دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سعدی

حوزه/ رئیس دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: بی شک ساماندهی مطلوب فضای مجازی بر محوریت تعمیق سواد رسانه ای نیازمند سیاست‌گذاری عالمانه و هوشمندانه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ حجت الاسلام و المسلمین حسینعلی سعدی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با بیان این که سواد رسانه‌ای و ارتقای آن به حل یکی از مسائل بنیادین نظام کمک می‌کند، اظهار داشت: یکی از مسائل امروز ما اهمیت مسئله فضای مجازی و سواد رسانه‌ای در زندگی مدرن و معاصر است. این موضوع البته در نسبت با مأموریت دانشگاه امام صادق(ع) در راهبردهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب و ناظر بر حل مسائل نظام توسط دانشگاه مطرح و پیگیری شده است.

وی افزود: موضوع فضای مجازی و اساساً مختصات زیست در جامعه شبکه ای یکی از بنیادین ترین اموری است که نیازمند سیاست‌گذاری عالمانه و هوشمندانه است که البته این مسأله باید هم برای دانشگاه مهم باشد و هم برای مردم.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) همچنین با اشاره به محور اصلی همایش یعنی سواد رسانه ای و حکمرانی نوین و جایگاه این مهم در بیانات رهبری نظام و بیانیه گام دوم انقلاب یادآور شد: ما در هر تعریفی که بخواهیم از سواد رسانه ای ارائه دهیم چند مولفه در سواد رسانه‌ای قدر مسلم در آن جا  خواهد گرفت و نیاز است به آنها توجه کنیم؛ اول کیفیت تولید پیام است. در درجه دوم اینکه رسانه می‌خواهد مخاطب را به باور و تشخیص برساند و سوم نیز ناظر بر کشف بخش های نانوشته پیام است.

وی با بیان این که امروز از برجسته بودن «تفکر انتقادی» به عنوان یکی از اصول مهم سواد رسانه ای سخن به میان می آید، گفت: موضوع ارزیابی پیام در سواد رسانه ای، اهمیت بسزایی دارد که باید این مولفه بنیادین مورد توجه جدی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سعدی یکی از اهداف مهم آموزش سواد رسانه ای را تبدیل مخاطب منفعل به مخاطب فعال برشمرد و تاکید کرد: امروز با توسعه ای که در ابزار انتقال پیام و رسانه های دیجیتال رخ داده، دیگر شهروندی محدود به مرزها و ملیت ها نبوده و ما با یک جامعه بین الملل مواجه هستیم، ضمن آن که با یک سبک زندگی نوین متاثر از این شرایط روبرو می باشیم.

وی همچنین یادآور شد: یکی از مهمترین مولفه ها و بلکه بالاترین و بلکه شرط اساسی برای تحقق حکمرانی در دوران مدرن، توجه جدی به مقوله سواد رسانه ای است. بر این اساس زیرساخت حکمرانی را سواد رسانه ای و فضای مجازی شکل می دهد و لذا تاکید و توجهات در بیانیه گام دوم انقلاب نیز در همین راستا و برای تحقق همین مهم است.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) ابراز داشت: در مرحله خودسازی نیز این موضوع مهم است، از این حیث که فناوری های نوین و دیجیتال در خصوصی ترین لایه ها و رابطه های افراد رواج پیدا کرده و اساساً تولید انبوه پیام ها و لایه های پنهان آنها و اینکه مخاطب امکان متوجه شدن نانوشته های پیام ها را ندارد، عملا توان را از مخاطب سلب کرده است.

وی بر حکمرانی که مبتنی بر ارزش ها باشد تاکید کرد و گفت: این حکمرانی باید بتواند زمینه برای برداشتن گام های پنجگانه برای تحقق تمدن نوین را فراهم کند. این مهم با تعامل هوشمندانه و عالمانه و توجه ویژه به سواد رسانه ای و فضای مجازی است.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی همچنین با بیان این که دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی باید در این راستا به میدان بیایند، گفت: البته درست است که دیر داریم حرکت می کنیم اما این جریان اگر مبتنی بر حرکت جدی و برنامه ریزی باشد، شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به آیه ۸۳ سوره نسا و اینکه این آیه از افرادی که سواد رسانه ای نداشته و در برابر پیام ها مواجه انتقادی ندارند، گله می کند، تصریح کرد: یعنی اینکه این افراد خبر و پیام را به محض تولید و نشر، سریع بازنشر می دهند آن هم بدون تفکر انتقادی و سواد رسانه ای که بتوانند نانوشته های پیام را بخوانند. قرآن اینجا گله می کند که چرا این کار را می کنید و توصیه می کند پیام را برگردانید به سوی مرجعی که می تواند این پیام را بازخوانی کند؛ برای آنها که اهل استدلال و استنباط هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی به خطبه ۵۱ نهج البلاغه نیز اشاره کرد و گفت: دو کلیدواژه همایش سبب جلب توجهم به این خطبه شد. این خطبه به گونه ای به حکمرانی جریان باطل که مدیریت مبتنی بر روایت و گمراهی در تاریکی را برعهده گرفته توجه می کند؛ موضوعی که اجازه نمی دهد ابهام موضوعات برای مخاطب روشن شود.

وی ادامه داد: اگر جریان حق می خواهد مبتنی بر ارزش ها حکمرانی کند باید نسبت به مدیریت خبر و تفکر انتقادی توجه ویژه داشته باشد.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: در دنیای مدرن و دنیای رسانه ای غفلت از توجه به فضای مجازی و عالم رسانه تاوان سنگینی را در حوزه های مختلف دارد، چه آن که امروز باید با تاکید بر اهمیت تفکر انتقادی و تحلیلی به سیاست گذاری در این باره بپردازیم.

وی با بیان این که امروز مخاطب با موجی از پیام ها مواجه است که قدرت تشخیص را از او سلب کرده است، گفت: مساله سواد رسانه ای در حکمرانی نوین، مساله ای ضروری است و غفلت از آن آثار زیان باری را به همراه دارد که امیدواریم با کمک دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی به حکمرانی فضای مجازی و سواد رسانه ای مبتنی بر مبانی خودمان دست یابیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha