دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سواد رسانه

دبیرکل سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی گفت: بهره گیری از همه ظرفیت های علمی، لازمه تعمیق و توسعه سواد رسانه ای در کشور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ دکتر محمدصادق نصراللهی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این همایش  که به صورت برخط برگزار شد، با بیان این که برگزاری این رویداد با تصمیم های سخت و خاصی همراه بود، ابراز داشت: به دلیل شرایط خاص کرونایی و تحت الشعاع قرار گرفتن تمامی فعالیت ها و از جمله برگزاری همایش، طبیعتاً اداره چنین رویدادی با چنین ابعادی دستخوش تغییرات قابل توجهی قرار گرفت از جمله این که فراخوان همایش مقارن شد با شروع شیوع کرونا، ضمن آن که برگزاری همایش نیز مصادف شد با شدت شیوع این ویروس نحس در فصل پاییز و لذا همه این ها سبب شد تا شورای راهبری همایش تصمیم به برگزاری آن به شکل مجازی بگیرد.

وی افزود: این مسأله در عین حال که تجربه ای نوین و تازه در فضای برگزاری همایش در کشور و دانشگاه ها به شمار می رود، طبعاً همراه با فراز و نشیب هایی نیز خواهد بود.

نصراللهی اضافه کرد: آغاز جریان برگزاری همایش برمی گردد به مردادماه سال گذشته که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مرکز فناوری  اطلاعات و رسانه های دیجیتال) تصمیم به برون سپاری همایش و اجرای آن برای اولین بار توسط یک مجموعه دانشگاهی و علمی در همکاری با مجموعه های دیگر گرفت.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: به نظرمی رسد این تصمیمی متهورانه و جسورانه بوده که ان شاء الله تبعات مثبت خود را نشان می دهد، ضمن آن که به لطف الهی در میان مجموعه های علمی، این افتخار نصیب دانشگاه امام صادق(ع) شده که محور برگزاری همایش با رویکردهای بومی و اسلامی باشد و به این وسیله زمینه بهره گیری از ظرفیت علمی کشور به شکل شایسته ای در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی فراهم آید.

دبیرکل سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با بیان اینکه تشریک مساعی و هم افزایی میان دانشگاهی برای دانشگاه امام صادق (ع) همواره یک اصل بوده و تلاش هایی همچون ترکیب متنوع اعضای شورای علمی از دانشگاه ها و پژوهشگاه های مختلف مؤید این امر است، خاطرنشان کرد: در اولین گام، شعار همایش حکمرانی نوین و سواد رسانه ای و اطلاعاتی انتخاب شد که شاید در اولین نگاه عجیب به نظر برسد اما تأکیدی بود بر اتخاذ رویکردهای بومی جدید و میان رشته ای در حوزه مطالعاتی سواد رسانه ای  و اطلاعاتی؛ رویکردهایی که برهم افزایی متعامل حاکمیت و سواد رسانه ای تأکید دارد.

وی ادامه داد: در دومین گام، محورهای همایش در هفت محور طراحی شد که تلاش شد نگاهی جامع و کامل به این مقوله داشته  باشد. «نسبت حکمرانی نوین و سواد رسانه ای»، «بومی سازی ادبیات نظری سواد رسانه ای»، «مردمی سازی سواد رسانه ای»، «کارگزاران و سواد رسانه ای»، «کاربردی سازی سواد رسانه ای»، «سواد رسانه ای و فعالیت رسانه ها» و «کرونا و سواد رسانه ای» که محورهای اعلام شده به پژوهشگران برای تولید محتوای علمی بوده است.

نصراللهی همچنین در تشریح دیگر اقدامات شورای راهبری همایش گفت: راه اندازی سایت همایش، اخذ مجوز آی اس سی، رونمایی از پوستر و فراخوان در نیمه بهمن ۹۸در شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر عاملی، طراحی و اجرای نظام تبلیغاتی و انگیزه بخشی با وجود شرایط کرونایی جهت مشارکت اساتید، پژوهشگران و دانشجویان، داوری تمامی مقالات و گزینش مقالات برگزیده جهت ارائه از جمله این اقدامات بوده که ماحصل پژوهشی این همایش  ۲۶۸ثبت نام کننده در سامانه، ۲۱۲چکیده دریافتی  و ۸۵ مقاله داوری شده بوده است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha