پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آرم مرکز مدیریت حوزه های علمیه

حوزه/ اگر اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای همگان، چونان نیازی ضروری و حیاتی تعریف شود، کمتر کسی را می‌توان یافت که با مطالعه و فرهنگ کتاب ناآشنا و بیگانه باشد. بدین منظور، باید سیاست‌ها و برنامه­ ها را به گونه‌ای طراحی و اجرا کرد که احساس نیاز به کتاب و مطالعه را در جامعه احیا کند و با تسری و انتشار این فرهنگ در لایه‌های گوناگون جامعه، کتاب را از غربت و تنهایی برهاند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن بیانیه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مناسبت هفته کتاب به این شرح است:

 آن گاه که سنت شفاهی به مکتوب بدل شد و زبان و اندیشه قابلیت تجسم و کتابت یافت، شالوده تمدن بشری سامان گرفت. اساسا بنیان نظم ارتباطی- تمدنی انسان‌ها با پیدایش سنت مکتوب پدید آمده و فهم و اندیشه در درازنای تاریخ، در تعاطی با کتاب، قدرت حمل و انتقال از نسلی به نسل دیگر پیدا کرد و از دل آن،  فرهنگ و هنجار قابلیت معنابخشی و تسری یافت.

اسلام در چنین وضعیتی، با تاکید برنقش سنت کتابت در پیدایش تمدن انسان‌ساز، پرچم کتاب و کتاب­خوانی را بر افراشت؛ تا جایی که معجزه ماندگار رسولش را  از جنس کتاب  قرار داد.

 اکنون، شاهد تلالوکتیبه­‌ها و گنجینه های مانا و پرفروغ  عالمان  دینی  در کتابخانه­‌های سراسر گیتی هستیم که ذخیره معرفت‌بخش اعصار و امصار بوده و هست.

اگرچه با اهتمام عالمان بصیر و دردآشنا، میراث مکتوب اسلام ناب درگذر زمان از اندراس و امحا مصون مانده است؛ اما فرهنگ کتاب و کتاب­خوانی در جامعه ما همچنان نهادینه نشده و سنت و سیره مطالعه در میان ما وضعیت مطلوب و حال خوشی ندارد.

غُربت کتاب وکتاب­خوانی و پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه ما، از کاستی‏هایی است که  جامعه امروز ما با آن دست به گریبان است. بنابراین، اگر اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای همگان، چونان نیازی ضروری و حیاتی تعریف شود، کمتر کسی را می‌توان یافت که با مطالعه و فرهنگ کتاب ناآشنا و بیگانه باشد. بدین منظور، باید سیاست‌ها و برنامه­ ها را به گونه‌ای طراحی و اجرا کرد که احساس نیاز به کتاب و مطالعه را در جامعه احیا کند و با تسری و انتشار این فرهنگ در لایه‌های گوناگون جامعه، کتاب را از غربت و تنهایی برهاند.

هفته کتاب، فرصت مغتنمی است که ضمن ستایش از تلاش پدیدآوران، کتابداران، خادمان کتاب و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، اهتمام به جایگاه رفیع کتاب و مطالعه را یادآور شد و همگان را به تلاش در جهت بهبود وضعیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراخواند.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، با گرامی‌داشت فرا رسیدن هفته کتاب، این مناسبت خجسته را به عموم فضلا، طلاب و بزرگان اهل علم و معرفت تبریک گفته و از درگاه باری­‌تعالی مسئلت دارد همه ما را در زمره سربازان کوشای حضرت مهدی ( عج)، خدمت‌گزاران مخلص حوزه‌های علمیه و از مروّجان ترویج وتوسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به شمار آورد!

علی رضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha