چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ کارشناس مذهبی حرم کریمه اهل بیت سلام‌الله علیها گفت: اگر برای کسی عبادت شیرین و گناه تلخ باشد این شخص سالم است اما اگر برعکس شد این شخص مریض است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی که از بستر فضای مجازی و صحن‌های حرم بانوی کرامت پخش شد اظهار کرد: نشانه قلب سلیم این است که ارزش‌ها را دوست دارد و از ضد ارزش‌ها متنفر و بیزار است.

وی افزود: وقتی قلبی از ظلم ، دروغ و خیانت متنفر باشد نشان‌دهنده این است که این  قلب سالم است و قلب سلیم عبادت را شیرین و معصیت را تلخ می‌داند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر برای کسی عبادت شیرین و گناه تلخ باشد این شخص سالم است اما اگر برعکس شد این شخص مریض است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی تأکید کرد: انسان سالم باید نسبت به ارزش‌ها حب مثبت و نسبت به معاصی بغض داشته باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: خداوند در قرآن می‌فرماید شیطان به دنبال بغض، عداوت، حسادت و کینه است و انسان‌هایی که این‌گونه خصلت‌ها را داشته باشند پیروان شیطان هستند.

وی افزود: یکی از صفات مؤمن این است که با مردم الفت می‌گیرد و تلخ نیست اما متأسفانه عده‌ای از اقوام با همدیگر قطع رابطه کرده‌اند و دوستی ندارند درحالی‌که این اقدامات در دین اسلام نهی شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه گفت: سؤالی برای عده‌ای مطرح است مبنی بر اینکه در زندگی باید چه اقدامی انجام دهیم که محبوب شویم چراکه محبوبیت یک امر ذاتی بوده و انسان به دنبال کسب آن است و این یک میل طبیعی برای انسان می‌باشد.

وی افزود: یکی از راه‌های محبوبیت خداباوری و عمل صالح است و خداوند این‌گونه انسان‌ها را محبوب دل‌ها خواهد نمود و محبوبیت و عزت خدادادی زائل نمی‌شود.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: شهید سلیمانی محبوب دل‌ها بود و کسانی در تشییع شرکت کرده بودند که تعجب‌برانگیز بود چون شهید سلیمانی مؤمن واقعی و مخلص بود.

وی افزود: با پول خرج کردن محبوبیت کسب نخواهد شد بلکه عزت و محبوبیت حقیقی نزد خداوند است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه‌های محبوبیت خوش‌اخلاقی و خوش‌رفتاری با مردم است و کاسبی که خوش‌برخورد باشد محبوب مشتریان و مراجعه‌کنندگان است.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: طبق روایت کسانی که خوش‌اخلاق‌تر باشند به نبی خدا در روز قیامت نزدیک‌تر هستند و خوش‌اخلاقی رزق انسان را زیاد می‌کند و انسان‌های خوش‌اخلاق اهل عبور از پل صراط هستند درحالی‌که تندخویی و بداخلاقی در دین نهی شده است.

وی در ادامه گفت: رسول خدا بیش از اینکه با برهان و استدلال مردم را به دین جذب کرده باشد با اخلاق و رفتار خوش به دین جذب نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی افزود: چشم‌پوشی از مال مردم یکی دیگر از راه‌های محبوبیت است و نباید چشم انسان به دنبال مردم باشد و دائماً به فکر این باشد که دیگران از چه راهی درآمد دارند و فضولی در کار مردم کند.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: راه دیگر محبوبیت سخاوت است و طبق روایت، سخاوت محبت را کشت خواهد نمود البته سخاوت به‌غیراز اسراف است و اسراف یک ضد ارزش است درحالی‌که سخاوت یک امر ارزشی به معنای تقسیم داشته‌ها با دیگران است، و انسان سخاوتمند از جهنم دور و به بهشت نزدیک و به خداوند نیز نزدیک‌تر است درحالی‌که انسان بخیل از خداوند و بهشت دور و به جهنم نزدیک‌تر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha