جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عرفان سهرابی

حوزه/ در اوایل ورود به حوزه بنده هیچگونه آشنایی با نحوه کار در فضای مجازی نداشتم و حتی زمانی که از علاقه خود نسبت به فعالیت در این عرصه صحبت می‌کردم با این عبارت که "طلبه نباید وارد این فضا شود" روبرو می‌شدم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، فضای فریبنده و فاجعه بار مجازی خطرناک‌ترین پدیده‌ای است که با صدها میلیون کاربر حرفه‌ای و هزاران میلیارد دلار پول‌های کثیف و بادآورده در سراسر عالم در پی اسقاط و اضمحلال موجودیت مکتب اسلام و حکومت‌های مردمی دین محور است.

اهمیت فعالیت در این فضا در حدی است که بارها رهبر معظم انقلاب در بیانات خود به آن تاکید کرده‌اند و تا جایی که اولین و مهم‌ترین وظیفه روحانیت را حضور در این فضا دانسته اند؛  "امروز هم فضای مجازی یک صحرای بی‌پایانی است که از همه طرفش می‌شود حرکت کرد؛ دیگر مثل سابق نیست که شما بخواهید یک مطلبی را بیان کنید، ناچار باشید روی کاغذ بنویسید، آن را ‌کپی کنید یا فتوکپی کنید ده نسخه، صد نسخه، دویست نسخه؛ این‌جوری نیست. هر یک نفری که بتواند با رایانه کار بکند یک رسانه است. می‌نشینند پخش می‌کنند شبهات را، حرف‌ها را، جوان‌های مؤمن را، جوان‌های سالم را گمراه می‌کنند. اینها را باید شناخت. چه کسی بایستی بیاید وسط میدان و سینه سپر کند و مانع بشود از گمراهی جوانان؟ چه کسی باید مانع بشود از اقدام دشمن برای انحراف ذهن جوانان؟ به عهده‌ی چه کسی است این کار؟ جامعه‌ی علمی و مذهبی، یعنی روحانیّت، اوّلین وظیفه‌اش این است؛ مهم‌ترین وظیفه‌اش این است. "

"بیانات در اوّلین جلسه‌ درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید، ۱۳۹۵/۶/۱۶"

 در این راستا آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه علمیه کشور در پیامی که به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ منتشر شد، شعار سال حوزه را «حوزه و فضای مجازی» اعلام کردند و سوال سال حوزه را هم نقش حوزه در فضای مجازی بیان کردند تا ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت در این فضا، به نقش روحانیت برای تبلیغ و حضور در این عرصه تاکید داشته باشند.

بر این اساس بسیاری از طلاب و مبلغان با لبیک به فرمایشات حضرت آقا وارد این فضا شده‌اند و مشغول فعالیت هستند، یکی از این مبلغان فعال، حجت الاسلام عرفان سهرابی است که نزدیک به ۱۲ سال به صورت تخصصی در فضای مجازی فعالیت می‌کند و با چالش‌ها و اتفاقات مختلفی روبرو شده است.

برای آشنایی بیشتر با شرایط فعالیت در این فضا و راه‌های موفقیت طلاب با او به گفت‌وگو نشستیم.

حوزه- از نحوه ورود خود به این عرصه بگویید و چه طور با این فضا آشنا شدید؟

در اوایل ورود به حوزه بنده هیچگونه آشنایی با نحوه کار در فضای مجازی نداشتم و حتی زمانی که از علاقه خود نسبت به فعالیت در این عرصه صحبت می‌کردم با این عبارت که "طلبه نباید وارد این فضا شود" روبرو می‌شدم، حتی به دلیل آنکه ما را از این کار منع می‌کردند شب‌ها در زیر پتو به فعالیت در فضای مجازی مشغول می‌شدم.

به دلیل علاقه شخصی برای کار در این فضا، به دنبال گذراندن دوره آموزشی بودم که متاسفانه محلی برای آموزش وجود نداشت و حوزه نیز اجازه برای اینکه در این عرصه آموزش ببینیم را صادر نمی‌کرد، بنابراین به صورت تنهایی وارد این عرصه شدم و به صورت تجربی آموزش های لازم را فرا گرفتم.

در نهایت در حدود سال ۸۸ بود که به صورت جدی وارد فعالیت در این عرصه شدم و با وجود آنکه همانند الان نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های زیادی وجود نداشت، اما در همان فضا نیز وارد گروه‌های بسیاری که در حال ایجاد شبهه برای جوانان بودند، می‌شدم و به نوعی به مقابله با آنها می‌پرداختم.

در این گروه‌ها افرادی که خود را کارشناس و دکتر و از اقشار خاص جامعه معرفی می‌کردند به بیان شبهاتی می‌پرداختند تا ذهن مخاطبان گروه را منحرف کنند، افرادی که بعدها متوجه شدیم که همه آنها اعضا یک تیم هماهنگ بودند و وظیفه جذب جوانان را برعهده داشتند.

حوزه- چه مدت طول می‌کشد تا یک نفر با این فضا آشنا شود و لازمه‌های این مهم چیست؟

مدت زمان لازم برای آشنایی دقیق در این فضا حدود دو سال است، البته شاید در چند ماه اول فرد با بسیاری از موضوعات آشنا شود اما آنچه در این میدان بسیار مهم است، مساله تجربه می‌باشد.

به طور مثال گاهی یک خبر به دلایل مختلف "نباید" مطرح شود و گاهی هم خبری "باید" به سرعت منتشر شود و لذا آشنایی با این حساسیت‌ها، تنها با تجربه و گذشت زمان به دست خواهد آمد.

موضوع دیگری که فعالان فضای مجازی باید نسبت به آن آشنایی کافی داشته باشند، به روز بودن است؛ به نحوی که اگر خبری در فضای رسانه‌ای به صورت ویژه منتشر شود و واکنش سریع نسبت به آن انجام نشود، خبر سوخت می‌شود و لذا طلاب در این فضا باید همانند یک قناسه زن سریعا هدف‌گیری کنند.

حوزه- طلبه‌ای که علاقمند به فعالیت در این فضا است، قبل از حضور چه پیش نیازهایی را باید داشته باشد؟

طلبه‌ای می‌تواند در فضای مجازی موفق باشد که در مرحله اول بداند کار در این فضا بدون مزد و برای خدا است و با این باور فعالیت خود را آغاز کند و به یاد داشته باشد که جهاد تنها در جبهه نیست، بلکه عرصه‌های مختلفی برای آن می‌توان تعریف کرد و یکی از آن‌ها هم همین فضای مجازی است که حتی حضرت آقا نیز برای حضور در آن بارها تاکید کرده‌اند.

در گام دوم ضمن اینکه طلاب باید مجهز به ابزار مناسب برای این کار باشند، باید توانایی استفاده از ابزارهای موجود را هم داشته باشند؛ به این معنی که اگر رایانه‌ای ندارند، توانایی کار با گوشی را فرا بگیرند و از ابزار خود بهترین بهره‌برداری را ببرند.

حوزه- چه مشکلات و آسیب‌هایی طلاب را در این فضا تهدید می‌کند؟

طلبه باید بداند که حضور در این عرصه خطرهای بسیاری نیز برای او ایجاد خواهد کرد، به طور مثال یکی از طلاب با خانمی در فضای مجازی آشنا شده بود و این خانم با وجود آنکه بعدا مشخص شد در انگلیس زندگی می‌کند، خود را در تهران و از خانواده‌ای مذهبی معرفی کرده بود و به دنبال آن بود که این طلبه جوان را گمراه کند، که متاسفانه این تا حدودی در دامن فریب این فرد گرفتار شد و اتفاقاتی برای او به وجود آمد که در نهایت متوجه شد و به مسیر اصلی و صحیح بازگشت.

البته این موضوعات و مسائل برای بنده هم اتفاق افتاده است که به دلیل آشنایی و آگاهی با چنین مواردی که از قبل ایجاد شده بود، خوشبختانه در دام آنها گرفتار نشده‌ام.

یکی دیگر از موضوعاتی که آگاهی از آن بسیاری ضروری است، اطلاع از نرم‌افزارهای خارجی است که باید با تمام مسائل مربوط به آن و نحوه مدیریت و موضوعات امنیتی موجود آشنا شوند و بداند که چگونه در آن فضا کار کند.

حوزه- بسیاری از طلاب پس از گذشت مدتی از فعالیت در این فضا خسته می‌شوند و آن را رها می‌کنند، علت را در چه چیزی می‌بینید؟

قطعا هر کاری با سختی‌هایی همراه است، اما این سختی‌ها نباید طلبه را خسته کند و روحیه خود را ببازد. همان طور که در اوایل فعالیت، مبلغان منبری با ۲هزار نفر مخاطب نخواهند داشت، در فضای مجازی نیز نباید در روز نخست انتظار بازدیدهای میلیونی را داشته باشند، بلکه باید کم کم به جذب مخاطبان و طرفداران خود اقدام کنند. البته در ادامه مسیر هم توهین‌ها و سختی‌هایی که گاهی به وجود می‌آید نباید مانع از پیشرفت آنها شود.

یادم می‌آید اوایلی که وارد اینستاگرام شده بودم در هر پست با ۲هزار کامنت توهین مواجه می‌شدم، اما از آن طرف ۱۰هزار لایک داشتم، که بعدها فهمیدم هر پستی که در این فضا قرار می‌دهم در گروه‌های منافقین منتشر می‌شود و از طرف آنها مورد حمله و توهین قرار می‌گیرم.

حوزه- همان‌طور که اشاره کردید هر کاری سختی‌هایی دارد اما متاسفانه گاهی از اوقات با توهین‌هایی نسبت به طلاب در فضای مجازی مواجه می‌شویم، در این مواقع برخورد طلاب به چه صورت باید باشد؟

کسی که توهین می‌کند، یعنی هیچ سند و مدرکی ندارد و به این دلیل به فحاشی روی می‌آورد، بنابراین وظیفه طلاب فعال در فضای مجازی این است که مردم را از این موضوع آگاه کنند و همانگونه که نیروهای انقلابی با استدلال و منطق کار خود را جلو می‌برند، در این فضا نیز باید با استفاده از استدلال، دشمنان و بدخواهان را ساکت کنیم.

البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که امروز دشمن به این باور رسیده که مردم ایران آنها را قبول ندارد و لذا با استفاده از این فضا به دنبال جوسازی و ضربه‌زدن به نیروهایی است که در حال فعالیت در فضای مجازی هستند.

حوزه- بیشترین هجمه که در صفحات شما با آن مواجه شدید از طرف کدام یک از دشمنان نظام بوده و انتظار شما از مسئولان چیست؟

منافقین، شیعه انگلیسی و سلطنت طلب‌ها بیشترین هجمه‌ها را علیه نیروهای انقلابی در فضای مجازی وارد می‌آورند و حتی بارها بنده و امثال بنده را با ارسال تصاویر اسلحه و تیراندازی تهدید به مرگ کرده‌اند.

اما در خصوص انتظار از مسئولان باید بگوییم که متاسفانه با وجود تمام این تهدیدها و سختی‌ها هیچ حمایتی از طرف نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از طلاب فعال در این عرصه صورت نمی‌گیرد، و لذا خوب است که همکاری بین پلیس فتا و نهادهای اطلاعاتی و نیروهای انقلابی ایجاد شود تا هم از فعالان فضای مجازی حمایت شود، هم از ظرفیت این نیروها برای نشر مطالب و آگاه سازی جامعه استفاده شود و هم در بحث رصد، فعالان فضای مجازی به عنوان بازوان کمکی نیروهای انتظامی و اطلاعاتی عمل کنند.

حوزه‌های علمیه نیز می‌توانند با ایجاد زیر ساخت لازم شرایط را برای فعالیت طلاب فعال در فضای مجازی فراهم کنند و همان طور که شرایط فعالیت مبلغ طرح امین و طرح هجرت در حوزه علمیه تعریف شده، باید شرایط فعالیت مبلغ فعال در فضای مجازی نیز تعریف شود و همان حمایت‌ها از این افراد نیز صورت گیرد تا هم بتوانند کلاس هایشان را به صورت غیر حضوری برگزار کنند و هم نگران قطع شهریه نباشند، اما متاسفانه بدلیل نبود چنین حمایت‌هایی، انگیزه لازم برای فعالیت دقیق و کارشناسی توسط طلاب در فضای مجازی ایجاد نمی‌شود.

حوزه- چگونه برخی افراد با پوشش مذهبی و یا غیر مذهبی در این فضا توانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند؟ رمز موفقیت آنها چه چیزی بوده است؟

علت اینکه برخی از افراد با وجود آنکه مطالب نادرستی را بیان می‌کنند و شاید اگر پای منبر آنها بنشینیم مطلب خاصی عاید انسان نمی‌شود، اما در فضای مجازی طرفداران زیادی پیدا می‌کنند، این است که آن‌ها با ذائقه مخاطب و فضای رسانه‌ای کشور آشنایی دارند و از طریق انتشار کلیپ، شنونده و بیننده را مجذوب خود می‌کنند و این در شرایطی است که بسیاری از مبلغان ما بسیار زییاتر و پخته‌تر صحبت می‌کنند، اما متاسفانه آشنایی لازم با این فضا را ندارند.

همچنین در فضای مجازی با واینرهایی روبرو هستیم که دارای صفحات میلیونی هستند و هم خودشان را مطرح می‌کنند و هم به کسب درآمد از این فضا می‌پردازند، در صورتی که اگر اقشار مذهبی و انقلابی ما به درستی این فضا را در دست خودشان می‌گرفتند و با فعالیت مستمر و قوی به نشر مطالب می‌پرداختند، امروز هم مخاطبان نامحدود و بسیاری برای نشر موضوعات دینی و تبلیغ دین در اختیار داشتیم و هم این افراد می‌توانستند درآمد خوبی از این راه کسب کنند.

حوزه- شما به عنوان مبلغی که هم در فضای مجازی فعالیت دارید و هم در یکی از ورزش‌های رزمی به عنون مربی مشغول فعالیت هستید، چه پیشنهادی را برای مبلغان دارید خصوصا در شرایطی که با وجود کرونا مساجد تعطیل هستند؟

اولا مسجد تنها بستر ارتباط گیری روحانیون با جامعه و مردم نیست و خوب است که طلاب و مبلغان همانند پیامبر گرامی اسلام(ص) طبیب دوار بطب باشند، و به جای آنکه در مساجد منتظر مردم بمانند شخصا به میان مردم بروند و آنها را جذب کنند.

بنابراین در شرایط فعلی که مساجد تعطیل است، بسیاری از طلاب می‌توانند با استفاده بهینه از فضای مجازی نه تنها ارتباط با مخاطبان مسجد خود را حفظ کنند که می‌توانند مخاطبان بسیار بیشتری را متعلق به خود کنند، البته لازم به ذکر است که نیازمند حمایت حوزه از این افراد و برگزاری دوره های آموزشی نیز هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha