سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام محمد علی لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه به اصلاح سبک زندگی مردم کمک قابل توجهی می کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه کتاب ابراز داشت: ما اگر می خواهیم که در زمینه اصلاح سبک زندگی مردم موفق باشیم، یکی از اصلی ترین راهکارهایش اهتمام نسبت به کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: واقعیت آن است که در وضعیت فعلی، آمار و ارقامی که نسبت به سرانه مطالعه و کتاب خوانی در جامعه ما وجود دارد، چندان زیبنده ی نظام و حاکمیت دینی نیست و از این رو می بایست متولیان و مسئولان دخیل در امر کتاب و کتابخوانی به خصوص نهادهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی، همچنین رسانه ملی و دیگر رسانه ها و نیز سازمان ها و نهادهای تبلیغی و فرهنگی با اجرای برنامه های خوب و جذاب، زمینه علاقه مندی در بین مردم و خانواده ها را نسبت به کتابخوانی فراهم کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین به تبیین برخی از راهکارهای عملی تعمیق و توسعه فرهنگ مطالعه در کشور پرداخت و گفت: ایجاد و توسعه کتابخانه های عمومی در مناطق مختلف، حمایت جدی و مستمر از نویسندگان و پژوهشگران، ارایه تسهیلات مناسب برای خرید کتاب به ویژه به خانواده ها و اقشار دانشگاهی و حوزوی و ... از جمله راهکارهای ترویج کتاب خوانی است.

وی بر لزوم تلاش همه جانبه به منظور آشتی دادن عامه مردم با کتاب و کتاب خوانی تأکید کرد و یادآور شد: از سویی لازم است که نویسندگان و محققان محترم نیز بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته در جامعه دست به قلم ببرند و در ضمن بکوشند که در نگارش کتب عمومی اصل ساده نویسی و مختصر نویسی را حتی المقدور رعایت کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha