جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زارعی

حوزه/ حجت الاسلام علی اصغر زارعی مدیر مدرسه علمیه آیت الله بهاری شهر بهار از طلاب جهادی بود که در بیمارستان شهید بهشتی همدان حاضر شد و به خدمت رسانی به بیماران پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، ویروس کرونا این روزها بلای جای مردم سراسر دنیا شده و در این بین کشور ما نیز از این قائله مستثنی نبوده است.

افزایش تعداد مبتلایان و  فوت شدگان  خصوصا در ماه‌های گذشته و خستگی کادر درمان پس از فعالیت نزدیک به یک سال، نگرانی‌هایی را برای خدمت رسانی به بیماران ایجاد کرده بود.

البته در کنار نیاز مبرم به نیروهای خدمت رسان به بیماران، مسائل روحی و روانی بیماران نیز نکته حائز اهمیتی است که در مدت زمان شیوع این بیماری بارها بر ضرورت توجه به آن تاکید شده است.

در چنین شرایطی طلاب حوزه علمیه سراسر کشور از جمله طلاب جهادی حوزه علمیه همدان به صورت جهادی و خودجوش آمادگی خود را برای حضور در بیمارستان‌ها جهت رفع کاستی‌های موجود اعلام کردند و لذا پس از انجام هماهنگی‌های لازم و عقد تفاهم نامه بین حوزه علمیه استان و دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد تا طلاب جهادی با حضور در مراکز بستری بیماران کرونایی، به کمک کادر درمان بشتابند.

بر این اساس، دفتر خبرگزاری «حوزه» در همدان اقدام به جمع آوری خاطرات و اتفاقاتی که برای نیروهای جهادی در مدت زمان خدمت رخ داده کرده و هر هفته، خاطرات یکی از این جهادگران از طریق رسانه رسمی حوزه‌های علمیه کشور منتشر خواهد شد.

از درد دل با بیماران کرونایی تا اثرات تربیتی حضور در بیمارستان

حجت الاسلام علی اصغر زارعی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله بهاری شهر بهار از جمله طلاب جهادی بود که در بیمارستان شهید بهشتی همدان حاضر شد و به خدمت رسانی به بیماران پرداخت.

حجت الاسلام زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، با تشکر از فعالیت‌های نماینده ولی فقیه در استان، مدیر حوزه علمیه و معاون تبلیغ حوزه استان به جهت فراهم کردن شرایط حضور طلاب جهادی در بیمارستان اظهار داشت: مقام معظم رهبری در صحبت‌های اخیر خود در موج سوم شیوع کرونا بار دیگر از جوانان مومن انقلابی خواستند که همانند موج‌های گذشته وارد صحنه مقابله با این ویروس شوند.

وی افزود: حضرت آقا بارها از روز نخست شیوع ویروس کرونا تاکید کردند که هر چه به پیشگیری این بیماری کمک کند حسنه و هر چه باعث شیوع آن شود سیئه است و لذا نه تنها بنده به عنوان یک طلبه، که بسیاری از مردم مومن و انقلابی به دنبال آن بودند تا راه عملیاتی کردن این فرمایش حضرت آقا و پیشگیری از این ویروس و چگونگی حضور در صحنه را پیدا کنند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله بهاری با بیان اینکه در مشورتی که با مدیران مدارس همدان و شهر بهار صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از ظرفیت طلاب جهادی برای کمک به کادر درمان استفاده کرد، گفت: قطعا پس از گذشت حدود یک سال، برای کادر درمانی خستگی‌هایی در میدان مقابله با کرونا ایجاد شده است و این عزیزان نیاز به استراحت و تجدید قوا دارند، بنابراین با ارسال درخواست خود به دانشگاه علوم پزشکی همدان، طلاب جهادی که در تمام صحنه‌ها با تمام وجود حاضر بوده و هستند، را این‌بار برای حضور در مراکز درمانی به خط کردیم.

وی با اشاره به اشتیاق زیاد طلاب برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی، خاطر نشان کرد: ورود ما نه تنها باعث شد که کادر درمانی و پرستاران خستگی خود را برطرف کنند و با روحیه بالاتری کار خود را ادامه دهند، بلکه در افزایش روحیه بیماران نیز بسیار موثر بود.

طلاب در شرایطی در بیمارستان حاضر شدند که گاهی نزدیکان بیمار هم از ترس ابتلا از او فرار می‌کنند

حجت الاسلام زارعی تصریح کرد: طلاب به ظاهر تکلیفی برای ورود به این عرصه نداشتند اما پا به میدان گذاشتند و خود را در معرض این خطر قرار دادند تا هم یاور کادر درمان باشند و هم خدمت رسان بیماران.

وی با تقدیر از اقدامات کادر درمانی و حجم بالای فعالیت‌ها، خاطر نشان کرد: بسیاری از متخصصان امر به این نکته تاکید دارند که یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع این بیماری مسائل روحی و روانی فرد بیمار است، بنابراین هر چه بیمار خود را به لحاظ روحی تقویت کند، می‌تواند با غلبه بر ضعف خود، روند درمان را تسریع بخشد.

این مدیر جهادی با بیان اینکه نه تنها کرونا بلکه در بیماری‌های مختلف هم چون سرطان، تقویت روحیه نقش اساسی در بهبود بیمار دارد، گفت:  حضور نیروهای جهادی در کنار بیماری که حتی نزدیکانش هم از ترس ابتلا از او فرار می‌کنند خاطره‌ای خاص و به یاد ماندنی را در ذهن فرد بیمار و اطرافیان او از طلاب و نیروهای جهادی به یادگار می‌گذارد.

وی ادامه داد: طلاب جهادی فعالیت‌هایی همچون تعویض پوشک یک بیمار مسن که از توانایی لازم برخوردار نیست را گاهی از اوقات در شرایطی انجام می‌دهند که فرد از هوشیاری لازم برخوردار نیست و او را نمی‌بیند و یا شاید بدرفتاری از فرد بیمار سر زند، اما طلاب هیچگاه خم به آبروی خود نمی‌آورند.

حجت الاسلام زارعی با تاکید بر اینکه مشاهده چنین صحنه‌هایی در بهبود بیماران و افزایش روحیه آنها موثر است، عنوان کرد: در یکی از روزهایی که در بیمارستان شهید بهشتی حضور داشتم به پیر مردی برخوردم که از لحاظ روحی در شرایط مناسبی قرار نداشت.

وی اظهار داشت: با دیدن شرایط و دلتنگی او، شروع به صحبت با فرد بیمار کردم اما پس از چند دقیقه که این فرد در حال بیان درد و دلش بود، شروع به گریه کردن کرد و گفت: "کمکی که شما به بیماران می کنید از ۴۰ سال عبادت هم بالاتر است و این حرف دل من است".

حضور در شرایط سخت همراه با اثرات تربیتی فراوان

این استاد حوزه با بیان اینکه در روایات خدمت به خلق بسیار ارزشمند عنوان شده است، ابراز داشت: پس از گذشت یک ساعت و نیم از بیان درد و دل‌های این بیمار در زمان خداحافظی همانند کسی بودیم که ۴۰ سال با یکدیگر دوست بودیم و دل کندن از یکدیگر برای ما سخت شده بود.

وی با اشاره به اینکه ورود نیروهای جهادی به این عرصه از ابعاد مختلف قابل بررسی است، گفت: صرفه جویی در هزینه‌ها، کاهش خستگی کادر درمان، کمک به بیماران و افزایش روحیه دهی نتایج بیرونی این کار بود اما یک جهت این اقدام نیز آثار تربیتی بود که در بین خود طلاب رقم می خورد.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله بهاری با بیان اینکه آثار تربیتی که بزرگان ما به آن اشاره کرده‌اند در این صحنه‌ها قابل حس است، مطرح کرد: زمانی که طلبه پایه چهار با تنها ۱۸ سال سن و با وجود آنکه می‌داند این حضور برای او ممکن است با خطر همراه باشد، اما برای خدمت رسانی به مردم از جان خود می‌گذرد و این بالاترین اثر تربیتی این حضور است.

وی با تاکید بر اینکه جهاد در این راه ارزش بالایی دارد، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از صحنه‌های زیبای این حضور، لحظاتی است که خانواده‌ها با فرزندان و یا همسران خود خداحافظی می‌کنند و آنها را برای حضور در بیمارستان و خدمت رسانی بدرقه می‌کنند، صحنه‌ای که ناخودآگاه انسان را به یاد صحنه خداحافظی رزمندگان از خانواده خود در دوران دفاع مقدس می‌اندازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha