دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه بر لزوم توسعه فعالیت های حوزوی با مشارکت طلابی که روحیه آینده سازی و عقل استراتژیک دارند تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار اعضای طرح شهید فیاضی که در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: حوزه، زمانی حوزه است که در همه جای جهان رد پا داشته باشد. وقتی این افق را ببینیم بسیاری از کارها را انجام نمی دهیم و برخی کارهای دیگر را هم انجام می دهیم.

وی افزود: وقتی امام راحل با یک سخنرانی در فیضیه حکومت شاه را به لرزه انداختند، اینجاست که قدرت کلام اسلام اصیل را درک می کنیم. آمریکایی ها، آن زمان گفتند که این سخنرانی امام حتما 60 تا 70 مشاور داشته است که بتواند این بیانات را داشته باشد.

وی تصریح کرد: این درحالی است که امام راحل با هویت اصیل و دقیق حوزوی این سخنان را بیان کردند. در آن سالها حوزه ما هیچ کدام از ظرفیت های امروز را از حیث لجستیکی و ... نداشت. این سخنرانی از علاقه مندی های شخصی من بود و همیشه این سخنرانی را با علاقه وافر گوش می کردم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: تولید نیرو و اثرگذاری در همه ساحت هایی که حوزه می تواند اثرگذار باشد، هست. نیروهای حوزوی باید فدوی و آماده قربانی شدن باشند. حوزه ما کسی را می خواهد که دارای ذاتی پرجوش و خروش و آماده فدا شدن باشد. 

وی گفت: حوزه ما قله های با عظمتی چون امام راحل و مراجع دارد و نیروهای زبده های هم دارد که در طول انقلاب و پس از آن در جنگ و... توانستند خدمات بسیاری به حوزه، نظام و کشور داشته باشند.

آیت الله اعرافی در ادامه بیان کرد: مرکز اسناد حوزه یکی از کارهای مهمی بود که در دو سه سال اخیر انجام شد. بیش از یک میلیون سند در این مجموعه اسناد در حال جمع آوری است. این اسناد در تاریخ نقش مهمی ایفا خواهد کرد. در میان این اسناد، سندی است مرتبط به آخرین ماه هایی که شیخ عبدالکریم حائری در قید حیات بود و آن لیست، لیست شهریه طلاب است. در آن زمان حوزه قم دارای بیش از 300 طلبه است. در این میان نام امام(ره) و مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و مرحوم داماد وجود دارند. در این لیست حدود 20 نفر تاریخ کشور ما را بهم زدند.

وی افزود: اگر آن لیست را ببینیم که در می یابیم که 20 نفر از آنها تاریخ سازان حوزه و کشور هستند. در این طرح(شهید فیاضی) باید تلاش شود اقدام مهمی صورت گیرد. ضمن اینکه در این طرح الگویی از همگرایی بدنه و گروه های فعال و خودجوش جهادی و همچنین همگرایی نهادی میان حوزه را شاهد هستیم.  پیشران های حوزه باید گام های بزرگی برای پیشبرد اسلام و ایران اسلامی بردارند. 

وی گفت: حوزه علمیه ما در سه سال گذشته بسته جامع و راهبردی را در قالب های مختلف رقم زده است که بسیاری از آنها شاید برای اولین بار باشد. بسته 15 چشم انداز و نظامات جامع دو دهه آینده را هدف گذاری کرده است. این کار هم با مطالعات هزاران ساعتی صدها نخبه حوزه شکل گرفته است.

آیت الله اعرافی یادآورشد: محور سوم هم 100 طراحی است که خدمت رهبری معظم ارایه کردیم. محور چهارم هم 40 مورد اقدامات عملی بود که در پرتو این بحث صورت گرفته است. طرح آمایش حوزه از جمله این طرح ها است. در این آمایش حوزه ناظر به حل نیازهای جامعه شاه بیت این آمایش است که بر اساس کارویژه روحانیت و رابطه با ایران و اسلام و بین الملل، اولویت هایی مشخص شد

وی گفت: در قلمروهای مذکور از جمله آموزش و پرورش باید طلاب قوی و تحرک بخش و دارای عقل استراتژیک داشته باشیم.

 استاد حوزه بیان کرد: دفتر فقه معاصر از جمله این طرح ها است که باید به شکل جدی فعال باشد. سعی داریم که این طرح را در عمق حوزه، تفکر تحولی فقه معاصر را رواج دهیم که البته در این زمینه گام اول برداشته شده است. به زودی تولیدات جدیدی هم به جمع مباحث عمیق حوزوی اضافه می شود.

وی اظهارکرد: طرح دیگر ما درس های خارج غیر از فقه و اصول است. اگر امروز دارای 500 درس خارج فقه و اصول داریم می توانیم به همین اندازه درس خارج کلام، عقاید، تبلیغ و تفسیر و.. به شکل اجتهادی داشته باشیم که مرزهای دانش را پیش ببرد. 

آیت الله اعرافی با اشاره به طرح های راهبری اجتماعی بیرون حوزه بیان کرد: برخی از بخش ها در سند الگوو سند راهبردی و... بحث شده است. بحث دیگر هم مباحث جدید از جمله هوش مصنوعی و.... است که باید کارهای بزرگی در این عرصه انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha