جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دیدار علمای اهل سنت خراسان شمالی با امام جمعه بجنورد

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در جهان‌بینی اسلام این از مسلمات است که عاقبت بشر بر طبق نیکی است و انبیاء برای این می‌آیند تا سیر انسان به‌سوی عاقبت نیک را تسریع و تسهیل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در جلسه اخلاق و سلوک انقلابی حوزه علمیه استان که از طریق وبینار برگزار شد، به تبیین کارآمدی نظام در جهان‌بینی توحیدی پرداخت و اظهار کرد: پروردگار عالَم می‌خواهد انسان را به تکامل و تعالی برساند، این را پروردگار عالم اراده کرده و مسلماً بشریت به آن نقطه کمال نهایی خواهد رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: مسیر بشر به‌سوی تعالی و تکامل و به‌سوی بهشت موعود این جهانی است؛ یعنی روزگاری را انسانیت خواهد دید که همه‌چیز بر طبق دلخواه انسانیت باشد و هرچه از اول تاریخ بشری تا این زمان پیش آمدیم، به‌سوی سرمنزل نزدیک‌تر شدیم. البته اراده انسان‌ها به‌شدت دخیل است و خواست انسان‌ها است که آن‌ها را به ترقی می‌رساند و این خواست باقی خواهد بود.

وی اضافه کرد: اما در مجموع این اصلی از اصول اسلامی بوده و در جهان‌بینی اسلام این از مسلمات است که عاقبت بشر بر طبق نیکی است و انبیا برای این می‌آیند تا سیر انسان به‌سوی عاقبت نیک را تسریع و تسهیل کنند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: بنابراین بشریت دارد روز به‌ روز به سعادت و سرمنزل نیکی نزدیک‌تر می‌شود و این به خاطر حرکتی است که انبیاء به او دادند؛ حال اگر در قطعه و مرحله‌ای از مراحل تاریخ به خاطر دور ماندن نِسبی از تعلیمات انبیاء در این حرکت مقداری تأخیر انجام گرفته است، اما بالاخره و در مجموع سیر بشریت به‌ سوی ترقی و تعالی بوده و عاملش انبیاء بودند.

وی با اشاره به تحلیلی نادرست از عدم موفقیت‌های مقطعی و موقت انبیاء، اظهار کرد: بعضی می گویند تجربه تاریخ بشر به ما همیشه نشان داده که انبیاء ناکام شدند و نهضت و انقلاب و رستاخیز آن‌ها بالاخره به نتیجه و ثمر نرسید و آن‌ها یکجا نتوانستند حق را به حکومت برسانند و باطل را نابود کنند و وقتی انبیاء عظام الهی نتوانستند کاری انجام دهند، ما هم نمی‌توانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: این‌ها خیال می‌کنند اگر در طول تاریخ بعضی از نهضت‌های داعیِ به‌سوی حق شکست‌خورده برای ما یک تجربه عمومی باید به وجود بیاورد که ما بگوییم هر جایی نهضت حقی علیه باطل برپا شد، محکوم به شکست است.

وی تصریح کرد: جباران تاریخ و قلدرهای روزگار از این منطق خیلی لذت می‌برند و دوست دارند مردم معتقد باشند که هیچ تلاش و فعالیت و مجاهدتی در راه حق به نتیجه نخواهد رسید. از زمان فرعون تا این زمان، قدرتمندان و طاغیان تاریخ خواسته‌اند در بلوف‌های سیاسی به مردم این‌جور حالی کنند که از دست شماها کاری برنمی‌آید، چون قدرت ما غیرقابل‌تصور شماست و همه امکانات و وسایل در اختیار ماست و شما توان رویارویی با ما را ندارید.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: اما این طرز فکر برخلاف واقع است و شکست برخی قیام‌های حق‌طلبانه دلیل بر این نیست که حق محکوم به زوال و شکست است بلکه دلیل بر این است که حق با وجود این‌که حق است، به کار و تلاش و کوشش احتیاج دارد و عده‌ای باید پای آن صبر کنند و برای به کرسی نشاندن آن خون دل بخورند تا به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha