جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امیدعلی مسعودی

حوزه/ عضو شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تصریح کرد: فقدان سواد رسانه ای در نهاد خانواده، بسیار آسیب زاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ دکتر امیدعلی مسعودی طی سخنانی در نشست "نسبت حکمرانی نوین و سواد رسانه‌ای" به عنوان یکی از مدیران علمی این نشست اظهار داشت: نگاه رسانه‌ها به مخاطبان در گذشته به صورت انبوهی از مردمی که به صورت عمودی به آن‌ها اطلاعات داده می‌شد بود و مردم مصرف‌کننده بودند، اما اکنون وضعیت به گونه‌ای است که این توده‌های پراکنده از طریق رسانه‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر ارتباط دارند و این رسانه‌ها حتی به هم نزدیک شده‌اند.

وی همچنین در تشریح ضرورت حکمرانی نوین و نقش سواد رسانه ای در آن گفت: امروز شرایط به گونه ای شده که وقتی وارد فضای مجازی می شویم هر رخدادی در انتظار ماست، ممکن است هک شویم، حریم خصوصی ما نقض شود، فرزندان ما تحت تاثیر هجوم انواع محتوا و فرهنگ قرار گیرند و... و. که این یعنی ما نیاز به حکمرانی داریم. در واقع ما باید بخشی از این امر خطیر را منتقل کنیم به قدرتی که بتواند حکمرانی را اعمال کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره ادامه داد: ما باید بدانیم در جامعه "سراسر بین" قرار داریم؛ دوربین هایی که بر ما نظارت می کنند اما ما نمی دانیم پشت آن چه کسی نشسته است. اینجا مطرح می شود که آیا باید با این وصف آزادی های ما محدود شود؟ تا چه اندازه؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت باید ببینیم چقدر نسبت به این فناوری ها آگاهی داریم که در این جا نوع تحلیل و نگاه ما و تفکر انتقادی که نسبت به وسایل ارتباطی جدید داریم، حائز اهمیت است.

عضو شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با اشاره به انتخابات آمریکا و رویکرد ترامپ به رسانه ها توضیح داد: ترامپ همواره به رسانه های رسمی و اصلی حمله برده و عملاً به توییتر پناه برده بود، اما در انتخابات همین توییتر به او کارت زرد داد و گفت تو نمی توانی بگویی در انتخابات تقلب شده یا اجازه اهانت نداری. این باعث شد ترامپ در یک انزوای مفرط قرار گیرد.

وی با بیان این که سواد رسانه ای اثر بلع را از بین می برد، گفت: شهروندان آگاه در این شرایط می توانند حکمرانی که خودشان داده اند را تقویت کنند و با این وصف باید گفت نقش سواد رسانه ای در حکمرانی نوین دارای اهمیت است.

مسعودی افزود: نقش سواد رسانه‌ای در حکمرانی نوین تا این اندازه حائز اهمیت است که این دو از هم جدا نیستند. اما آیا سواد رسانه‌ای را آن‌ها باید به ما بیاموزند؟ باید این واقعیت را بپذیریم که نهادهای اجتماعی باید از طریق جریان‌سازی مستمر، تبادل اطلاع‌رسانی را به‌روز و تقویت کنند، چراکه با تحولات سریع و پیچیده‌ای که اتفاق می‌افتد، آموزش‌های سواد رسانه‌ای نیز مانند آموزش‌های ضمن خدمت باید به روز شوند.

مسعودی با بیان اینکه خانواده مهمترین نهاد در اجتماع است که اگر فاقد سواد رسانه‌ای باشد، اولین و جدی ترین آسیب‌ها به این نهاد وارد می‌شود، گفت: دومین نهاد مدارس و دانشگاه‌ها و مساجدند که فضاهای عمومی هستند و فرهنگ‌سازند و پل ارتباطی خوبی بوده‌اند بین مردم و حاکمیت و روحانیت که رهبران فکری ما هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این بین، دولت به تنهایی نمی‌تواند سواد رسانه‌ای را آموزش دهد و البته این نکته حائز اهمیت است که سواد رسانه‌ای جدای از سواد اطلاعاتی نیست. سواد رسانه‌ای را نباید فقط سواد مهارت‌های معمول در استفاده از رسانه‌های جدید دانست، چرا که سواد رسانه‌ای شامل سواد مالی، سواد بهداشتی و ... است.

گفتنی است: نشست های تخصصی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تا ۲۶ آبان ماه روزهای زوج ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha