جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سالروز بزرگداشت آیت‌الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی گفت: حقیقتا این شخصیت برجسته علامه و فیلسوف بزرگی است که با داشتن دقت منحصر به فرد، آثاری مانند المیزان دارد که این کتاب ۱۰۰ سال دیگر شناخته می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی روز شنبه در آئین افتتاحیه جشنواره قرآنی مُلک دانشگاه قم که به صورت وبینار از بیت علامه طباطبایی در قم پخش شد، تاکید کرد: علامه طباطبایی علاوه بر اینکه در علوم مختلف به طور کامل مسلط و صاحب نظر بودند، نسبت به احکام و مسائل شرعی نیز بسیار مقید بود.

وی گفت: ایشان در طول حیات و سکونت خود در قم روزانه به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف می شد و در طول این مسیر همواره در حال قرائت نماز مستحبی بود.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه علامه طباطبایی دارای حافظه قوی و تسلط بسیار زیاد به علوم مختلف بودند، اظهار داشت: ویژگی های اخلاقی ممتاز علامه طباطبایی بسیار منحصر به فرد بود و با وجود اینکه به دلیل کهولت سن و بیماری برای انجام آنها دچار مشقت می شد ولی خود را مقید به انجام آنها می دانست.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی در ادامه گفت: علمای بزرگ کنونی همه شاگردان علامه طباطبایی بودند و نوشته های آن عالم بزرگ از سبک و دقت منحصر به فردی برخوردار می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ابتلائات، گرفتاری ها و ناگواری های زندگی از منظر علامه طباطبایی و قرآن کریم گفت: این گرفتاری ها را نباید تنها به خاطر بدی ما دانست بلکه برخی بلاهایی که جنبه وجودی دارد نیز از جانب خداوند برای امتحان بندگان است.

وی با بیان اینکه از منظر علامه طباطبایی، تمام بلاها از قبیل مریضی ها امتحان الهی است، افزود: تمام این ابتلاها و گرفتاری های دنیا گذران و غیردائمی است و ممکن است این ابتلا امروز بر دیگری و فردا برای ما باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه قم اظهار کرد: بر اساس آیات الهی برخی از عذاب ها به خاطر برخی گناهان مردم است ولی اینکه کدام گرفتاری ها به خاطر اعمال مردم است را نمی توان به صراحت بیان کرد چرا که بسیاری از اولیاء الهی که از هر خطا مبرا بوده اند نیز به بلاهای بسیاری گرفتار شده اند که همه آنها امتحان الهی بوده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل نمی توان گفت که همه بلاها، ‌ابتلاها و مشکلات ناشی از خطاها و گناهان مردم است بلکه برخی مواقع این بلاها به خاطر گناه و برای عذاب و در بسیاری مواقع این بلاها برای امتحان است به همین دلیل باید به مردم با نگاه خوشبینانه نگاه کرد.

علامه سید محمدحسین قاضی طباطبایی تبریزی، نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و از بزرگترین مفسران قرآن کریم بود که در ۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ دارفانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha