جدی از سوی مسئولان، دانشگاه ها، مراکز علمی و خانواده ها نسبت به توجه به سواد رسانه ای و اطلاعاتی برداشته شود.

بشیر در خاتمه ضمن تشکر ویژه از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراز امیدواری کرد: در زمان برگزاری چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، شاهد گام های بلندتری به سمت توجه اساسی به موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی در سطوح مختلف جامعه باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha