پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حرم حضرت معصومه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حرم حضرت معصومه(س) سیاه‌پوش شد

آیین سیاه‌پوشان حرم مطهر بانوی کرامت با حضور محدود جمعی از خادمان حرم، در جوار مضجع شریف حضرت برگزار شد. در این آیین، خادمان با نوای نوحه و عزا به سیاه‌پوشی مضجع شریف مشغول شدند و هم‌زمان جمعی دیگر از خادمان در صحن‌ها و اطراف حرم مطهر به سیاه‌پوشی مناره‌ها، دیوارها و مکان‌های مختلف پرداختند.

عربستان به قطیف یورش برد

مقامات عربستان بدون هیچ توجیه قانونی در چارچوب ادامه سیاست هدف گیری فرقه ای عملیات یورش به منازل شیعیان در شهرک العوامیه در قطیف را آغاز کردند. این اقدام آل سعود به منظور تضعیف ثبات شیعیان و شکستن اراده آنها دربرابر بی عدالتی و مبارزه آنها با استبداد انجام گرفت. براساس اطلاعات به دست آمده، سرویس اطلاعاتی عربستان در طول دو ماه گذشته دهها جوان را در حملات خشونت آمیز بازداشت کردند که آخرین مورد آن روز دوشنبه ( سوم آذر 1399 مطابق با 23 نوامبر 2020 میلادی) بوده است. نیروهای ویژه آل سعود به همراه نیروهای امنیتی وابسته به دستگاه امنیت این کشور به شهرک شیعه نشین العوامیه حمله کردند و تعدادی از آنها را بدون حکم بازداشت یا دلایل روشن دستگیر کردند. فعالان عربستانی اسامی بازداشت شدگان را که در یورش های روز یکشنبه و دوشنبه( دوم و سوم آذر 1399) به دست نیروهای سعودی دستگیر شدند، منتشر کردند که «وسیم آل نمر»، «نبیل آل یاسین» و «زکی ابو عبدالله» از جمله افراد بازداشت شده هستند. در همین حال، گزارش های ضد و نقیضی در مورد تعداد واقعی بازداشت شدگان منتشر شده است که به مکان نامعلوم منتقل شده اند و به خانواده هایشان اجازه تماس با آنها داده نشده است و از مکان و شرایط بازداشت آنها اطلاعی ندارند. براساس اطلاعات به دست آمده، بازداشت شدگان دیگری وجود دارند که اسامی آنها فاش نشده است. مقامات عربستان با اجرای حملات وحشتناک در مناطق شیعه نشین به بازداشت گسترده شیعیان اقدام می کنند تا اراده آنها را در مبارزه با استبداد بشکنند.

چین علیه افراط گرایی دینی قانون گذاشت

چین قوانین جدیدی با عنوان “منع افراط گرایی مذهبی” در نظر می گیرد. بر این اساس گروه های مذهبی و نمازگزاران و عبادت کنندگان خارجی می توانند آخرین اهداف سرکوب سازمان یافته مذهب در چین در زمان رئیس جمهور شی جین پینگ باشند. پیش نویس قوانینی که این هفته توسط وزارت دادگستری چین منتشر شد ، از محدودیت های جدیدی در نحوه فعالیت نمازگزاران خارجی به منظور جلوگیری از گسترش افراط گرایی مذهبی و جلوگیری از استفاده از دین برای تضعیف وحدت ملی یا قومی چین خبر می دهد. بنابراین گزارش، شی جین پینگ پیش از این هم نظارت و سرکوب گسترده ای بر اویغورها و سایر گروه های اقلیت مسلمان در منطقه غربی سین کیانگ انجام داده است و حدود ۲ میلیون اویغور و اقلیت های دیگر در اردوگاه های اجباری حضور دارند. در این کشور کلیساها ، فرقه ها و حتی گروه های مطالعات مذهبی خصوصی و زیرزمینی هم به طور دوره ای مورد سرکوب قرار می گیرند.برای خارجی ها ، به طور کلی آزادی بیشتری وجود دارد و مورمونیسم ، یهودیت ، کوکرها – می توانند در چین فعالیت کنند ، مشروط بر اینکه عبادت کنندگان آنها شهروندان خارجی باشند. به گزارش سی ان ان،اگرچه پیش نویس این قوانین جدید، تعهد چین را در احترام به آزادی اعتقاد مذهبی بیگانگان را تأیید می کند ، اما لیست محدودیت ها و الزامات جدید بالقوه می تواند عمل به این باور را بسیار دشوارتر کند. این پیش نویس قوانین شامل لیستی از فعالیت هایی است که خارجی ها نباید در داخل چین انجام دهند ، مانند دخالت یا تسلط در امور گروه های مذهبی چین ، حمایت از افکار مذهبی افراطی ، استفاده از دین برای انجام فعالیت های تروریستی و یا دخالت در انتصاب یا مدیریت اعضای روحانیت چینی. آخرین نکته به نظر می رسد مربوط به واتیکان باشد ، که چین مدت هاست با او در مورد انتصاب اسقف ها توسط انجمن رسمی کاتولیک میهنی چین اختلاف دارد. پکن اصرار دارد که حرف آخر را در مورد همه انتصابات اسقف در سرزمین اصلی چین باید داشته باشد ، در حالی که فقط پاپ از چنین اختیاری برخوردار است. چند روز پیش پاپ فرانسیس برای اولین بار از اویغورها به عنوان قومی تحت تعقیب یاد کرد ، عبارتی که باعث عصبانیت پکن شد. ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه تاکید کرد: آنچه پاپ فرانسیس در مورد اویغورها گفت کاملاً بی اساس است. ۵۶ گروه قومی در چین وجود دارد و گروه قومی اویغور عضوی برابر از خانواده بزرگ ملت چین است. دولت چین همیشه با گروه های اقلیت به طور یکسان رفتار کرده و از حقوق و منافع قانونی آنها محافظت کرده است.

موضع آیت الله سیستانی به اطلاع شورای امنیت رسید

«جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق روز(سه شنبه) نگرش آیت الله سیستانی درباره انتخابات زودهنگام این کشور را به اطلاع اعضای شورای امنیت بین المللی رساند. پلاسخارت در گزارش خود برای شورای امنیت بین المللی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در گزارش اخیر خود برای اعضای شورای امنیت گفتم که دولت عراق در قلب چندین طوفان به طور همزمان در حال فعالیت است و از همین ابتدا می خواهم تاکید کنم که این وضعیت همچنان تا حد زیادی پابرجاست. وی افزود: هنوز بحران های آشکاری وجود دارد اما به هم پیوسته هستند و در جبهه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، مالی و اجتماعی و البته بهداشتی یکدیگر را تقویت می کنند. هنوز این بحران ها روی قدرت دولت عراق تاثیر می گذارد و آن را وادار به سبک واکنشی و مدیریت بحران می کند. نماینده دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: کمترین چیزی که در مورد وضعیت مالی و اقتصادی در عراق گفته می شود این است که همچنان نگران کننده است زیرا پیش بینی می شود که اقتصاد این کشور حدود ۱۰ درصد در سال جاری منقبض شود. پلاسخارت در ادامه به دیدار خود با آیت الله سیستانی اشاره کرد و گفت: در خصوص انتخابات ژوئن ۲۰۲۱ دوست دارم سخنان حکیمانه آیت الله سیستانی را یادآوری کنم. وی افزود: در دیدارم با ایشان که اواسط سپتامبر انجام شد، تصریح کردند که انتخابات زودهنگام اگر به درستی انجام شود، می تواند روشی مسالمت آمیز را برای خروج از رنج مستمر کشور فراهم کند. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: ایشان بر اهمیت رای دادن آزادانه و بدون هیچ گونه فشار و همچنین بر لزوم صداقت، شفافیت و نظارت تاکید کردند.

جشنواره فیلم فجر به تعویق افتاد

جشنواره فیلم فجر امسال بهمن ماه برگزار نخواهد شد و احتمال دارد زمان برگزاری آن به بهار ۱۴۰۰ موکول شود.یک مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما، افزود: دلیل این تصمیم نبود شرایط برگزاری جشنواره فیلم فجر به دلیل همه گیری کرونا و تولید نشدن فیلم کافی برای حضور در جشنواره است. این مقام آگاه گفت: از سویی به دلیل خطر قاچاق فیلم امکان برگزاری برخط (آن لاین) مهم‌ترین رویداد سینمایی سالانه کشور وجود ندارد. در سال‌های گذشته در چنین روزهای فراخوان جشنواره فیلم فجر منتشر و کار هیئت انتخاب آغاز شده بود، اما امسال به دلیل شیوع کرونا نه از ساخت تعداد بالای فیلم‌های سینمایی خبری است و طبق پیش بینی‌ها شرایط لازم برای برگزاری فیزیکی جشنواره هم وجود ندارد.

حلقه واسط بین مردم و آستان قدس راه اندازی شد

در صفحه مجازی تولیت آستان قدس رضوی آمده است: حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در دیدار با مرکز جامع ارتباطات مردمی آستان قدس: سامانه تلفنی ۱۳۸ حلقه واسط بین مردم و بخش‌های مختلف آستان قدس است. شاید اگر اشکال یا ضعفی در یک مجموعه دولتی یا خصوصی باشد، مردم خودشان را ملزم به تذکر دادن ندانند اما کوچکترین اشکالی در آستان قدس وجود داشته باشد، تذکر می‌دهند که برای ما به عنوان خادمان این آستان ملائک پاسبان بسیار با ارزش است. ممکن است در بین پیشنهادهایی که از سوی مردم مطرح می‌شود، برخی پیشنهادها قابل اجرا نباشد، در این صورت باید این موضوع را به اطلاع مردم رساند و در مقابل از نقطه نظرات کاربردی و قابل اجرا هم استقبال کرد. هیچ تماس و انتقاد مردمی نسبت به عملکرد سیستمی آستان قدس نباید بدون پاسخ بماند و به درخواست‌های مردمی به درستی پاسخ داده شود و اعتقاد داریم که ما به عنوان خادمان آستان قدس باید در پاسخگویی به انتقادات، پیشنهادات و مطالبات برای دیگر مجموعه‌ها الگو باشیم. اعتقاد ما بر این است که آستان قدس رضوی متعلق به مردم است، لذا به هیچ عنوان نباید نسبت به احساس مسئولیت مردم بی‌تفاوت بود.

سوئد منع حجاب در مدارس را لغو کرد

دادگاه اداری مالمو در بیانیه ای که روز سه شنبه منتشر کرد تصمیم منع استفاده از روسری اسلامی در مدارس شهر اسکوروپ را لغو کرد. شورای شهرداری اسکوروپ در منطقه اسکون سوئد در دسامبر ۲۰۱۹ استفاده از حجاب در مدارس این شهر را ممنوع کرده بود. بسیاری از دانش آموزان و معلمان مسلمان به این تصمیم اعتراض کردند. مدیر مدرسه پرستاموس، ماتیاس لیدهلم حتی از اعمال آن خودداری کردند. بعد از ۱ سال این تصمیم لغو شد و باعث خوشحالی مسلمانان آن منطقه شد.

امام جمعه شوش به پویش اهداء خون پیوست

حجت‌الاسلام عبدالمهدی علیزاده، امام جمعه شوش، به همراه جمعی از طلاب و روحانیون شهر، در پویش اهداء خون شرکت کرد.

امارات نماز جمعه را از سر گرفت

هیئت ملی اداره بحران امارات اعلام کرد: اقامه نماز جمعه در مساجد این کشور از چهار دسامبر مصادف با سیزدهم آذر ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی از سر گرفته می شود. این هیئت افزود: بعد از بررسی های لازم بازگشایی مساجد برای اقامه نماز جمعه گام مهمی برای دولت محسوب می شود. هیئت ملی اداره بحران ها در امارات اظهار کرد: خطبه جمعه بیش از ده دقیقه نباید طول بکشد و تولیت و مسئولان مساجد باید ورود و خروج نمازگزاران به مساجد را کنترل کنند. همچنین نمازگزاران باید سجاده شخصی همراه خود داشته باشند و حتما از ماسک استفاده کنند. نمازگزاران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، نباید از قرآن ها و کتاب های داخل مساجد استفاده کنند. این هیئت در ادامه تاکید کرد: بر اساس تدابیر صورت گرفته مساجد باید از 30 درصد ظرفیت خود از نمازگزاران استقبال کنند و تلاش براین باشد که هنگام خطبه های جمعه از صحن های بیرونی مساجد استفاده شود. همچنین فاصله گذاری اجتماعی دو متری چه در زمان ورود و خروج به مساجد و چه در هنگام نماز رعایت شود. امارات پیش از این نخستین مرحله تدریجی بازگشایی مساجد را بعد از چند ماه تعطیلی به خاطر کرونا آغاز کرده بود. نمازهای پنجگانه در مساجد امارات اقامه می شد و تنها نماز جمعه برگزار نمی شد.

هواداران شیخ زکزاکی به خیابان ها ریختند

هوداران رهبر جنبش اسلامی نیجریه با برگزاری تظاهراتی اعتراض‌آمیز در پایتخت این کشور خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط شیخ زکزاکی و همسر وی از بازداشت غیرقانونی کنونی شدند. دفتر رهبر جنبش اسلامی نیجریه امروز سه شنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد: هواداران «شیخ ابراهیم زکزاکی» اعتراض روزانه خود با محوریت «زکزاکی را آزاد کنید» را برگزار کردند. بر اساس توئیت دفتر رهبر جنبش اسلامی نیجریه، معترضان خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط شیخ زکزاکی و همسر وی از بازداشت غیرقانونی کنونی شدند. این تظاهرات اعتراضی در شهر «آبوجا» پایتخت نیجریه برگزار شد. این درحالیست که از زمان فاجعه زاریا در سال ۲۰۱۵ میلادی، طرفداران علامه زکزاکی در مقاطع زمانی گوناگونی تجمعات آرامی را برگزار کرده و خواستار آزادی شیخ و همسر ایشان شده‌اند. در سال ۲۰۱۵، ارتش نیجریه با یورش وحشیانه به عزاداران حسینی در حسینیه صاحب الزمان حدود ۲ هزار نفر از سوگواران حسینی را به خاک و خون کشید و پس از زخمی کردن شیخ زکزاکی و همسر وی، شیخ را به مکان نامعلومی انتقال داد. متعاقب حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه الله (عج)، شیخ ابراهیم زکزاکی به شدت مجروح شد و بر اثر شدت جراحت‌های وارده یکی از چشمان خود را به طور کامل از دست داد و چشم دیگر وی نیز در آستانه نابینایی قرار گرفت.

چین اظهارات پاپ را رد کرد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در این کتاب خود با نام «بگذارید رؤیاپردازی کنیم: راهی به سوی آینده بهتر» (Let Us Dream: The Path to A Better Future) با اشاره به آزار مسلمانان در چین نوشته است: من اغلب به مردم تحت آزار و شکنجه فکر می‌کنم: روهینگیا، اویغورهای بیچاره و ایزدی‌ها. این کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای با همکاری آستین ایورای(Austen Ivereigh)، زندگینامه‌نویس انگلیسی‌زبان او نوشته شده و در آن پاپ فرانسیس در مورد تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و رفع نابرابری‌های جهانی بعد از پایان شیوع کرونا صحبت کرده است. به گفته ایورای، فروش آن از اول دسامبر(۱۱ آذر) آغاز می‌شود. گفتنی است، ماه گذشته، در جریان کنفرانسی در واتیکان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، چین را به دلیل رفتار با اویغورها مورد حمله قرار داد. در مقابل، پکن این ادعاها را به عنوان تلاشی برای بی‌اعتبار کردن چین رد و اعلام کرد که این اردوگاه‌ها به عنوان بخشی از اقدامات ضدتروریسم و از بین بردن افراط‌گرایی تأسیس شده و این اردوگاه‌ها مراکز آموزش هستند. بسیاری از مفسران گفته‌اند پیش از این واتیکان تمایلی به صحبت در مورد اویغورها نداشت زیرا در مرحله تمدید توافق‌نامه جنجالی با پکن در مورد تعیین اسقف بود. این توافق‌نامه که پمپئو از واتیکان خواست آن را رد کند، در سپتامبر تمدید شد. چین و واتیکان از سال ۱۹۴۹ که حزب کمونیست در چین به قدرت رسید و کشیشان مسیحی را بازداشت کرد، روابط رسمی ندارند. انتشار این خبر باعث واکنش وزارت امور خارجه چین شد. به گزارش Daily Mail، ژائو لیجیان(Zhao Lijian)، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز سه‌شنبه، ۴ آذر گفت: اظهارات فرانسیس به هیچ وجه واقعیت ندارد. مردم از تمام اقلیت‌ها و نژادها از حقوق کامل بقا، توسعه و آزادی عقاید دینی برخوردار هستند. او تصریح کرد: اظهارات پاپ فرانسیس از پایه بی‌اساس و مردود است.

لیبریا مرکز اسلامی قرآنی را کلنگ زد

گروهی از مسلمانان لیبریا کار ساخت مرکز اسلامی شامل مسجد جامع امت متحد (United Dawah Umah Islamic Center) و مدرسه شبانه‌روزی قرآنی را آغاز کردند. این مرکز اسلامی در شهر باسا(Bassa) واقع در منطقه پِینسویل (Paynesville) ساخته خواهد شد. هزینه ساخت این مرکز در حدود ۱۲۰ هزار دلار تخمین زده شده و بلافاصله بعد از یک مراسم کوچک، کار ساخت آن آغاز شد. این مرکز جایگزین مرکز مشابهی می‌شود که در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۹(۲۷ شهریور ۱۳۹۷) براثر آتش‌سوزی ویران شد. در جریان این حادثه ۲ معلم و ۲۷ دانش‌آموز کشته شدند. عثمان جالوه(Usman Jalloh)، مشاور رئیس جمهور لیبریا در امور اسلامی ضمن تحسین همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و مسیحیان در این منطقه گفت که هزینه احداث این پروژه از سوی بنیاد خیریه قطر پرداخت شده است. جمعیت لیبریا که در غرب آفریقا واقع شده در حدود ۴,۸ میلیون نفر است که حدود ۱۲ درصد از این جمعیت مسلمان هستند.

هیات مذهبی پلمب شد

مکان برگزاری مراسم هیات آل‌یاسین خمینی شهر اصفهان به دستور مقام قضایی و توسط نیروی انتظامی تعطیل و پلمب شد. ایگاه و دفتر هیات آل یاسین به دلیل برگزاری مراسم بدون مجوز و تخطی چندین باره از مقررات ویژه بهداشتی و مصوبات ستاد ملی کرونا تعطیل و پلمب شد. همچنین چند تن از افراد دست اندکار این هیات بازداشت و به مرجع قضایی سپرده شدند. این هیات از ابتدای کرونا تاکنون بدون توقیف، برنامه های مذهبی خود را با حضور شمار زیادی از افراد برگزار می کرد.

رهبران مسلمان علیه «مکرون» نامه زدند

رهبران مسلمان نیوکاسل رئیس جمهوری فرانسه را به دلیل ارائه نظر ات متعصبانه و اشتباه در نامه ای که به روزنامه فایننشال تایمز نوشته است،مورد انتقاد قرار دادند. «نبیل علی» ، رئیس پروژه شبکه ای راهنمایی و آگاهی ضد رادیکالسیم ، «حسین صنام» از انجمن فرهنگی پاکستان و «یونس محمد» ، رئیس مرکز اسلامی مسجد مرکزی نیوکاسل می گویند که اظهارات «امانوئل مکرون» علیه جامعه مسلمانان به میلیاردها نفر در سراسر جهان آسیب می رساند. مکرون در نامه اش به فایننشال تایمز نوشته است : فرانسه به دلیل اهمیت دادن و حمایت از آزادی بیان مورد حمله تروریست های اسلامگرا قرار گرفته است. رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد که کشورش از ارزش ها و هر گونه حقوق بشر که به ادعای او تروریست های اسلام گرا آنها را هدف قرار داده اند دست نخواهد کشید. نامه آقای ماکرون رهبران مسلمان نیوکاسل را بسیار مبهوت کرده است و آنها نامه ای به مکرون نوشتند و خواستار محدودیت در انتشار مطالب متعصبانه نسبت به خدا ، پیامبر ، شخص ، جامعه ، عقیده یا هر رنگی شدند. رهبران جامعه مسلمانان نیوکاسل نوشتند: ما مردمی که در انگلیس زندگی می کنیم حملات تروریستی اخیر در فرانسه در واکنش به کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را محکوم می کنیم اما منتقد اظهارات رئیس جمهوری فرانسه هستیم که مغایر با قوانین حقوق بشری هستیم که هم در قانون اساسی فرانسه و هم در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر که فرانسه هم عضو آن است به آنها اشاره شده است.

یونسکو درباره قره‌باغ بیانیه داد

چهار نهاد مرتبط با یونسکو بار دیگر نگرانی خود را درباره‌ آسیب‌های واردشده به دارایی‌های فرهنگی که در طول مخاصمه بین ارمنستان و آذربایجان رخ داده، مطرح و تاکید کردند که پیگیرِ دقیق وضعیت میراث فرهنگی و دینی در طول اجرای آتش‌بس و عملیات حفاظت صلح، خواهند بود. چهار نهاد مرتبط با یونسکو؛ «ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها)»، «ایکا (شورای بین‌المللی آرشیو)»، «ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری)» و «ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها)» تمام طرف‌های درگیر در اجرای کامل توافق آتش‌بس در جنگ قره‌باغ را، که از تاریخ ۱۰ نوامبر در قره‌باغ کوهستانی اجرایی شده است، دعوت کرده‌اند تا "به طور فعال در تضمین احترام و حمایت کامل تمام میراث فرهنگی در مناطق مرتبط، به ویژه مناطقی که تسلط بر آن‌ها از یک طرف به طرف دیگر منتقل می‌شود (ناحیه آغدام، ناحیه‌ کلبجر، و منطقه لاچین)، بکوشند. این احترام و حمایت باید به حفاظت، شرح و معرفی تمام این میراث فرهنگی گسترش یابد." در ادامه نیز آمده است: "با ارجاع به بیانیه پیشین صادرشده از سوی سپر آبی، که هر چهار سازمان عضو مؤسس آن هستند، در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۰، بار دیگر به تمام طرف‌های درگیر، تعهداتی را که طبق مفاد قانون بین‌المللی حفاظت میراث فرهنگی در شرایط مخاصمه مسلحانه، به خصوص معاهده لاهه ۱۹۵۴ و دو پروتکل آن دارند، یادآوری می‌کنیم." بر اساس این خبر، ایکوموس، ایکا، ایفلا، و ایکوم بار دیگر نگرانی خود را در باره‌ گزارش‌ آسیب‌های واردشده به دارایی‌های فرهنگی که در طول مخاصمه رخ داده است، بیان می‌کنند. آن‌ها به پی‌گیری دقیق وضعیت میراث فرهنگی و دینی در طول اجرای آتش‌بس و عملیات حفاظت صلح، ادامه خواهند داد. این چهار نهاد معتقدند بدون احترام متقابل و باور داشتن به تمام لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ میراث فرهنگی غنی منطقه‌ قره‌باغ کوهستانی، کوچک‌ترین امیدی به ایجاد نوعی صلح پایدار وجود نخواهد نداشت.

مرکز امام علی(ع) حادثه "لوگانو" را محکوم کرد

مرکز اسلامی امام علی(ع) واقع در شهر "لوگانو" در ایالت "تیچینو"ی سوئیس، حادثه حمله به دو شهروند این شهر که احتمال تروریستی بودن آن می رود را محکوم کرد. در بیانیه کوتاه این مرکز با اشاره به حادثه ای که در لوگانو رخ داد آمده است: اقدامات خشونت طلبانه و وحشیانه و حمله به مردم بی‌گناه و ترویج موج وحشت و ارعاب را که مخالف آموزه‌های مذهبی و ارزش های انسانی است را به شدت محکوم می کنیم. این مرکز همچنین با خانواده‌های حادثه دیدگان اعلام همدردی و همبستگی نموده است. شایان ذکر است دیروز سه‌شنبه 4 آذر 1399 زنی در شهر "لوگانو"ی سوئیس در یک فروشگاه بزرگ به دو زن دیگر حمله کرد و آنها را با چاقو مجروح کرد. حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده اما جراحات نفر دوم سنگین نبوده است. این زن ۲۸ ساله که در همین منطقه زندگی می‌کند، اصالت سوئیسی دارد و هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد. انگیزه مهاجم هنوز مشخص نشده و یا به اطلاع رسانه‌ها نرسیده است؛ اما مقامات پلیس محلی وجود انگیزه‌های تروریستی در این حمله کم سابقه را منتفی ندانسته‌ و اعلام کرده‌اند که تحقیقات در خصوص این پرونده در حال انجام است. آنها احتمال می دهند که مهاجم تحت تأثیر گروههای تکفیری سلفی دست به این کار زده باشد، اما این موضوع هنوز محرز نشده است. در ماه‌های اخیر، حملات با چاقو و سلاح‌های سرد در کشورهای اروپایی افزایش یافته است. کشورهای اروپایی که از هیچ تلاشی برای کمک‌رسانی به تروریست‌های منطقه غرب آسیا به ویژه تروریست‌های مستقر در سوریه دریغ نکردند، در حال حاضر با بازگشت اتباع اروپایی عضور گروه‌های تروریستی و انجام حملات تروریستی مواجه شده‌اند.

عالم برجسته شیعیان هندوستان درگذشت

مولانا «سید کلب صادق نقوی» عضو بلندپایه هیئت حقوق مسلمانان هند و عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) دار فانی را وداع گفت. ایشان که از شخصیت های برجسته شیعیان هندوستان و حامیان مهم انقلاب اسلامی در شبه قاره بود عصر امروز سه شنبه 4 آذر 1399 بر اثر بیماری ذات الریه درگذشت. مولانا سید کلب صادق نقوی که از یک خاندان بزرگ شیعه هند سربرورده بود، خدمات علمی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی فراوان - از جمله ساخت مجموعه ای مدرسه، دانشگاه و مراکز درمانی برای پیروان و محبان اهل بیت(ع) - از خود بر جای گذاشت. وی به عنوان "امام جمعه شهر لکهنو" از خطبای مشهور هند به شمار می رفت و علاوه بر این کشور در کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز به تبلیغ و سخنرانی می پرداخت. مرحوم دکتر کلب صادق نقوی که از حامیان بارز انقلاب اسلامی ایران، وحدت اسلامی و محور مقاومت در ھند محسوب می شد بارها در اجلاسیه های بین المللی در ایران شرکت کرد. وی همچنین با آیت الله العظمی «خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی از مراجع عظام تقلید در ایران و عراق دیدار کرده بود.

مجلس وحدت مسلمین پاکستان خواستار آزادی شیخ زاکزاکی شد

«مقصود حسین دومکی» سخنگوی حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان محاکمه غیرقانونی و اتهامات ساختگی علیه شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه را محکوم کرد. وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت نیجریه در ارتباط با وضعیت شیخ زاکزاکی گفت: وضعیت سلامتی زاکزاکی و همسر وی در زندان وخیم است و مقامات نیجریه مانع معالجه و بستری شدن آن‌ها در بیمارستان و حتی مانع معاینه وی توسط پزشکان می‌شوند. دومکی افزود: زاکزاکی رهبر محبوب میلیون‌ها مسلمان در جهان است. مسلمانان جهان خدمات و فداکاری‌های بزرگ ایشان در راه ترویج دین مبین اسلام را فراموش نخواهند کرد. لازم به ذکر است دادستانی کل نیجریه هفته گذشته جلسه محاکمه ساختگی شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر دربند جنبش اسلامی نیجریه را به تاریخ ۲۵ و ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ موکول کرد.

رهبر انقلاب برای بسیج پیام ارسال کردند

رهبر انقلاب در پیامی به‌ مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفان، بسیج را یادگار بزرگ و درخشان امام راحل، مظهر اقتدار ملی و نمایشگاه صفا، اخلاص، بصیرت و مجاهدت دانستند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی رییس دفتر فرماندهی معظم کل قوا آن را در ارتباط ویدئوکنفرانس با بسیج مراکز استانها و اقشار بسیج قرائت کرد، به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم بسیج یادگار بزرگ و درخشان امام راحل، و مظهر اقتدار ملی، و نمایشگاه صفا و اخلاص و بصیرت و مجاهدت است. در دفاع از کشور و استقلال و ثبات آن، در خدمات حیاتی با مقیاس گستره‌ کشوری، در فعالیت های پیشرو علمی و فناوریهای نوین، در رویکردهای ارزشی و ایجاد فضای معنوی، همه جا نام بسیج برده می شود و حضور بسیج جلوه می کند. ایمان، و عزم، و احساس مسؤولیت، و اعتماد به نفس، پایه‌های اصلی این توانایی ها و گره‌گشایی ها است. و اینها خود نعمتها و موهبت های خداوند است که باید با شکر الهی و مراقبت دائمی، آنها را حفظ کرد و بر آن افزود. بسیج، ثروت بزرگ و ذخیره‌ خداداد ملت ایران است. دشمنان این ملت، اکنون و همیشه در این اندیشه بوده‌اند و خواهند بود که آن را نابود یا بی‌اثر کنند. مسؤولان سازمانی و یکایک بسیجیان عزیز خود را موظف به ابطال کید دشمن بدانند و با توکل و اخلاص و برنامه‌ریزی به پیش روند. موفق باشید ان‌شاءالله.

یزد زن نمکی مومیایی‌شده را کشف کرد

درباره جسد مومیایی شده زن یزدی گزارشی را منتشر کرد در این گزارش نوشته شده بود که این جسد مومیایی متعلق به زن ۶۵ ساله‌ای است که به دلیل وجود نمک فراوان در منطقه، مومیایی شده است و با وجود اینکه اطلاعات زیادی از آن نبوده ولی چند روز پیش در فهرست میراث ملی ثبت شد. پیگیری نشان می‌داد که تنها یک نمونه جسد مومیایی سال‌ها پیش از یزد به تهران منتقل شده که آن هم در مقبره شهدای فهرج دفن بوده است. گزارش روزنامه کیهان در سال ۱۳۵۳ نیز نشان می‌داد که اهالی محل و مسئول میراث فرهنگی آن زمان اعلام کرده اند که این جسد متعلق به بی بی حیات از نامداران سپاه اسلام بوده است. هنوز این گفته‌ها مورد تأیید نیست چون مطالعات باستان شناسی روی این جسد انجام نشده است. این مومیایی اکنون در موزه تاریخ پزشکی ایران نگهداری می‌شود.

«امانت سیار» در پایتخت کلید خورد

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری شهرداری تهران، طرح «امانت سیار» را با پیام «بخوان و به دیگری بسپار» اجرایی کرد. در این طرح، مجموعه کتاب‌های اهدایی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در محله و خیابان‌های اصلی منطقه ۷ تهران برای بهره‌مندی شهروندان توزیع شده است. طرح «امانت سیار» در ادامه پویش «کتاب در حرکت» و در راستای به انجام رساندن مسئولیت اجتماعی سازمان در زمینه فراهم‌کردن امکان مطالعه برای شهروندان بوده است.

پاییزه کتاب ۲۰ میلیاردی شد

طرح پاییزه کتاب۹۹، پانزدهمین دوره طرح‌های فصلی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ مجری‌گری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از شنبه ۲۴ آبان‌ماه؛ مصادف با روز کتاب و شروع بیست‌وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و در شرایط شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی برای حمایت از کتاب‌فروشی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه صنعت نشر آغاز شد و تا ۳۰ آبان‌ماه به‌مدت هفت روز در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح ادامه داشت. بر اساس آمارهای ثبت شده در پایگاه پاییزه کتاب ۹۹، در هفتمین روز این طرح (تا صبح شنبه ۱ آذرماه) با مشارکت ۸۴۷ کتاب‌فروشی در سراسر کشور، ۴۵۸ هزار و ۸۳۳ جلد کتاب در قالب طرح فروخته شده‌ که مبلغ کل این کتاب‌ها بیشتر از ۱۹ میلیارد و ۸۱۳ میلیون تومان بوده‌است. آمارهای جزئی‌تر، نشان می‌دهد که استان تهران در هفتمین روز متوالی از برگزاری طرح پاییزه کتاب ۹۹ همچنان به لحاظ میزان فروش و تعداد کتاب‌های فروخته شده، با فروش ۷۰۵۴۸ جلد کتاب با بهای بیش از سه میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان، پیشتاز استان‌های کشور در این طرح بود. در استان تهران، مجموعا ۱۳۳ کتاب‌فروشی در پاییزه ۹۹ مشارکت دارند که ۱۲۱ کتاب‌فروشی در شهر تهران و ۱۲ کتاب‌فروشی از سایر شهرهای استان در طرح فعال‌اند. خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس، گیلان، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران و مرکزی مقام‌های دوم تا دهم پرفروش‌ترین استان‌ها از نظر تعداد فروش را به خود اختصاص داده‌اند و جایگاه ثابت خود را حفظ کرده‌اند. همچنین در نمودار پرفروش‌ترین استان‌ها به‌لحاظ مبلغ فروش، استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، خوزستان و مازندران جایگاه دوم تا دهم را از آن خود کرده‌اند. در آخرین روز از برگزاری طرح، شاهد رقابت قابل توجهی میان استان‌ها به‌لحاظ پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌ها بر اساس تعداد کتاب و پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب بودیم که با جابه‌جا شدن رتبه‌ها و برهم‌زدن معادلات نموداری همراه بود. دنیای کتاب قم، پاتوق کتاب شهرکرد، کتاب فرازمند رشت، نشر ثالث تهران، پاتوق کتاب شیراز، شهر کتاب مشهد، کتاب آبان مشهد، ماه‌پیشونی تهران، پاتوق کتاب اراک و فروشگاه بوکتاب بندرعباس رتبه‌های یکم تا دهم پرفروش‌ها به‌لحاظ تعداد کتاب‌های فروخته شده را به خود اختصاص داده‌اند. در انتهای جدول پاییزه کتاب، استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان که تنها با چهار کتاب‌فروشی؛ در طرح پاییزه شرکت کرده‌، کمترین میزان فروش را از آن خود کرده‌اند و استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و زنجان در پایین‌ترین رتبه‌های فروش پس از ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان قرار دارند که مشارکت کمی در طرح پاییزه کتاب و سهمی در فروش داشته‌اند.

رستم دوبله ایران رهسپار خانه ابدی شد

مراسم تشییع پیکر «چنگیز جلیلوند» بازیگر و دوبلور پیشکسوت که به دلیل حفظ پروتکل های بهداشتی قرار بود به صورت خصوصی برگزار شود با حضور جمعی از هنرمندان و دوستداران وی نظیر حامد بهداد، سروش صحت، شهروز ملک آرایی، جواد پزشکیان، مجتبی نقی ئی و ... در بهشت زهرا(س) برگزار شد. در ابتدای این مراسم پیام تسلیت ابوالحسن تهامی صداپیشه و مدیر دوبلاژ پخش شد: از ۶۳ سال دوستی بگویم که از میانه بهار ۳۶ تا پاییز غم انگیز ۹۹ من و چنگیز کارهای به یاد ماندنی بسیاری داشتیم. در دو نمایش شنیداری رستم و سهراب و بیژن و منیژه او نقش رستم را بازی می کرد. چون «رستم دوبلاژ ایران» بود اما این رستم هم یک روز گرفتار این ویروس شد و از میان ما رفت. در ادامه این مراسم آقای اولادی که یکی از هم شهری های مرحوم جلیلوند بود، به مرثیه سرایی پرداخت و به زبان لری قطعه هایی را برای همشهری خود اجرا کرد. او همچنین گفت: هر زمانی که چنگیز به لرستان می آمد می گفت این  دو بیت را برایم بخوان و برایش می خواندم که «برار دردت به جونم برار شیرین زبونم» او هر زمان به لرستان می آمد به من می گفت با زبان مادری مان حرف بزن دلم گرفته و به همین خاطر من به زبان مادری اش چند بیتی را برایش می خوانم و در ادامه «خداحافظ رفیق روزگارم، خداحافظ صفای هر دیارم» را با زبان لری خواند. پسر عموی «چنگیز جلیلوند» نیز طی سخنانی در حالیکه اشک امانش نمی داد، گفت: می دونید که تولد چنگیز هم نزدیکه؟ من چه بگویم؟ از همه افرادی که به اینجا آمدند تشکر می کنم که ما را شرمنده کردند. خودتان می دانید اگر شرایط کرونا نبود به دلیل علاقه ای که اغلب مردم به چنگیز دارند، جمعیت بسیاری به این مراسم می آمدند. وی ادامه داد: بسیار ممنونیم از محبت هایی که مردم ایران از ایلات و عشایر و زاگرس نشین ها به ما داشتند و همگی رخت عزا بر تن کردند و در ۱۰ استان ایران گِل بر سر گرفتند و در همدان و کرمانشاه عزاداری کردند. همچنین یکی از بستگان مرحوم جلیلوند نیز گفت: آنقدر آقای جلیلوند به ما محبت می کرد که نور عشق را در وجود ما پدیدار کرد. منوچهر شهسواری نیز در ادامه بیان داشت: خاندان جلیلوند به واسطه اصل و نسبی که دارند احترام ویژه ای می طلبند و به خاطر حضور چنگیز در این خانواده این احترام دو برابر است. روزهای پاییزی است که هنرمندان ما یکی یکی مثل برگ های پاییزی از میان ما می روند و روزهای سختی است. چنگیز جلیلوند در روز ۲ آذرماه پس از جدال با ویروس منحوس کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد و در نهایت پیکر وی در طبقه فوقانی مزار مرحوم محمدرضا زرندی (دوبلور) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام گرفت. چنگیز جلیلوند متولد ۱۳۱۹ شیراز بود و کار گویندگی را از سال ۱۳۳۶ آغاز کرده است. مشهورترین گویندگی‌های این هنرمند در فیلم‌های سینمایی خارجی به‌جای مارلون براندو، پل نیومن، برت لنکستر، ماکسیمیلیان شل، ریچارد برتون، پیتر اوتول، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتین و ... بوده است.

ویبنار جشنواره نونهالان حضرت محمد (ص) برگزار شد

در این جشنواره گروه های هنری از جهان عرب و اسلام آثار خود را ارایه دادند. سید فادی رییس مرکز الامه الواحده در آغاز این جشنواره بر نقش موثر و سرنوشت ساز تربیت و تعلیم در دوران کودکی سخن به میان آورده و تاکید کرد نقش مربیان و والدین در تربیت و آموزش کودکان  بسیار حیاتی است و اگر  این تربیت با آموزه دینی برگرفته از سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام باشد می تواند نسل مومن و باعتقادی را به جامعه تحویل دهد. سید فادی از شرکت کنندگان و مشارکت کنندگان در این جشنواره تشکر و قدردانی کرد. آیت الله محمد حسن اختری سخنران افتتاحیه این جشنواره بود که طی آن ضمن مقایسه شرایط اجتماعی دوره کودکان قبل از اسلام و بعد از اسلام، گفت: در دوران جاهلیت قبل از اسلام کودکان مورد شکنجه و آزار و سوء استفاده قرار می گرفتند و حتی کودکان دختر را زنده به گور می کردند ولی با بعثت پیامبر کودکان مورد کرامت انسانی و اجتماعی قرار گرفته و به والدین گردید تا حرمت کودکان و بخصوص دختران حفظ گردد و با تربیت خوب و شایسته آنان را به مدارج رستگاری و هدایت رهنمون سازند. آیت الله اختری از مشارکت نونهالان در مراسم و جشن میلاد پیامبر اکرم ابراز خرسندی کرده و از شرکت کنندگان در این جشنواره تشکر و قدردانی کرد. در ادامه این جشنواره خانم ابراج الصالح نماینده سازمان عربی حمایت از کودکان در باره فعالیت های این سازمان سخن به میان آورده و ضمن برشمردن ویژگی های رسالت پیامبر اسلام و تعالیم اخلاقی و تربیتی اسلام که در سیره پیامبر اکرم تجلی یافته بر ضرورت تربیت کودکان بر اساس این تعالیم ارزشمند به مربیان و خانواده ها تاکید و توصیه کرد. پس از سخنرانی های در این وبینار گروه های کودکان و نو نهالان به شعر خوانی و مدیحه سرایی پرداخته و اردارت و محبت خود را در فضای بسیار شاد به پیامبر اسلام ابراز داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha