جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانه امن

حوزه/ کارشناس و تحلیلگر رسانه گفت: خوشبختانه خط روایی سریال "خانه امن" در ارتباط گیری با مخاطب عام موفق بوده، هر چند که خود اثر با برخی ضعف ها نیز روبروست.

دکتر معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص سریال این شب های شبکه اول سیما اظهار داشت: "خانه امن" به عنوان سریالی که در بحبوحه ی رخدادهای متعدد در کشور از انتخابات آمریکا و روی کار آمدن بایدن تا تحرکات آمریکایی ـ صهیونیستی در منطقه جهت ناامن سازی کشورها به منظور نیل به اهداف شوم استکبار جهانی و امروز هم ترور شهید فخری زاده، بر روی آنتن است در تلاش برای آگاه سازی افکار عمومی از پشت پرده ی زحمات شبانه روزی مدافعان امنیت کشور می باشد.

وی افزود: این سریال که خط روایتش مبتنی بر تلاش های آمریکایی برای ناامن کردن ایران است، در تلاش است در لابه لای خط روایت خود، علاوه بر مخاطرات جدی که برای حافظان امنیت و خانواده هایشان وجود دارد به مخاطب بگوید این که امروز در خانه امنمان نشسته ایم نتیجه فعالیت تیزبینانه ی افرادی است که با صبر و مجاهدت برای تامین امنیت تلاش می کنند؛ این خط روایی داستان سریال تا حدودی موفق در ارتباط گیری با افکار عمومی و همراه کردن مخاطبان بوده است.

کارشناس و مدرس سواد رسانه همچنین گفت: با این حال، نکته ای که در بخش هایی از این سریال به عنوان نقطه قابل توجه وجود دارد، تبدیل شدن برخی دیالوگ ها به شعار مستقیم است که این خود می تواند از ارزش نهفته در کار کم کند.

وی اضافه کرد: امروزه شاید استفاده از جذابیت های بصری توأم با نشانه گذاری پنهان بهتر بر ذهن مخاطب اثر بگذارد تا این که در بخش هایی از سریال مخاطب تصور کند بازیگران در حال خوانش یک بیانیه سیاسی- امنیتی هستند که این موضوع می تواند دافعه داشته باشد تا ایجاد جذابیت برای مخاطب.

نصیری همچنین بیان داشت: شاید در نقاط اوج و فرود سریال کمی تعجیل را بتوان یافت. سریال در بخش هایی که ضرورتی چندانی ندارد بسیار تامل و مکث دارد و در بخش هایی که نقطه اوج هستند و مخاطبان را هم بیشتر جلب و جذب می کند، کمتر ماندگاری دارد که این نکته شاید در برخی امور به کشدار شدن بخش غیر ضرور آن نیز بینجامد.

وی افزود: پایان بندی این سریال که در میانه فقط محتوا در رسانه ملی توانسته مخاطب را پای گیرنده ها بنشاند که البته این موضوع نیز متاثر از ژانر و موضوع برنامه است، به شدت از ضعف برخوردار است و مخاطب را ترغیب و تهییج برای دیدن قسمت آتی نمی کند و شاید پایان بندی با بخش خنثای سریال یکی از نقاط ضعف جدی این مجموعه باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع باید گفت سریال سازی در برخی ژانرها علاوه بر جذابیت ها، سختی ها و محدودیت های خود را دارد اما چنین محتوایی در شرایطی که در میانه جنگ اطلاعاتی و رسانه ای قرار داریم، یکی از نیازهای مخاطبان و برنامه سازی است. این که مخاطبان، روایت ما از موضوعات را بشنوند و ما سناریوی صحیح وقایع را به آنها ارائه کنیم، آن چیزی است که تسری اش بر سایر بخش ها نیز موجبات توفیق خواهد شد.

کارشناس و تحلیلگر رسانه در خاتمه گفت: ما می دانیم که امروز اگر روایت نکنیم، روایت خواهیم شد و از این منظر، "خانه امن" به خوبی چگونگی تبدیل ایران به خانه امن را برای مخاطبان تشریح می کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha